Oefen om naar jezelf te luisteren en je grenzen aan te voelen

Weet jij wanneer je over je grenzen heengaat? Wat je eerste stress signalen zijn?
Hoe ga jij om met je grenzen en luister je er ook naar ?

Ik was in de Kerstvakantie met een groep vrienden (inclusief 14 kinderen) naar de Ardennen. Vroeger was ik deze situatie uit de weg gegaan of was ik doodmoe thuisgekomen.
Mindfulness heeft me geholpen mijn grenzen goed aan te voelen, mijn eerste stresssignalen te leren herkennen en te doen wat goed voor me is. Dus bewust te kiezen voor uitstapjes met de groep, late avonden vol met gezelligheid, maar ook momenten voor mezelf en mijn gezin.
Ik kan dit jaar met nieuwe energie ingaan!

Hoe is dit bij jou?

Ieder heeft zijn eigen waarschuwingssignalen die aangeven wanneer je gestrest bent of over je grenzen heengaat. Om je waarschuwingssignalen en je lichaam goed te leren kennen kan Mindfulness je helpen. Mindfulness, met je aandacht bij het huidige moment zijn,  kan iedereen leren.

 

 

 

Voorbeelden van waarschuwingssignalen
– snel geïrriteerd raken
– continue het gevoel hebben dat je iets moet doen
– verandering van je eetpatroon; snoepen of wellicht minder eten
– geen zin hebben om mensen te zien
– meer afspraken plannen, geen tijd voor jezelf nemen
– je activiteiten gehaast doen, gespannen schouders/gezicht…..etc.

Een korte oefening die je helpt om goed naar je zelf te leren luisteren en je grenzen aan te voelen is de ‘3-minuten adempauze’.  Dit is een oefening in 3 stappen en gaat als volgt:

  1. Je brengt je aandacht naar wat er op dit moment bij jezelf aanwezig is
    – wat gaat er door je heen, welke gedachten en gevoelens heb je
    – wat voel je in je lichaam
    Je hoeft niets te doen of te veranderen aan de ervaringen die je opmerkt
  2. Breng je aandacht naar je ademhaling. Je kunt iedere inademing en uitademing volgen.
    merk je dat je aandacht weer naar je gedachten of gevoelens gaan, breng dan je aandacht weer terug naar je ademhaling
  3. Breid je aandacht uit naar wat je in je lichaam voelt, je houding, je gezicht. Dan je ogen weer openen.

 

Probeer je eigen waarschuwingssignalen te leren herkennen, aan te voelen en wellicht kun je er ook wel naar luisteren?

Meer lezen van Annemieke? Kijk hier!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top