Heb jij pas geleden een webshop gebouwd? Spannend! Aan de slag gaan met de verkoop van je producten op internet is heel anders dan in een fysieke winkel. Je kunt je doelgroep op verschillende manieren bereiken, het verkopen verloopt anders en de concurrentie is groter. Als we kijken naar wat er aan het veranderen is in 2021 is dat nogal wat. Ik heb in het verleden zelf ook een webshop gehad en een van de belangrijkste werkzaamheden bij een webshop is toch wel de online marketing. Ik heb daar niet voor niets al vaker over geschreven. Toch merk ik nog steeds dat veel online ondernemers met vragen zitten over hun marketing. Vandaar weer eens een blog met tips. Lees snel verder om te zien hoe je online marketing op de juiste manier kunt inzetten voor jouw webshop!
Hoe zet je online marketing in voor je webshop?
Je hebt een webshop gebouwd of laten bouwen. Je hebt allerlei leuke producten ingekocht of zelf gemaakt. Je hebt je webshop helemaal gevuld en al je producten staan online. En je bent live gegaan met je webshop! Je hebt al een spannende periode achter de rug als je net gestart bent met je webshop. Vol adrenaline wacht je tot je bezoekers bestellingen gaan plaatsen. Je webshop ziet er immers super gaaf uit en je hebt hartstikke leuke spullen. En nu kan het gaan beginnen. Toch?
Er gaan dagen voorbij en je verkoopt bijna niets, hoe kan dat nou? Ik herken je gevoel helemaal. Been there, done that. Je bent dan ook zeker niet de enige die vol enthousiasme begint met een webshop en vervolgens maar moeizaam bestellingen binnenkrijgt. Super demotiverend, maar het is op te lossen. Het aantrekken van bezoekers valt en staat namelijk met de online marketing van je webshop.
Kan jij met je webshop wel wat hulp gebruiken bij je online marketing? Check dan de tips hieronder voor online succes.
Aan de slag met adverteren
Adverteren op internet kan op veel manieren. Zo kan je op Facebook adverteren, maar kan je ook adverteren op andere social media kanalen en andere websites. Dit laatste wordt ook wel remarketing genoemd. Daarbij zorg je ervoor dat je websitebezoekers reminders van jouw product te zien krijgen wanneer ze nog in de oriëntatiefase zitten. Met remarketing verhoog je direct je conversies, omdat deze doelgroep je website al heeft bezocht en interesse getoond heeft. Met andere advertenties trek je de aandacht naar je producten toe zodat je meer websitebezoekers genereert.
Extra verkoopkanaal inzetten voor de online marketing van je webshop
Je denkt misschien; Waarom heb ik een extra verkoopkanaal nodig? Is mijn eigen webshop niet voldoende? Dit is niet de reden dat het inzetten van extra verkoopkanalen noodzakelijk is. Het hoeft ook zeker niet voor ieder product, maar je producten beschikbaar stellen op meerdere plekken verhoogt je conversies en naamsbekendheid enorm! Zo kun je verkopen via bol.com, Marktplaats, Amazon en meer. Dit worden ook wel marketplaces genoemd en deze manier van verkopen en online marketing wordt steeds groter voor webshops. Handig wanneer je als beginner een markt betreed met hoge concurrentie.
Persoonlijk contact vergroten
Uiteindelijk is persoonlijk contact nog steeds het allerbelangrijkste. Persoonlijk contact is aan de ene kant lastiger via het internet, omdat je niet naast je klant staat zoals in een winkel. Toch zijn er ook een hoop voordelen, mede door de technologie die nu enorm veel te bieden heeft. We hebben hieronder op een rijtje gezet wat je kunt doen om persoonlijk contact te vergroten:
- Vraag altijd feedback aan je doelgroep;
- Wees transparent, open en eerlijk. Neem je doelgroep mee in datgene waar je op het moment mee bezig bent;
- Wanneer je aan de slag gaat met een campagne is het belangrijk de campagne te personaliseren. Dit betekent vertrouwen creëren bij je doelgroep door bekende gezichten te gebruiken. Denk hierbij aan collega’s die hiervoor altijd beschikbaar zijn.
- Belonen! Actieve klanten verdienen een beloning. Denk aan exclusieve aanbiedingen, cadeaus en misschien zelfs een gratis product.
Je seo activiteiten oppakken
Bovenstaande drie tips hebben meer te maken met de externe mogelijkheden die je hebt op het gebied van online marketing voor je webshop. Maar intern – op je eigen website- blijft er ook een hoop werk te doen. En dat heeft alles te maken met seo, zoekmachine optimalisatie. Het goede nieuws is dat je hier heel veel zelf aan kan doen. Het slechte nieuws? Het is een ongoing proces 😉 , je bent dus nooit klaar met je seo en kan altijd weer verder verbeteren. Sterker nog.. als je op een gegeven moment besluit om niets meer aan seo te doen, dan ga je vanzelf in de zoekresultaten achteruit.
Heel veel succes met je webshop gewenst, en mocht je nog andere vragen hebben op het gebied van je online marketing. Let me know! Ik help je graag verder.