Webshops en bloggers schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Niet voor niets, want het runnen van een (eigen) online bedrijf is hartstikke leuk – weten wij uit ervaring 😉 . En niet alleen leuk, je kan er ook nog eens een boterham mee verdienen. Al blijkt dát nou juist weer niet zo gemakkelijk als je wellicht denkt. Want waar webshops en bedrijfjes als paddenstoelen ontstaan, ‘verwelken’ ze net zo snel weer. Hoe creëer je eigenlijk online succes? Bloggen is meer dan het testen van hippe gadgets – in ieder geval wel als je er de kost mee moet verdienen 😉 . Het is hard werken. Wil jij aan je online marketing werken? Dan hebben wij wat stappen voor je op een rij gezet!
Online succes: je raakt nooit uitgeleerd
Heb jij wel eens een opleiding of cursus marketing gevolgd? Of ben je zo’n bikkel die alles zelf voor elkaar wil boksen? Herkenbaar! Zelf heb ik ook vaak de neiging overal zelf achter te willen komen. Dat is uitdagend, maar niet altijd even makkelijk 😉 . Bovendien is het soms niet verkeerd om een expert in te schakelen die je tips en trucks leert. Onze expert? Juliette, een dame waar we mee kunnen lezen en schrijven. In haar cursus Online Succes leer je de kneepjes van het online marketing vak.
7 stappen om jouw (online) bedrijf tot een succes te maken
Bij de cursus Online Succes leer je hoe je jouw (online) bedrijf tot een hoger niveau kan tillen. En dat door marketing middelen op de juiste manier in te zetten. Door de onderstaande tips werden we getriggerd. We hebben eens op een rijtje gezet hoe ver wij ‘staan’ met deze tips. Misschien handig om zelf ook eens te doen. Per tip beoordelen waar je staat, en wat je er nog aan kan verbeteren.
Stap 1: Zorg voor een goede website
‘Bijna’ een must-have voor online succes, een goede website. Ook al zijn er tegenwoordig natuurlijk genoeg influencers die het met een instagram account afkunnen, voor ons is de website erg belangrijk. Je website moet je doelgroep aanspreken, overzichtelijk zijn en uitnodigen tot een regelmatig bezoek. Aan jullie om te bepalen of we hier aan voldoen 😉 . Kijkend naar de cijfers zou ik zelf zeggen van wel, maar ik hoor het graag van jullie natuurlijk!
Stap 2: zet Social media in
Zet Social Media zoals Twitter, Facebook en Instagram in om je bedrijf te promoten. Bijna iedereen zit tegenwoordig op Facebook, dus het is een mooie manier om jouw klanten te bereiken. Je kan daar ook perfect segmenteren als je dat wilt. Instagram is daarnaast ook erg booming. Op het gebied van Facebook mogen we bij MamsatWork niet klagen. Voor wat betreft Instagram… daar kunnen we wel een tandje in bijschakelen denk ik. Blijft een beetje achterlopen door de drukte. Sorry 🙁 .
Stap 3: Nieuwsbrief
Gebruik een nieuwsbrief die je lezers regelmatig ontvangen. Hoe meer inschrijvers je hebt voor je nieuwsbrief, hoe meer mensen jij blijkbaar bereikt. En hoe interessanter het voor anderen wordt om met jou samen te werken! Hoe je mensen triggert om zich in te schrijven? Ook dat leer je bij de cursus Online Succes. Zo kwamen wij er achter dat onze eigen MamsatWork nieuwsbrief ook wel wat aandacht kan gebruiken…
Stap 4: Zakelijk bloggen
Door zakelijk te bloggen en je taalgebruik aan te passen aan je ideale klant spreek je die meer aan. Boei je lezers én maak ondertussen duidelijk dat jij een expert bent. Goed bloggen is het halve werk 😉 , maar daar weten ‘wij’ bloggers inmiddels alles van. Toch wel een verschilletje met andere bedrijven die het bloggen ‘erbij’ doen.
Stap 5: Contentmarketing
Kijk goed naar je contentmarketing. Een heel belangrijk aspect waar we allemaal nogal snel aan voorbij gaan. Bij de cursus van Juliette leer je goed te kijken naar de inhoud van je content: wat ‘schotel’ jij je lezers voor? Hoe kan je je expert-zijn versterken door middel van content?
Stap 6: Maak kopers van je lezers
Maak van je lezers kopers. Dat klinkt misschien een beetje raar. In ieder geval voor bloggers. Je lezers worden immers geen echte kopers. Maar je zou het in dat geval prima kunnen vertalen naar ambassadeurs. Hoe zorg je ervoor dat lezers bij je blijven? En hoe bouw je aan je community?
Stap 7: Actieplan
Zorg voor een helder actieplan. Want met een actieplan tover je al die theoretische ideeën om in een succesvolle praktijk. Bovendien weet je precies waar je aan toe bent en welke acties je moet uitvoeren. Je marketing actieplan is dan ook je leidraad. Wil je 2017 goed starten dan moet je er nu mee aan de slag! Zo zorg je ervoor dat je volgend jaar alvast over een doordachte strategie en planning beschikt. Hoef je je daar alleen nog aan te houden 😉 . Kijkend naar mezelf… hier kan ik wel duidelijk in verbeteren. Ik spring vaak van de hak op de tak. Te veel te doen is daar een oorzaak van denk ik, maar het zorgt er ook voor dat ik minder effectief werk. Een punt van aandacht dus!
Online Succes: iets voor jou?
Tuurlijk is dat wat voor jou! Niet zo bescheiden, je mag zeker wel van je passie je beroep maken als je dat wilt. Werk jij aan de groei van je eigen bedrijf? Dan hou ook jij je met marketing bezig. De cursus van Marketingbureau Kleur kan dan handig zijn om je kennis rondom online marketing bij te spijkeren. Het is een online training die bestaat uit acht (wekelijkse) lessen. Deze doe je gewoon wanneer het jou uitkomt – geen overbodige luxe voor ons drukke ondernemers 😉 . Het lesmateriaal (video’s, theorie, opdrachten en ga zo maar door) krijg je in je mail. Wil je écht in je online marketing duiken, dan kan je voor het VIP pakket gaan. Dan krijg je er onder andere e-books, extra lessen, een live event en indien nodig een Coach Call van 30 minuten bij!
Als je nu kijkt naar jouw eigen online succes en de hierboven aangegeven stappen. Kan je dan per stap aangeven waar jij staat en wat je wilt verbeteren? Ik ben benieuwd naar jouw plan van aanpak voor 2017!
Andere artikelen die interessant zijn voor bloggers:
- Linkpizza, maak het jezelf als blogger wat makkelijker
- Geld verdienen met bloggen, vind jij dat vies of niet?
- Bloggers leven bijna gratis, zo kopte de Telegraaf
- Budgettips voor ondernemen in een zware tijd