Een opgeruimd kantoor; hoe krijg ik dat voor elkaar?

Een opgeruimd kantoor is niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar het draagt ook bij aan een efficiëntere en productievere werkomgeving. Dat weet ik, maar ik leef er nog niet genoeg naar.

Of je nu in een thuiskantoor werkt of in een zakelijke omgeving, het hebben van de juiste opbergruimte is van essentieel belang om een opgeruimd kantoor te creëren. Naast natuurlijk een goede mindset en (in mijn geval) een schop onder mijn hol.

Daarnaast kan een goed georganiseerd kantoor en een schoon en clean bureau dus ook je productiviteit verhogen. Er zijn in ieder geval genoeg manieren om je kantoor zo in te richten dat het ook makkelijk opgeruimd blijft, je moet alleen de stappen ondernemen.

In deze blogpost dan ook enkele tips en ideeën om een georganiseerde werkplek te creëren. Do er je voordeel mee!

Een opgeruimd kantoor bereik je zo

Traditionele opbergruimte in je kantoor

Kantoorkasten zijn de hoeksteen van elke georganiseerde werkruimte. Toch lijkt het ouderwets om je kantoor vol te zetten met zulke kasten, want tegenwoordig is toch bijna alles online? Inderdaad, bijna.

Maar op een of andere manier eindigt er toch altijd een hoop papierwerk (en andere rommeltjes) op mijn bureau, waardoor een opgeruimd kantoor ver te zoeken is.

Er zijn toch nog steeds veel documenten die goed bewaard moeten blijven. En dat hoeft zeker niet in standaard aluminiumkleurige ijzeren kasten. Houten kasten zijn namelijk vaak geheel zelf samen te stellen.

Deze kasten bieden niet alleen een plek om documenten en kantoorbenodigdheden op te bergen, maar ze kunnen ook een decoratief element in je kantoor vormen. En dat is natuurlijk super handig in een thuis kantoor dat je graag opgeruimd houdt.

De roldeurkasten van Officetopper.com zijn verkrijgbaar in het hout én zelf samen te stellen. Hierbij kiest je uit diverse houtkleuren, afmetingen en indelingen om zo de kast een stijlvolle uitstraling te geven.

Je bureau opgeruimd houden

Voor de spullen die je dus een goede plek moet geven en misschien niet ieder moment van de dag nodig hebt is een kast met opbergruimte van belang. Ook voor je archief bijvoorbeeld.

Maar wat doe je dan met de spullen waar je eigenlijk bijna dagelijk smee bezig bent en die je continue nodig hebt?

opgeruimd kantoor tips voor onder andere je bureau

Ladeblokken voor een opgeruimd kantoor

Ladeblokken die onder het bureau worden geplaatst, zijn ideaal voor het opbergen van persoonlijke spullen en belangrijke documenten binnen handbereik.

Ze kunnen eenvoudig onder het bureau worden geschoven en zijn beschikbaar in verschillende afmetingen en stijlen om bij je kantoorinrichting te passen.

Ik heb ze zelfs al gezien met een zitkussen er bovenop. Zo is het een poef en opbergruimte in een en zien ze er een stuk speelser uit.

Omdat mijn kantoor tevens plek biedt aan Frank (wij zitten gezellig aan hetzelfde grote bureau) en aan Lotte heb ik niet alleen met mezelf te maken om het opgeruimd te houden, maar ook met hen.

En laten pubers nu ook niet écht uitblinken in het organiseren en opruimen. Lotte heeft dus zeker ook een ladeblok onder haar bureau, om haar een handje te helpen.

En ik zou er misschien ook eentje moeten hebben, maar daar is geen plek voor omdat ik dus met Frank aan één werkblad zit. Zo’n ladeblok met een kussen erop zou er misschien wel naast kunnen, dat ziet er dan ook nog een beetje leuk uit.

Apothekerskasten

Apothekerskasten zijn een ideale verlenging van het bureau. Door een gangbare hoogte van 74cm kunnen deze eenvoudig naast het bureau geplaatst worden.

Kies je voor eenzelfde kleur als het blad dan wordt je werkplek ineens verbreed, praktisch in gebruik én optisch mooi. En dan heb je nog extra opbergruimte ook.

Daarnaast kan een hoge variant juist fungeren als afscheiding tussen twee werkplekken.

Zet er een plantenbak op en je hebt naast een functionele scheiding ook direct extra groen op kantoor. Ook dat is goed voor je productiviteit.

Iedere avond een opgeruimd kantoor

Als je ervoor hebt gezorgd dat je je rommel kwijt kan, dan is het dus nog zaak om hierin consequent te zijn.

Zorg iedere avond, als je klaar bent met werken, dat je je bureau opruimt. Dit is een eerste grote stap naar een opgeruimd kantoor.

Denk niet ‘dat doe ik morgen wel’, want dat is het begin van de verloedering van je kantoor, haha. En ik spreek uit ervaring… been there, done that.

Geef je spullen een vaste plek

Je kantoor opruimen is één ding, maar het opgeruimd houden is de grootste uitdaging. Je helpt jezelf al enorm als je ervoor zorgt dat alles op je kantoor een vaste plek heeft. En dan dus een plek in een lade, in een kast of op een plank. Niet op je bureau.

Werk met activiteiten bakjes

Natuurlijk mag je tijdens je werk ‘rommel’ maken. Je bent immers aan het werk. Maar zorg er dan wel voor dat je rommel georganiseerd blijft.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan wat brievenbakjes die je labelt. De één is voor ‘op te bergen’, de ander is voor ‘net binnengekomen’ en een derde bijvoorbeeld voor ‘afhandelen’.

Zo heb je met een methodiek van labels al gelijk een stukje organisatie voor een opgeruimd kantoor. En heb je op het einde van de dag nog niet alles netjes opgeruimd? Dan kunnen de bakjes zo in de kast en haal je ze er de volgende ochtend weer uit.

roomdivider kasten kantoor

Modulaire oplossingen voor jouw eigen kantoor

Elk kantoor is uniek en heeft een geheel eigen stijl. Zeker met een kantoor aan huis kan het zo zijn dat je graag je huisstijl wilt doortrekken.

Daarom zijn er ook aanpasbare opbergruimtes die aan specifieke behoeften voldoen, de zogenoemde modulaire oplossingen. Geen standaard opbergruimte, maar een speelse opbergmogelijkheid die zowel praktisch als stijlvol zijn.

Room dividers zijn hier een goed voorbeeld van. Deze zijn er in eerste instantie om een ruimte op te delen op een sfeervolle manier, maar kunnen ook worden uitgerust met opbergruimte.

Presenteer items, kleed aan met planten én geniet van een praktische plek om spullen in op te slaan.

Doordat deze room divider geheel naar wens zijn samen te stellen is, kan deze gemakkelijk worden gecombineerd met bijvoorbeeld andere kantoormeubelen van Officetopper.com.

Kort samengevat hoe je een opgeruimd kantoor creëert

Een georganiseerde werkplek begint met slimme oplossingen voor opbergruimte.

Kies voor producten met uitstraling zodat je kantoorruimte niet alleen opgeruimd is, maar ook sfeervol. Hou een clean desk policy en ruim iedere avond even gauw je bureau op. Geef alles een vaste plek en je bent in no-time klaar.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven