Wat als je dochter wordt gepest op school, zelfs door de leerkracht!

Yonina vertelt over pesten op de basisschool en wat haar dochter allemaal is overkomen in de jaren dat ze op de basisschool zit. De enorme impact die dit heeft op haar dochter, maar ook de impact die het heeft op Yonina zelf, want ook als moeder van een kind wat gepest wordt op school heb je het niet makkelijk.

Pesten op de basisschool, een triest verhaal

Je hoopt het altijd te kunnen ontwijken, pesten op de basisschool. Maar helaas is dat mijn dochter niet gegund, zij is een pest slachtoffer. Ik ben geen standaard moeder. Ik ben een van de jongste moeders op het schoolplein en ga dan ook nog in het zwart gekleed met knalroze/ paars/ rood/ zwart/ blauw haar. Mijn haar heeft alle kleuren van de regenboog al gehad. Doordat ik er anders uit zie word ik met de nek aangekeken, maar dat deert mij niet. Zelfs niet als ik erachter kwam dat bepaalde kinderen niet met mijn dochter mogen spelen omdat ik er niet uitzie als een ‘dertien in een dozijn moeder’. Ik probeer mijn dochter juist van jongs af aan al te leren dat je je niet hoeft aan te passen aan wat een ander vindt. Je mag gewoon jezelf blijven en van jezelf houden!

pesten op de basisschool

Anders dan anderen

In de tweede kleuterklas is er een voorval op school, waardoor ik in gesprek raak met mijn dochter over wie ze is en wat ze doet. Mijn dochter staat niet in de schoolkrant omdat ze haar knutselwerkje voor de schoolkrant niet op tijd heeft ingeleverd. De juf komt daar pas achter als de schoolkrant al gedrukt is. Mijn meisje heeft een hekel aan knutselen dus heeft ze haar werkje in de plantenbak verstopt 😉 . Op zich geen probleem maar als de juf me ook nog eens meld dat mijn dochter de letters niet goed kan, terwijl ze thuis al boekjes leest, ben ik behoorlijk verbaasd. Tijd voor een gesprekje dus.

Lees ook: pesten, hoe ga je er mee om?

Ze vertelt me: “Als ik wat dommer doe, willen andere kinderen wel met mij spelen”. Voor mij is dit het signaal om nog eens te praten over het feit dat ze goed is zoals ze is en dat ze zich niet anders hoeft voor te doen. Als sommige kinderen niet met haar willen spelen is dat hun gemis. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik vind dit een belangrijk punt om te bespreken. Gelukkig zijn er genoeg kinderen die wel met haar spelen en snapt ze me een beetje.

Toegetakeld voor neus van de leerkracht

Groep 3 start als een superjaar voor haar. Ze mag laten zien wat ze kan en haar resultaten zijn echt goed. Helaas wordt ze op 7-jarige leeftijd voor de ogen van de leerkracht zo toegetakeld dat ze twee gebroken (melk)tanden heeft die getrokken moeten worden en twee beschadigde en losse (volwassen)tanden die hersteld moeten worden. Daarnaast heeft ze een gekneusde kaak, drie gekneusde ribben en een ontwrichte knie…

Ik weet echter nog van niets en word gebeld dat ze gevallen is en naar de tandarts moet. Als mijn dochter na drie dagen kan vertellen wat er gebeurd is, begrijp je vast mijn ontsteltenis. Uiteraard ga ik -kwaad als ik ben- naar school en naar de betrokken ouders. De ouders van de pester pakken de situatie heel goed aan, maar school is zich van geen kwaad bewust! Mijn dochter is daarna erg schichtig maar krabbelt weer op. Het treiteren is niet volledig voorbij maar door de rots en water training die ze krijgt kan ze hier goed mee omgaan.

Een dwarsliggende school en leerkracht

Om het pesten op de basisschool een halt toe te roepen, en omdat ik mijn vertrouwen in de huidige school kwijt ben ga ik op zoek naar een andere school. Haar oude school speelt echter valse informatie door, waardoor de andere school denkt dat mijn dochter zwaar hulpbehoevend is en besluit haar niet aan te nemen. Ik krijg haar dan ook niet van school af.

Op dat moment schakel ik de leerplichtambtenaar van de gemeente in, die bemiddelt tussen ons en school. Er komt weer wat vertrouwen terug bij mij en mijn dochter en in de hoop dat we hier uit gaan komen kijken we de toekomst tegemoet.

De leerkracht pest mee

In groep 6 krijgt het pesten op de basisschool echter een andere dimensie. Dit keer is het geen leerling maar is het een leerkracht die start met pestgedrag. De juffrouw zet mijn dochter voor schut voor de hele klas, verscheurt haar werk en houdt haar in de pauze als straf binnen. Daarnaast mag ze niet naar het toilet en zo nog wat andere zaken meer.

Lees ook: een pester wordt gecreëerd

Als gevolg van dit pestgedrag wil mijn dochter niet meer naar school en vraagt ze zichzelf af waarom ze eigenlijk geboren is. Ze haat haar leven. Ik schakel meteen psychische hulp in, nadat ik bij de directrice van school op kantoor een flinke discussie met de leerkracht heb gehad. De contacten die ik heb over dit pesten op de basisschool gaan zelfs tot de assistent van de staatssecretaris van onderwijs.

Toch een wisseling van school

Uiteindelijk zoek ik nogmaals contact met de andere school die eerder mijn dochter heeft afgewezen. Ik wijs ze op hun plichten en heb uiteindelijk een fijn en goed gesprek met de directrice van die school. Ze zijn bereid om zónder gegevens van de oude basisschool een gesprekje te hebben met mijn dochter!

Inmiddels zit mijn dochter nu 2 jaar op een andere basisschool. Na heftige EMDR therapie en met de hulp van de leerkrachten van haar nieuwe school gaat het nu gelukkig goed met haar. Natuurlijk is er nog wel eens een plagerijtje op school en soms komt die iets te hard bij haar binnen, dat zal wel zo blijven. Maar ze kan er over het algemeen goed mee omgaan en ziet inmiddels het verschil tussen plagerijtjes en pesten.

Pesterijen maken plaats voor vertrouwen

Ze zit vol zelfvertrouwen en heeft zich ondanks het pesten nooit ondergeschikt gevoeld. Ze geeft niet toe aan groepsdruk, heeft vrienden, behaalt weer de goede resultaten op school zoals voor al dit pesten op de basisschool en is ondanks alles zichzelf gebleven. Iets waar ik enorm trots op ben! Ze wil nu anders zijn dan anderen en is trots op zichzelf dat dat haar ook lukt. Wanneer een ander gepest wordt springt ze ertussen en helpt ze diegene.
Ik ben dan ook heel trots op haar en dat vertel ik haar ook regelmatig.

Het herbeleven van dit verhaal geeft me tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel. Ik hoop dat mensen gaan beseffen hoeveel impact pesten nu echt heeft. Zeker als dat al op jonge leeftijd gebeurt op de basisschool. Dat er naast het pesten op de basissschool door leerlingen ook soms leraren zijn die pesten  – al dan niet bewust.

Ik ben blij dat ik op tijd de signalen herken en hulp zocht voor mijn dochter. Niet alleen voor mijn dochter overigens maar ook voor mezelf. Want pesten heeft ook veel invloed op de betrokken ouders. Als moeder was ik te beschermend maar dat heb ik inmiddels -beetje bij beetje- leren loslaten.

Is pesten een issue waar jij in je gezin ook tegenaan loopt? Wellicht heb je iets aan onderstaande boeken.

Heb jij ook een bijzonder verhaal wat je graag wilt delen met onze lezers? Mail me!

Gebruikte afbeelding via Shuttertstock

2 REACTIES

  1. Tranen in mijn ogen. Ik vind het zo goed dat je je dochter liet zijn wie ze is, maar ook dat je steeds alert bleef en hulp zocht. En uiteindelijk toch van school kon wisselen. Het is trouwens te zot voor woorden dat een leerkracht zoals die in groep 6 voor de klas mag blijven staan.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here