Pesten op school, een kanjerinterventie in groep 3

Wat?! Een interventie in groep 3?! Yep! En nee, dan hebben we het niet over Jimmy Geduld met cameraploeg en een one-way-ticket naar een of andere afkickkliniek in Zuid-Afrika vanwege een digibordnek, potloodslijpsel- of lijmsnuifverslaving. Dat komt pas in groep 8 (grapje!). We hebben het over een Kanjertraining interventie in verband met pesten op school. Een gedragsinterventie voor een stelletje rebellerende net kleuter-af’ers…

Pesten op school onderverdeeld in petten

Om maar volgens de Kanjertraining te praten; er lopen nogal wat zwarte en rode petten rond die het pesten op school en in de klas ‘visueel’ maken. Onze school werkt met de leerlingen praktijkgericht aan gewenst en ongewenst gedrag middels verschillend gekleurde petten die symbool staan voor een bepaald gedrag.

  • De zwarte pet: de pestvogel, de baas spelen, pesten.
  • De rode pet: de aapjes, meelopers, stellen zich aan en lachen uit.
  • De gele pet: bange konijntje die zielig doen en niet voor zichzelf opkomen.
  • De witte pet: de kanjer, is behulpzaam, grappig en te vertrouwen.

Met rolspelen wordt gewenst gedrag gestimuleerd en in de praktijk ook, net als ongewenst gedrag, benoemd. Ook ik vraag mijn kind vaak: ‘Welke pet heb jij nu op?’ Het antwoord weten ze maar al te goed en ze beseffen zich ineens waar ze mee bezig zijn.
pesten op school

Interventie: Motors & benzine

Mijn gevoel staat er een beetje dubbel in. Enerzijds ben ik blij dat ze de pest problemen in de klas van mijn oudste dochter aan proberen te pakken, anderzijds baal ik als een stekker dat zij in een klas zit die dit nodig heeft. Na de interventie kregen wij als ouders input over de oefening die in de klas is uitgevoerd. De kinderen die geregeld een zogenaamde zwarte of rode pet op hadden, fungeerden als motor en probeerden met hun gedrag bij de klasgenootjes (de benzinepompjes) benzine, ofwel aandacht, te krijgen. De benzinepompen hadden de opdracht géén benzine te geven. Uiteindelijk viel de motor stil door een tekort aan benzine. Want ja, het kost best veel energie om al die aandacht te vragen. En als je die dan niet krijgt, wordt het wel een beetje saai. Een goede, leuke oefening die de rust weer in de klas brengt. Althans, dat hoop je dan he.

pesten op school

Hoewel mijn gevoelige meisje nogal geneigd is met een geel petje op wat benzine aan een o zo grappig rood aapje te geven, stampt er thuis geregeld een gorilla met een zwarte bandana om haar hoofd door het huis. Gelukkig schuilt er in iedereen een witte motor. En met de juiste benzine, zijn ze allemaal kanjers! Ook pesten op school kan met de juiste aandacht opgelost worden.

Hoe stimuleren ze het gedrag op de school van jouw kind? Ik ben benieuwd!

 

Mijn naam is Marjolijn Langens, woonachtig in het Brabantse Drunen samen met mijn man en 3 kinderen; Eva (2009), Valerie (2011) en Thomas (2014).
Naast het übermoederschap ben ik vooral ook een freelance tekstschrijfster en journaliste voor Wegener Media.
Met een schoolgaande kleuter, een (enorm!) puberende peuter, een baby en mijn werk waarbij ik een diversiteit aan mensen ontmoet, is er vast genoeg stof om over te schrijven.
Wat zie je van mij terug in MamsatWork? Als lid van de redactie verzorg ik reviews, blogs en verslagen van (pers-)evenementen.
Daarnaast help ik hier en daar de puntjes op de i te zetten door ingezonden stukken te redigeren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top