10x waarom je een planner zou moeten gebruiken

Een planner gebruiken: waarom zou je dit doen? Is alleen een agenda niet genoeg? Er zit wel degelijk een groot verschil tussen een agenda en een planner. En er zijn diverse redenen waarom het gebruik van een planner goed voor je werken kan! Wij leggen het graag aan je uit!

planner gebruiken

Wat is het verschil tussen een planner en een agenda?

Eerst leggen we uit wat een planner precies is en wat het anders maakt dan een agenda. Bij een planner ben je uitgebreider in je planning dan wat je met je agenda doet.

Een agenda houd je bij om zo geen afspraken of verjaardagen te vergeten. Je weet dus precies wanneer je waar heen moet en zo voorkom je dubbele afspraken.

Met je planner plan je ‘alles’ in wat je doet. Je kunt dus de hele indeling van je dag of week hierop invullen. Tijdstippen wanneer je wat gaat doen, wat dus veel verder gaat dan enkel je afspraken.

Je kunt bij een planner ook je doelen opschrijven die je bijvoorbeeld die dag, week of maand wilt bereiken. Of je gebruikt je planner vooral voor alles wat met werk of studie te maken heeft.

Een agenda en een planner lijken dus wel op elkaar, maar een planner is veel uitgebreider en gaat over veel meer dan enkel afspraken die je hebt staan.

Hoe begin je met plannen?

Misschien weet je niet zo goed hoe je dit nu moet gaan aanpakken. Het hangt er een beetje vanaf waarom je plant.

Wil je echt je alles in je planning meenemen? Dus werk, studie, huishouden en sociale contacten bijvoorbeeld? Of gaat het puur om je werk of studie? Globaal kan je het als volgt organiseren:

  • Heb voor jezelf helder wat je allemaal moet doen. Dit doe je het beste door het op te schrijven, zodat het duidelijk voor je is. Bekijk hoeveel tijd deze taken je kosten en schrijf dat erbij. Blijkt er een taak bij te zijn die wel erg groot is, dan zou je het in stukjes kunnen verdelen.
  • Kijk nu welke taken een deadline hebben. Je weet hoeveel tijd je eraan kwijt bent, dus ook wanneer je er zeker mee moet beginnen. Liefst hou je hier speling in, dus plan je het al eerder in. Dat geeft meer rust!
  • Kijk welke taken prioriteiten hebben. Zoals die taken met een deadline. Deze ga je als eerste in je planner vastleggen.
  • De minder belangrijke punten plan je eromheen in. Daar zit immers geen tijdsdruk achter.
  • Plan niet alles helemaal vol, want dat houdt niemand vol én het kan zomaar zo zijn dat taken toch langer blijken te duren. Heb je geen marges aangehouden, dan loopt direct alles in de soep met heel veel stress als gevolg…
  • Als je je lijstje hebt gemaakt met taken kan je trouwens ook even serieus kijken of al die taken wel echt nodig zijn!

Meer weten over plannen en organiseren? Je leest het in het artikel: Plannen en organiseren doe je zo!

Een planner gebruiken: wat zijn de voordelen?

Een planner gebruiken biedt veel voordelen. Of je nu een digitale planner gebruikt of het juist liever allemaal op papier plant.

Efficiënt werken

Door het gebruik van een planner kan je efficiënter werken. Je weet precies wat je wanneer moet doen om zo op tijd alles gedaan te hebben.

Meer rust in je hoofd

Het kan rust geven omdat je de taken hebt vastgelegd en je zo overzicht hebt over dat wat gebeuren moet. Zeker als je heel veel te doen hebt, weet je dat alles goed ingedeeld is en je het op deze manier ook gaat redden.

Het ratelende stemmetje over wat allemaal nog gebeuren moet kan dan dus zwijgen. 

Alles onder controle door een planner te gebruiken

Je loopt niet achter de feiten aan, maar hebt juist alles netjes onder controle. Zo voorkom je dat je verzand in dingen doen die er eigenlijk niet toe doen. J houd je bezig met dat wat nodig is om op tijd klaar te zijn. 

Prioriteiten stellen

Heb je alles opgeschreven wat je moet doen? Dan kan je meteen keurig bepalen wat er echt toe doet en wat eigenlijk best wel verspilde tijd is. Natuurlijk mogen die overbodige dingen ook gewoon geschrapt worden en daarmee bespaar je tijd en frustratie.

Planner gebruiken: ook je afspraken zijn duidelijk

Een planner is natuurlijk ook meteen een agenda. Je kunt zo op 1 plek zowel je taken als je afspraken zien. Wel zo handig!

Een grote taak in stukjes hakken

Met een planner kan je taken netjes in stukjes hakken en toch op tijd klaar zijn. Vervolgens plan je dus de taken in.

Wanneer doe je wat? Wat meteen een stuk fijner werkt omdat je niet opeens 1 hele grote taak voor je hebt liggen om door te komen, maar je hebt het opgedeeld in ‘hapbare brokken’. 

Het stellen van doelen 

Met een planner kan je doelen stellen en die vervolgens gaan invullen in je planner (wanneer je wat doet om dat doel te bereiken). 

Ver vooruit kijken door een planner te gebruiken

Met een planner kan je vooruit denken en werken. Dus niet meer alles op het laatst moeten doen omdat je er niet meer aan gedacht had.

Inschatten hoeveel tijd 

Plan je alles vooruit, dan heb je ook stil gestaan bij de tijd die het van je vraagt. En daarmee is het voor jou ook helder hoeveel tijd je die dag nog over hebt. Voor een vergadering, bijvoorbeeld, of juist voor iets leuks.

Kan je zolang wel zonder dat je in de problemen komt? Kan je het eventueel anders inplannen om wel weg te kunnen en niet in de problemen te komen?

Een planner gebruiken die bij je past

Welke planner kies je? Er zijn verschillende soorten planners zoals de planner van Structuurjunkie en het is maar net wat jij ermee wilt welke voor jou het meest geschikt is.

Wil je echt je dag inplannen? Dan heb je veel ruimte per dag nodig! Maar er zijn ook week- en maandplanners. Die voldoen prima als je vooral bezig bent met enkel studie of bepaalde doelen halen. Dan hoef je immers niet per uur (zeg maar) in te plannen.

Kies je voor een papieren planner of ga je toch online aan de slag?

Proactief met je planning bezig zijn

Proactief plannen: eigenlijk is plannen altijd proactief… Als je goed plant ben je immers al op voorhand bezig met je taken en weet je precies wat je moet doen. Je holt niet meer achter de feiten aan, maar wéét waar je staat.

Hierdoor loop je minder het risico dat je alweer je deadlines niet zal redden! Nieuwe taak gekregen? Plan het direct in. Zo kan je meteen inschatten of je die nieuwe taak wel erbij kunt hebben!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven