Prikkelbaar Darm Syndroom; 6 tips om je darmen te helpen

Steeds meer mensen (en vooral vrouwen) hebben last van PDS: prikkelbaar darm syndroom. Met deze 5 tips heb je hopelijk minder te kampen met krampen.

Deze blog begint met een waarschuwing. Als je een afkeer hebt van verhalen over poep, dan kan je beter stoppen met lezen. Als je net als ik last hebt van prikkelbaar darm syndroom (of een andere aandoening aan je darmen) wordt het heel normaal om over darmen en drollen te praten. Kan je daar niet zo goed tegen, dan moet je even doorklikken. Dit artikel is bedoeld voor mensen –meestal vrouwen– die last hebben van het prikkelbaar darm syndroom (PDS). Of spastisch darm syndroom, zo wordt het ook wel genoemd. Heel veel dames hebben er last van. Aangezien ik al vele uurtjes op het toilet heb doorgebracht durf ik mezelf tegenwoordig wel ervaringsdeskundige te noemen.

prikkelbaar darm syndroom

PDS: Persoonlijk Darm Syndroom?

PDS is een heel persoonlijk syndroom, als je het zo wilt noemen. Bij iedereen zijn namelijk verschillende factoren de oorzaak. Ook hoe het zich uit verschilt. De gelijke factor is dat je darmen op bepaalde voeding heel heftig reageren. Hierdoor kan je last krijgen van diarree, of juist van verstopping. Zelf had ik altijd een perfecte stoelgang. Mijn darmen en ik konden het prima vinden samen.

Tot ik een jaar of twintig was. Steeds vaker had ik last van buikpijn en kon moeilijk naar de wc. Ik kwam soms zelfs te laat omdat ik – iets langer dan gepland – op de pot had gezeten. Zodra de huisarts van mijn klachten hoorde dacht hij aan PDS. Typerend is dat je een soort harde keutels uitpoept – sorry voor de term maar je was gewaarschuwd. Er zijn een heleboel verschillende medicijnen verkrijgbaar, maar welke voor jou werkt is net zo persoonlijk als het syndroom zelf. Gelukkig zijn er een aantal dingen die voor iedereen werken. En aangezien je nu nog zit te lezen zit je daar vast wel op te wachten.

Bij wie komt een prikkelbaar Darm Syndroom het meeste voor?

Prikkelbaar darm syndroom is een veel voorkomende vervelende aandoening en doet zich doorgaans voor het eerst voor bij jongvolwassenen. Tot 20% van de Nederlandse bevolking heeft er last van. Voornamelijk vrouwen zoals ik hierboven al aangaf.

PDS zorgt onder andere voor buikpijn, kramp, obstipatie en/of diarree of een opgeblazen gevoel. Een evenwichtig, gehydrateerd darmstelsel is een belangrijke stap bij de beheersing van klachten van PDS. Maar hoe kom je nu zo ver?

6 Tips voor iedereen met Prikkelbaar Darm Syndroom

Ken jij of ben jij een vrouw met PDS, lees dan vooral onze tips eens door. Heb je zelf nog een tip? Laat het mij en al die andere lotgenoten alsjeblieft weten in een reactie. Dat geldt natuurlijk ook voor mannen. Al is PDS een – het zoveelste – typisch vrouwenkwaaltje, er zijn ook mannen die er last van hebben.

Tip 1: hou een eet dagboek bij

Het eerste wat je kan doen als je ook maar denkt last te hebben van prikkelbaar darm syndroom is het bijhouden van een dagboekje. Schrijf precies op wat je op een dag eet én drinkt. Denk erom dames, wel eerlijk zijn. Houd ook bij wanneer je last van je buik hebt. Zo kan je hopelijk na enige tijd een regelmaat ontdekken. Probeer eens een tijdje geen zuivel, dan weer een tijdje geen brood. Misschien geeft dat je inzicht in welke voeding problemen veroorzaakt.

Tip 2: Drink voldoende

Naast wat je eet, is ook wat je drinkt belangrijk. En vooral: drink je wel genoeg? Misschien denk je bij drinken vooral aan plassen, maar genoeg vocht is ook heel belangrijk voor je ontlasting. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik, vooral tijdens een drukke werkdag, simpelweg vergeet te drinken. Veel vocht is niet alleen belangrijk voor mensen met PDS maar voor iedereen. Zorg dus dat je genoeg drinkt en zet desnoods een alarm. Daar heb je tegenwoordig uiteraard gewoon hele handige apps voor. Even een glaasje water achterover klokken en weer door.

Tip 3: Help je spijsvertering op gang komen

Veel mensen met prikkelbaar darm syndroom hebben ‘s morgens last van krampen. Zelf werd ik er vaak door wakker. Mijn darmen waren er vroeger bij dan me lief was; ik lag regelmatig al om 6 uur te kronkelen. Niet bevorderlijk voor je energielevel voor de dag die nog moet beginnen. En bovendien heb je met die krampen nou niet bepaald zin in een ontbijtje. Toch is dat heel belangrijk! Door iets te eten komt je spijsvertering op gang – je gooit als het ware benzine in je tank. Zonder dat loopt ‘ie niet al te best! Dus eet vooral iets als je opstaat, al is het maar een banaantje.

Lees ook: The green happiness, 50 recepten voor 50 dagen

Tip 4: Bewegen, bewegen, bewegen

Naast drinken en regelmatig eten zorgt ook beweging ervoor dat je spastische darmen tot rust kunnen komen. Dat je met een prikkelbaar darm syndroom niet op een heftige work-out zit te wachten weet ik als geen ander. Daar ben ik sowieso al geen fan van 😉 . Maar een eindje wandelen kan er al voor zorgen dat je je beter voelt. Dus even die kruik en deken aan de kant, en de benen strekken. You can do it!

detoxner tegen prikkelbaar darm syndroom

Tip 5: Bruistabletten als kuur tegen prikkelbaar darm syndroom

Een hoogwaardig, biologisch actief product dat snel zorgt voor een optimale darmfunctie. Voordeel is dat je deze tabletten iedere keer kan gebruiken wanneer PDS opspeelt.

De producten zijn gebaseerd op een biologisch actieve verbinding afkomstig uit planten. Dit goedje heeft de unieke eigenschap dat het in staat is om schadelijke bacteriën selectief te neutraliseren. Daarnaast fungeren de prebiotische ingrediënten als ‘krachtvoer’ voor nuttige bacteriën en ondersteunen daarmee de groei hiervan. et stimuleert ook de opname van belangrijke voedingsstoffen, dankzij een speciale combinatie van vezels.

Je start je dag met een bruistablet, opgelost in water en gedurende de dag neem je nog vier keer een bruistablet. Binnen één dag kan al een verschil merkbaar zijn. Je kan DETOXNER® PDS gebruiken als 5-daagse kuur, of in een soort van onderhoudsmodus. Precies zoals jij het het fijnste vindt. Op de site van Detoxner vind je meer interessante informatie over dit product.

Tip 6: de voedselmachine

Blijf je kampen met krampen en hebben de vorige tips geen effect, dan blijft er natuurlijk nog maar een tip over en dat is een bezoekje aan de huisarts. Die kan je medicijnen voorschrijven. Maar ook een allergie-test is een goed advies. Als je voor bepaalde voedingsmiddelen allergisch bent kan dat ook PDS symptomen opleveren. In mijn geval was lactose-intolerantie de boosdoener. Af en toe zondig ik nog met kaas (I can’t help it), maar een verder lactose-vrij dieet heeft mijn klachten haast doen verdwijnen. Ik ben nog wel eens prikkelbaar, maar mijn darmen bijna nooit meer 🙂 .

Een fantastisch boek over je darmen is overigens de Mooie voedselmachine van Giulia Enders, een jonge Duitse arts. Zij is helemaal ‘gegrepen’ door wat je darmen betekenen voor je leven en je lijf. En welke invloed je darmen hebben op je hele gesteldheid. Een charmante, jonge, en uiterst bekwame arts die dankzij haar passie al ontzettend veel te vertellen heeft. Nog meer lezen over PDS? Check deze website even.

Heb jij zelf last van een prikkelbaar darm syndroom? Wil je je verhaal delen en eventuele tips aanvullen?

Tips van onze lezeressen:

Ielze: Ik at super gezond en veel vezels want; dat hoort zo en is gezond. Dacht ik. Veel Wortels, grof volkorenbrood, appel, paprika, komkommer etcetera. Maar… dan moeten je darmen dus heel hard werken en bij mij gaf dát juist klachten. Ik kreeg het advies om de darmen te gaan ontlasten door makkelijkere dingen te eten. Minder rauwe groenten, geen grof volkoren maar fijn volkoren en geen heftig gezonde lijnzaad vezel dingen. En minder zuivel (vooral kwark is slecht) want ook dat is een aanslag op je darmen. En dat werkte echt METEEN. Geen buikpijn meer, geen opgezette buik en geen harde keutels.

2 REACTIES

  1. Ik heb geen pds, maar coeliakie.
    Veel mensen die denken dat ze pds hebben, hebben in werkelijkheid coeliakie. Ik zou adviseren om een coeliakie-test te laten doen bij de huisarts. Het voorkomt een hoop ellende.
    Groet, Mirjam

  2. Die tip met het voedsel dagboek is een goede.
    Ontdekken waar bij mij de boosdoeners zijn heb ik zelf gedaan met een eliminatie dieet. Wel heftig, maar zonder had ik nooit ontdekt dat ik niet goed tegen de nachtschade familie kan. En dan is de grote boosdoener vooral de paprika.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here