Het Primark effect, de bloggers en ethiek… het heeft allemaal met elkaar te maken

Primark en bloggers, ze lijken wel met elkaar verweven. Ik kom bijna geen blog meer tegen waar niet geschreven is over de Primark en wat voor prachtige kleren ze daar tegen kleine prijsjes verkopen. Een ‘fashionista dingetje’.

DUS! Ik kan niet achterblijven toch? Of toch wel? Mijn blog gaat dan wel over de Primark, maar even niet over al die ‘fantastische’ kleding die je daar kan krijgen. Want eerlijk is eerlijk… krijg jij geen nare smaak in je mond van die prijzen? Je voelt toch aan je water dat dat niet oké is ?

primark

Primark, bloggers, reclamecode en ethiek, hoe zit dat nu?

Wat hebben de primark, bloggers, ethiek en reclamecode met elkaar te maken? Ik zal het je vertellen. Op al die blogs die (liefst herhaaldelijk) schrijven over de Primark, wordt ook geschreven over de reclamecode. Of ze schrijven er niet over, maar roepen er wel heel hard over. In bloggersland is het momenteel namelijk HOT om het te hebben over de reclamecode. Hoe belangrijk die is en hoe andere bloggers zich er niet aan zouden houden. Afkraken, tegen het zere been schoppen, of over de tong laten gaan van andere bloggers, dat is waar ‘we’ ons mee bezighouden. Het is aan de orde van de dag. En de grotere bloggers zijn de Sjaak.

Lees ook: bloggers leven bijna gratis

Want zo gaat het vaak. Bloggers die klein beginnen worden groter. Naarmate ze groter worden, worden ze zich pas bewust van wat er allemaal in bloggersland gebeurt en de ethiek waar je je aan ‘hoort’ te houden. Prima toch? Al doende leert men zou ik zeggen. Maar met het groeien worden deze bloggers ook ineens doelwit van andere bloggers (vaak de kleinere, maar laat ik ze niet allemaal over één kam scheren). Bloggers die hun jaloezie niet meer onder stoelen of banken kunnen steken maar er blijkbaar openlijk gehoor aan moeten geven.

Wat valt er te roddelen over andere bloggers?

Van ‘ze heeft geen eigen mening meer’ tot ‘ze doen alles voor geld’ en van ‘de inhoud van de content gaat zwaar achteruit’ tot ‘ze houden zich niet eens aan de reclamecode’. Oja, en nog iets wat ik ook veel hoor/lees … ‘bloggen gaat over passie, niet om geld’. AMMEHOELA! Ja, bloggen gaat over passie, zo is iedere blogster waarschijnlijk begonnen. Maar als je inmiddels al jaren blogt, èn er ook nog eens je hypotheek op hebt afgestemd, dan heeft een ander makkelijk praten. Dan moet er geld op de plank komen, toch? Maar nee, dat mag niet, want teveel geld verdienen met iets wat je ook nog eens leuk vindt om te doen, dàt hoort blijkbaar niet.

Lees ook: op vakantie gaan om een reisblog te schrijven

Just for the record

Even voor de goede orde… niet dat jullie denken dat ik me aangesproken voel. Want a) ik hoor niet bij de hele grote bloggers, b) ik hoef er niet persé van te leven en c) mijn olifantenhuid is al zo dik dat ik schrijf wat ik wil. En weet je wat? Als het je niet bevalt, dan lees je het gewoon niet 😉 . Maar ik erger me er wel aan, vandaar mijn epistel 😀 .

Het valt gewoon op dat er steeds vaker geluiden opduiken van blogsters die niet meer weten hoe ze het hebben omdat ze zo ongeveer met de grond gelijk gemaakt worden. Onterecht en oneerlijk vind ik.

Ge-ke-nau. Ik kan het niet anders noemen. Laat elkaar toch met rust en doe je eigen ding. Zéker als je zelf over de Primark schrijft, want breek me de bek niet open over reclamecode of ethiek! Als je Primark de revue laat passeren (en hoogstwaarschijnlijk nog gesponsored ook) dan vind ik persoonlijk dat je je wel eens mag afvragen hoe belangrijk ethiek nu voor je is ?

Want Primark en ethiek gaan niet door één deur, dat snap jij ook wel. En als je daar nog over twijfelt, dan is wellicht een kijkje op Rankabrand handig.

Hi, welkom bij lifestyle blog MamsatWork. Ik ben Joyce, content creator en internet ondernemer, getrouwd en moeder van een puber en een tiener.

Dit platform is van een persoonlijk blog uitgegroeid tot een lifestyle platform waar dagelijks nieuwe artikelen verschijnen. Een veelzijdig blog met onderwerpen als lifestyle, interieur, food, ondernemerschap, opvoeding, reizen, uitjes, fashion en DIY.

Je vindt hier volop inspiratie. Heb je vragen? Mail me!

25 gedachten over “Het Primark effect, de bloggers en ethiek… het heeft allemaal met elkaar te maken”

  1. Interessant artikel Joyce. Je pakt de kern precies daar waar het om draait. Duidelijk! Ik ben nog maar een kleintje ( en nog nooit bij de Primark geweest 😉 ), maar ben me af en toe rot geschrokken van de onderlinge strijd tussen bloggers.

  2. Goed artikel. Ik schrijf bewust niet over de Primark. Ik heb er in het verleden wel is wat gekocht, maar nu (met het oog op ethiek inderdaad) vind ik het een vreselijke zaak!

  3. Wat is er mis met van je passie/je hobby (deels) je werk maken? Schilders doen het, klus mensen doen het, boeken schrijvers (!!) doen het.. Vallen bloggers niet onder schrijvers? Waarom dan niet betaald krijgen?
    En idd laat iedereen gewoon zijn ding doen. En klik op het kruisje als de post (al dan niet gesponsord) je niet aanspreekt.
    Tegenwoordig mag niks meer en moet je maar met de kudde mee lopen…
    Booooring..

  4. Ik heb er gelukkig ook nog geen last van, maar ik lees er wel wat over bij de wat grotere bloggers. Ik snap het niet… waarom niet gewoon vriendelijk en fatsoenlijk blijven naar elkaar?
    Wellicht ben ik wat te optimistisch, misschien zelfs lichtelijk naïef… maar ik blijf aardig. Een blog die me niet bevalt lees ik simpelweg niet. Je hoeft ook niet alles leuk te vinden, simple as that. De noodzaak om dan stomme opmerkingen te gaan maken etc. vind ik echt onbegrijpelijk.

    Dus… heel mooi gezegd!

  5. Mooi stukje! Helemaal eens. Ik snap dat gekraakt op elkaar ook niet. Het enige waar ik mij aan stoor zijn bloggers die content en beeldmateriaal pikken bij een andere blogger en er dán geld mee verdienen. Dat vind ik broodroof. Of je verder wel of niet geld met je blog verdient is meer dan prima! Daar werk je dan ook hard voor. Omdat het online is, moet het gratis zijn? Mensen zeuren toch ook niet over gesponsorde beautyproducten als ze de LINDA lezen… ik vind dat raar. Zelf blog bewust niet betaald. Soms krijg ik wat of vraag ik iets aan omdat het 200% iets voor mijn magazine zou zijn. Uitsluitend af en toe een barteropdracht, geen affiliates en banners. Maar ik hanteer gewoon een ander verdienmodel. Mijn blog is een middel, een platform. Een portfolio. Ik werf er opdrachten als freelancer mee, bijvoorbeeld als community manager. En zo verdient iedereen alsnog met bloggen. En volgens mij blogt 99% met passie! 🙂

  6. Interessant stuk hoor! Wij zijn nog maar een klein, dus van dit soort dingen heb ik eigenlijk helemaal niet zo’n weet. Misschien wel wat naief van mij om te denken dat dit niet gebeurd in Bloggersland. Waar mensen zijn, wordt er geouwehoerd. En vooral als mensen succes hebben. Helaas is dat nu eenmaal zo. Wij schrijven ook regelmatig over duurzaamheid en duurzame producten op onze site. Of ik me dan schuldig voel als ik dan ook eens door de primark loop? Ja en nee. Soms is het echt wel even leuk shoppen daar, dat geef ik gewoon eerlijk toe. Liever doe ik alles duurzaam, maar ja ik ben ook maar een mens, dus af en toe door de Primark hollen is dan fijn, vooral voor mijn portemonnaie. Wel goed dat je het nog eens benadrukt, want of het eerlijke prijzen zijn valt te betwijfelen. Dus stukje bewustwording is voor iedereen goed!

    1. Joyce van de Pas

      Dankje Jacoline, en het is niet naïf van je hoor. Het is te vergelijken met een leuke baan, of een fantastische sport… overal zitten wel wat nadelen aan. En ja die portemonnee issues die herken ik ook 🙂

  7. Mooi stukje dat ik tegen kwam op Facebook 🙂 Ik behoor ook tot de kleine bloggers (met nog niet eens een eigen domein haha), en krijg ook nooit negatieve dingen te horen. Soms vind ik wat ik lees op Facebook of reacties op blogs wel een beetje eng. Ik snap dat soort dingen gewoon niet zo goed, dat je met een paar woorden iemand echt kunt raken en dat ook gewoon maar even doet of het niets is. Dingen die over de Primark of andere dingen waar ik de kriebels van krijg (zoals zwemmen met dolfijnen in afgesloten bassins, Seaworld of op een olifant rijden) lees ik gewoon niet. Ik kan er iets kleins over zeggen voor de bewustwording, maar dat kan ook op een normale manier. Goed stuk dus dit wat je hebt geschreven! 🙂

    1. Joyce van de Pas

      Dankjewel Sabine, daar zeg je zo wat… dat zwemmen met dolfijnen. Heb ik ook ooit gedaan. Zo zie je maar, geen mens is heilig! Ik vond het toen fantastisch, maar de nasmaak had ik wel… het voelde (naast bijzonder) ook een beetje als een circus act. Goed dat je me daar even op wijst!

  8. Goed stukje om te lezen. Ik denk dat je in heel veel dingen gelijk hebt.

    Een dingetje is wel: als je aan een ‘grotere’ blogger vraagt hoe je groter kunt worden, antwoorden ze vaak: ‘doe het uit passie en doe wat je leuk vindt, doe het niet voor geld.’ Maar volgens mij is het zo dat als je er eenmaal goed geld mee kunt verdienen, je op een andere manier content creëert op je blog. Je krijgt er dan namelijk geld voor en je gaat het niet meer zien als hobby maar als baan. Dus dat dat wordt gezegd tegen grotere bloggers kan ik wel begrijpen. Content kan wel degelijk achteruit gaan.

    En over Primark, ik weet dat er van alles mis is met de keten, maar ik vind de kleding heel leuk. En ik ben student, dus het is fijn dat de prijzen laag zijn. Ik ga net zo graag naar een vintage store (waar ik overigens zelf in werk), maar ik koop gewoon wat ik leuk vind. Of dat nu bij Primark is of bij wél een duurzame winkel.

    Ik schrijf nooit dit soort reacties, maar ik vond je artikel heel interessant 🙂 Liefs

    1. Joyce van de Pas

      Bedankt voor je reactie Claudia, ben ik blij mee hoor ;). Ik ben ook niet per definitie tegen de Primark en ik snap zeker dat er een hoop mensen zijn waarbij de prijs een heel belangrijk item is. Daarnaast ben ik zelf ook geen heilige en ook niet door en door groen. Maar het gaat mij meer om het ‘met 2 maten meten’, wat ik onterecht vind. Verder vind ik dat iedereen moet doen en laten wat hij/zij wil, zolang het een ander maar niet echt onnodig raakt. Overigens denk ik dat ook de grotere bloggers nog steeds graag bloggen. Maar een bedrijf runnen op die manier, daar komen nu eenmaal andere dingen bij kijken. En dat betekent ook dat er soms keuzes gemaakt moeten worden die ze misschien liever niet maken, maar vanwege een smak geld uiteindelijk toch oppakken. En ik heb daar wel begrip voor. Het is niet allemaal zwart-wit, dat bedoel ik eigenlijk.

    2. Joyce van de Pas

      Oh haha Claudia.. ik dacht… even haar blog checken en het eerste artikel wat ik tegenkom is van Primark 😉 . Met in ieder geval hele mooie foto’s!

    3. Ik ben het niet helemaal eens met het met twee maken meten van grotere bloggers. Want ze roepen wel:” doe het omdat je het leuk vind, niet voor het geld” maar dat is ook daadwerkelijk de beste tip. Als je het niet leuk vind om te doen, zul je nooit zoveel doorzettingsvermogen kunnen opbrengen om groot te kunnen worden. Als geld op een gegeven moment wel een rol gaat spelen, dan ben ik het er ook niet mee eens dat content slechter zou worden.
      Het klopt helemaal dat je op dat moment je blog als een bedrijf gaat zien en ik denk dat dat JUIST zou moeten betekenen dat blogposts die niet 100% op je blog passen, niet meer gepubliceerd kunnen worden of dat blogposts waarvan de kwaliteit maar zo zo is, ook even moeten wachten met publicatie. Dat allemaal JUIST omdat het je bedrijf is geworden en omdat je daardoor juist meer rekening zou moeten houden met dingen als: voor wie schrijf ik? wat wil ik uitstralen? etc.

      Verder een goed artikel en goede comment 😉

      1. Joyce van de Pas

        Hi Céline, thans voor je reactie! Ik bedoel in mijn artikel niet dat de grote bloggers met twee maten meten hoor. Ik bedoel eigenlijk dat diegene die commentaar hebben op grotere bloggers vanwege commerciële content (en dat ze maar overal over bloggen) dat niet etisch vinden, terwijl ze geen problemen hebben met shoppen bij de Primark (over ethiek gesproken). En natuurlijk hoeft de content niet slechter te worden, dat is zelfs volledig inherent aan het feit of het een betaald artikel is of niet. Ligt meer aan de schrijver 😉 .

        Je laatste stukje over bedrijf en content die eventueel minder goed bij je past, dat snap ik volledig. Wel denk ik dat daar hem ‘de kneep’ zit. Ben je afhankelijk van je inkomsten, dan is het soms lastig om een goed betaalde post ‘af te zeggen’ omdat je denkt dat het niet 100% past. Gewoon, omdat je het geld nodig hebt. En dat daar geen begrip voor is van anderen, dat valt me op en vind ik jammer / onterecht. In een offline magazine kom ik ook reclame tegen, dat is wel geaccepteerd (zelfs al lijkt het niet te passen). Snap je?

  9. Gelukkig val ik nog onder kleine bloggers en krijg ik geen vervelend reacties. Ik schrijf zelf ook alleen maar reacties onder blogs die me aanspreken. Waarom afzeiken, iedereen doet toch zijn of haar ding, als ik het niet leuk vind, lees ik het gewoon niet. Ik vind dat iedereen ook moet schrijven wat hem/haar leuk vind, dat kan zijn/haar passie zijn en/of een artikel waarmee geld wordt verdiend. Ik schrijf over mijn passie en wie weet kan ik er ooit nog iets mee verdienen. Dat zou helemaal mooi zijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top