Psst.. Ik weet wie er op jouw website komt!

Heb jij een eigen website? Dan is dit artikel zeker interessant voor je.
De bezoekers van jouw website zijn je potentiële klanten. Je wilt hen geven wat zij zoeken voordat ze weer weggaan (in het slechtste geval naar de website van je con-collega)! Het is dus goed je bezoekers een beetje te kennen. Zodat jij daar met de inhoud van jouw website op kunt inspelen. Daar worden nieuwe bezoekers blij van, dan blijven ze langer, doen ze iets (bv. kopen) en komen ze zelfs terug naar je website.
Weet jij eigenlijk wie de bezoekers van jouw website zijn? Ik zal het je verklappen want ik kan het met 99% zekerheid zeggen.

Op alle websites, dus ook op jouw website, komen 4 soorten bezoekers:

  • Bezoeker 1 is nieuw op jouw website;
  • Bezoeker 2 (is nieuw en) blijft op jouw website;
  • Bezoeker 3 gaat ‘iets doen’ (= conversie) op jouw website;
  • Bezoeker 4 komt terug naar jouw website!

Verplaats je eens in deze 4 bezoekers

Bezoeker 1 is nieuw op jouw website

Belangrijkste vraag: Hoe kun en wil jij nieuwe bezoekers naar je website trekken?
Hoe komt de bezoeker op jouw website? Via Google of een andere zoekmachine? Via je Twitter account of Linkedin profiel? Met welke termen (zoekwoorden) heeft de bezoeker jouw website in Google gezocht en gevonden? Passen deze gebruikte zoekwoorden? Of komen bezoekers direct op jouw website dus typen ze zelf jouw websiteadres in omdat je al zo´n grote naamsbekendheid hebt (via andere kanalen)?
Tip: Vraag jezelf af wie je als nieuwe bezoeker op je website wilt hebben, hoeveel nieuwe bezoekers je wilt en hoe je dat voor elkaar gaat krijgen.

Bezoeker 2 (is nieuw en) Blijft op jouw website

Belangrijkste vraag: Hoe zorg jij dat de bezoeker op jouw website blijft en niet direct weer weggaat?
Is de eerste indruk van je website goed? Is je boodschap direct duidelijk? Kan de bezoeker snel zien wie je bent, wat je doet en wat hij kan doen op jouw website? Is je website overzichtelijk, heeft hij een duidelijke navigatiestructuur en logische opbouw van pagina’s? Past de website bij wat de bezoeker zal verwachten?
Tip: Bekijk ieder kwartaal jouw website door ‘de bril van jouw klant’ om te zien wat hij ziet. Of nog beter: vraag een eigen klant dit voor je te doen!

Bezoeker 3 gaat ‘iets doen’ (= conversie) op jouw website

Belangrijkste vraag: wat wil je dat jouw bezoeker doet op je website, wat betekent conversie voor jou?
Het doel van je website, van je onderneming en andere factoren bepalen het doel van de conversie. Ga eens na wat voor jou (belangrijke) conversie is. Voorbeelden van conversie zijn:
klikken om een artikel te lezen;

  • een filmpje bekijken;
  • opgeven voor een nieuwsbrief;
  • een offerte aanvragen;
  • een enquête invullen;
  • iets bestellen/kopen;
  • een donatie doen.

Tip: Stel jouw conversiedoelen vast en omschrijf hoe je deze gaat behalen. Wil je er serieus werk van maken, bepaal dan ook het aantal conversies dat je per periode wilt behalen (dit noemen ze KPI’s= key performance indicators: variabelen om prestaties mee te analyseren).

Bezoeker 4 Komt terug naar jouw website!

Belangrijkste vraag: waarvoor wil jij dat een bezoeker terugkomt naar jouw website ?
Meer bezoekers = meer conversie, uiteraard. Maar er is meer. Bedenk ook waarom een bezoeker terug zou komen. Komt hij terug omdat hij de eerste keer niet zeker was, of niet vond wat hij zocht? Wil hij iets nieuws lezen of meer informatie? Of misschien komt hij nu inkopen voor het hele gezin doen of alleen het allernieuwste product met een speciale actiebon kopen?
Tip: Bedenk wat de terugkerende bezoeker wil én wat jij hem aan wilt bieden. ‘Vertaal’ dit naar de inhoud van je website.

Ten slotte
Als je van tijd tot tijd (advies: ieder kwartaal) op deze manier nadenkt over je 4 bezoekers en dit vertaalt naar inhoud op jouw website, heb je een website waar iedereen zich thuis voelt. Het is tevens een goede methode om jezelf scherp te houden! Heb je nog vragen? Of hulp nodig om ook jouw website klaar te maken voor jouw 4 bezoekers, neem dan vrijblijvend contact op. Ik adviseer je graag!
NB : Veel van de gestelde vragen kun je uitgebreider beantwoorden met behulp van modellen en programma’s. Mijn advies is altijd te beginnen met ‘wat je zelf denkt

 

2 REACTIES

    • Daag Jaap,
      beetje late reactie omdat ik op reis was…

      Dank je voor je compliment! Fijn om te horen dat deze tips jou helpen.

      Mocht je in de toekomst marketing of online marketing-vragen hebben, voel je dan vrij contact met me op te nemen. Ik adviseer je graag.

      Groeten, Juliette van den Hurk

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here