Rank a Brand: ontdek in een muisklik hoe duurzaam jouw fashion is

Het laatste duurzaamheidsonderzoek van Rank a Brand onder de premium modemerken laat zien dat duurdere kleding niet aantoonbaar eerlijker is dan goedkopere kleding. Het tegendeel lijkt zelfs waar, want de premium merken scoren lager. Kleding van de duurdere merken wordt net zo goed gemaakt in de risicogebieden zoals Bangladesh en Indonesië. Alleen het merk COS heeft van de 24 merken het B-label behaald, wat wil zeggen: ‘goed op weg’. Onderaan de ranglijst staan onder meer Hugo Boss, Ralph Lauren en Max Mara.

Consumenten denken dat dure kleding eerlijk is, zo blijkt uit onderzoek. Maar Rank a Brand prikt daar doorheen. “De premium merken vragen flinke bedragen voor hun kleding. Waarschijnlijk zijn er dan ook voldoende middelen om de arbeiders in de lagelonenlanden een goed loon te betalen en daarbij ook milieuvriendelijk te produceren. Maar dat laten de meeste merken niet zien. Een duur prijskaartje garandeert dus niet altijd een duurzaam productieproces”, aldus oprichter Niels Oskam. 

Rank a Brand onderzoekt

Bij COS, maar ook bij ACNE, McGregor en Tommy Hilfiger wordt het beleid voor arbeidsomstandigheden in de productielanden redelijk toegelicht. Deze bedrijven zijn ook aangesloten bij Fear Wear Foundation of de Fair Labor Association; organisaties die toezien op het welzijn van de kledingmakers. Koploper COS is onderdeel van de H&M-groep, en onderscheidt zich door als enige de volledige lijst van leveranciers te publiceren. Ook is het beleid voor groene energie en het terugdringen van de CO2-uitstoot verbeterd bij de H&M-groep, vandaar ook het behaalde B-label in het Rank a Brand onderzoek.

Duur betaald

Van de door Rank a Brand 24 onderzochte merken hebben momenteel 13 modemerken de laagst mogelijke score in duurzaamheid gekregen. En daarmee meteen ook een negatief koopadvies. Kledingmerken als Ralph Lauren en Max Mara geven geen enkele openheid over hun productieproces en beleid. Oskam zegt daarover: “Fabrieksrampen als die in Bangladesh maken duidelijk dat je als kledingbedrijf standaard iets hebt uit te leggen. Juist merken met een dure uitstraling zouden het voorbeeld moeten geven in duurzaamheid en oog moeten hebben voor de arbeidsomstandigheden van hun kledingmakers. De kleding van de premiummerken wordt nu te duur betaald.” 

Rank a Brand

Het duurzaamheidsonderzoek onder premium modemerken is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand. Daarmee hebben consumenten de mogelijkheid om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Alle onderzochte merken zijn ruim voor publicatie uitgenodigd te reageren op de uitkomsten. Op de website zijn de duurzaamheidscores van ruim 600 merken te raadplegen, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, media, supermarkten en eten & drinken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven