RCN de Schotsman; fantastische plek voor watersport liefhebbers

Wie ons op social media gevolgd heeft, heeft al kunnen zien dat wij een fantastisch weekend beleefd hebben op RCN de Schotsman. De Schotsman is écht een camping en bungalowpark voor watersport liefhebbers, daar valt niet over te twisten. Ik vertel je graag meer over hoe ons weekendje geweest is en hoe je als beginner kan ‘proeven’ aan al dat watergebeuren.

Een watersportvakantie? Op RCN de Schotsman kan je uitstekend terecht

Het is voor ons ruim 1,5 uur rijden naar Kamperland in Zeeland. Helaas hebben we de pech dat we op vrijdag begin van de middag pas in de auto kunnen stappen en behoorlijk wat file hebben. We doen er dan ook veel langer over. Maar de zin zit er goed in, dus geen probleem.

We zijn tenslotte deze vakantie nog niet weg geweest en hebben alleen maar gewerkt en geklust na de verhuizing. Een welkome afwisseling dus, een weekendje aan het water uitwaaien op RCN de Schotsman.

Wat is Zeeland toch een heerlijke provincie

Genieten vinden wij het in Zeeland. Een paar jaar geleden waren we in Domburg, dat was ook zo fijn. We houden allevier van het strand en de zee. En van Zeeuwse bolussen. Nou ja, die laatste daar ben ik vooral fan van. RCN de Schotsman ligt niet recht aan de zee, maar aan het Veerse Meer. We rijden het laatste stuk naar de camping dan ook langs het Veerse Meer, met een prachtig uitzicht op het pittoreske Veere.

Bungalowpark Kamperland

Na het inchecken racen de kinderen naar onze bungalow. We verblijven in een vrij nieuwe, modern ingerichtte en heerlijk ruime 8-persoons bungalow. De inrichting is modernEn ook al zijn er 4 slaapkamers, zelfs nu weten de kinderen een strijd te verzinnen over de slaapplek.

Want wie heeft er een badkamer voor zichzelf en wie moet de badkamer ‘delen’ met papa en mama? Bizar toch? Uiteindelijk is het besluit gevallen en keert de rust weer terug in huize van de Pas 😉 .

rcn de schotsman bungalow

Nadat we de kleren in de ruime kledingkasten hebben gelegd gaan we de camping verkennen en eten we in de avond een hapje in restaurant de Schotsman op de camping. We moeten wat lang wachten op ons eten vanwege de drukte, maar dat werd ons vooraf al ingefluisterd bij het reserveren.

Geen probleem dus. Het eten was overigens het wachten waard, want wat heeft de Schotsman een uitstekende keuken zeg. Je vindt op de menukaart meer dan voldoende keus in vlees en vis maar ook lekkere vegetarische gerechten. En betaalbaar.

restaurant de Schotsman

Camping en bungalowpark

Voordat je denkt dat RCN de Schotsman voornamelijk bestaat uit bungalows wil ik je ook even laten zien dat er ook meer dan voldoende plek is om te kamperen. Ga je dus liever met de tent of de camper? Ook dan is deze plek in Kamperland geschikt.

kampeerveld rcn de schotsman

Zelf was ik ook heel erg gecharmeerd van alle campers die zo recht langs de waterkant kamperen. Heerlijk vrij, met uitzicht op het Veerse Meer en ze schuiven stuk voor stuk zo hun surfplanken het water in!

camper aan het water bij de Schotsman

Veel watersport activiteiten op RCN de Schotsman

We hebben voor dit weekendje aardig wat activiteiten gepland staan. Op zaterdag zeilen en op zondag suppen en waterskiën. Vanwege de stortbuien en het onweer op zaterdagochtend (o… wat is een bungalow dan toch lekker) kunnen we het zeilen gelukkig naar de maandag verzetten.

Met onweer op het water is natuurlijk niet zo’n heel strak plan. Na zaterdagochtend klaart het weer gelukkig op en kunnen we verder het hele weekend buiten gaan genieten.

waterskiën RCN de Schotsman

Waterskiën op het Veerse Meer

Lotte maakt zich al een aantal dagen druk over het waterskiën. Ze wil heel graag, maar vindt het ook erg spannend. Maar we gaan met zijn viertjes en dat maakt veel goed bij onze tiener. Aangekomen bij het waterski centrum (5 minuutjes lopen vanaf onze bungalow) krijgen we eerst een filmpje te zien over de waterskibaan, hoe het werkt en de regels.

Lotte is de kleinste van de groep en er wordt nog even gevraagd of ze wel vanaf de laatste paal naar de kant kan zwemmen. Ik schat in dat dat wel gaat lukken en ze mag meedoen.

Dan is het tijd om de wetsuits aan te trekken en een zwemvest. De spanning stijgt bij Luc en bij Lotte, zeker als ik aangeef dat ik afhaak. De reden van mijn afhaken is niet de spanning, maar mijn knie. Ik ben blij dat ik momenteel nét door mijn hurken kan gaan, maar om dan vanuit die stand zelfstandig omhoog te komen zonder me ergens aan op te trekken… dat gaat nog niet sinds mijn knieongeluk.

Had ik me even niet gerealiseerd. Maar het geeft me natuurlijk wel de gelegenheid om leuke foto’s te maken!

Afijn, in de pakken gehesen gaan mijn 3 schatjes om de beurt op de skies het water in. En tot mijn grote verbazing skiën ze direct weg! Tot aan de eerste bocht, veel verder komen ze niet 😉 . Ook niet na een aantal keren proberen. Maar ze worden wel steeds enthousiaster en dat vind ik dan weer leuk.

Hoe ze als beginner vol spanning zo’n nieuwe sport ervaren en van ‘mwah, het lijkt me niet veel’ (puber) gaan naar ‘Maaaam, ik ga nog een keer hoor’.

Suppen met zijn vieren bij RCN de Schotsman

Het suppen is een stukje gemoedelijker. Zonder dat we les krijgen mogen we met de sups het water op. En dit keer kan ik zelf ook mee, leuk! Wederom hijsen we ons in een wetsuit. Nog even bedenk ik me dat gewoon in bikini misschien ook fijn is, maar achteraf ben ik blij met mijn wetsuit.

watersportvakantie zeeland

Één keer eerder heb ik in mijn leven op zo’n plank gestaan en dat ging hartstikke lekker. Vandaar ook dat ik vol enthousiasme opstap. En direct weer in het water donder en kopje onder ga. Huh? Goed voor de lachspieren van mijn kinderen, en ook voor die van mij!

Met het advies om eerst op mijn knieën op deze plank te zitten en dan voorzichtig op te staan probeer ik het nog een keer. Deze planken zijn wat onstabieler dan die ik gewend was, maar deze keer kom ik toch zonder vallen omhoog.

Suppen op het Veerse Meer

Ik heb direct de smaak te pakken en peddel wat om mee heen. Dit vind ik lekker! Inspannen op het water met lekker weer. Een zonnetje op mijn gezicht, lekkere zeelucht en plezier maken met de kinderen, zo kan ik een watersportvakantie prima hebben.

Er staat wel behoorlijk wat wind op het Veerse Meer waardoor we al snel RCN de Schotsman voorbij drijven nog zonder iets te doen. Dat is leuk natuurlijk, maar ik sommeer de kids toch om om te draaien, tegen de wind in. Dat blijkt een stuk lastiger, haha. Luc kan niet omdraaien en Lotte komt met haar peddel niet vooruit. Snap ik ook wel, haar peddel is net zo groot als die van ons en haar plank ook.

Uiteindelijk geeft ze het op, springt ze in het water en duwt ze zwemmend de sup terug naar de kant. Moe maar voldaan hangen we nog een tijdje op de sup voordat we terug naar onze bungalow gaan. Tijd om even lekker te douchen.

Suppen bij camping de Schotsman

Als je kleinere kinderen laat suppen, zorg er dan in ieder geval voor dat je er zelf bij blijft. Er staat niet veel stroming op het Veerse Meer, maar de wind kan je behoorlijk ver wegdrijven. Super gaaf natuurlijk, maar wel rekening mee houden.

Zeilles Veerse Meer

Een fanatieke zeilles bij Sailcollege

Op het terrein van RCN de Schotsman kan je naast alle andere watersporten ook zeilles krijgen. En daar mochten we op maandag even aan proeven. Met een heerlijk weertje en een prima windje stappen we op Sailcollege af.

Bleu als ik ben denk ik dat we ieder apart in zo’n klein zeilbootje moeten stappen en stiekem knijp ik hem een beetje. En ik niet alleen merk ik. Luc en Lotte hebben er zin in, maar zijn toch ook wat stilletjes. Op het moment dat we bij de balie van Sailcollege horen dat we met zijn viertjes zeilles krijgen ontglipt Lotte een diepe zucht. Weg spanning, ze hoeft niet alleen maar mag bij ons in een boot.

We worden voorgesteld aan instructrice Ilse en stappen vol vertrouwen in de zeilboot. Na behoorlijk wat termen en uitleg over welke lijnen waarvoor zijn (pas op: zeg geen touwen!), kunnen we het zeil kleiner gaan maken. Het waait nogal, vandaar dat we met een kleiner zeil gaan varen.

En voordat ik het weet zit ik aan het roer van de zeilboot en scheren we over het water. Oh my, dat gaat hard! En wat kan die boot schuin hangen! Ik vind het nog steeds wel spannend, vooral ook omdat het Veerse Meer volop gebruikt wordt door watersporters. Er zijn veel zeilboten, maar ook jachten en ontzettend veel surfers op de been met deze wind.

zeilles sailcollege RCN de Schotsman

Gelukkig blijft Ilse mega kalm, waardoor ik ook wat meer vertrouwen in mijn eigen kunnen krijg. Het meest spannende van alles is natuurlijk het overstag gaan, maar ook daarin worden we goed begeleidt. Na een aantal keren op en neer zeilen over het Veerse Meer, richting Veere en weer terug naar RCN de Schotsman gaan ook Frank en Luc nog even achter het roer zitten.

Ik duik op mijn billen naast Lotte in de boot en neem de tijd om even te relaxen en om me heen te kijken. Pfff… ik had er niet aan moeten denken om dit alleen te moeten doen, haha. Maar als je hier een week zit, dan kunnen je kinderen in 5 halve dagen al alleen leren zeilen in zo’n Optimist, super tof!

Wat kan je nog meer doen op de camping en in de buurt van Kamperland?

Er is vanalles in de buurt te doen. Als rasechte watersporter ben je waarschijnlijk veel op RCN de Schotsman zelf, en met alle watersport faciliteiten, het buitenzwembad en de speeltuinen kan je hier je vakantie goed doorkomen. Wil je ook graag nog wat van de omgeving zien dan is er nog genoeg te doen.

Wij zijn zelf nog een middagje naar Vlissingen geweest, even lekker shoppen. Hier vind je overigens ook een Piratenpark en een Noordzee aquarium waar je een bezoekje aan kan brengen. Maar ook een bezoek aan Veere in Zeeland is zeker de moeite waard.

Luc, dishoek, strand, avond

Daarna hebben we in Dishoek heerlijk gegeten met een oom en tante van Frank en hebben we uiteraard nog een strandwandeling gemaakt. Op zondag hebben we met vrienden die in Domburg zaten in strandpaviljoen de Banjaard gegeten en hebben de kids zich op het Banjaardstrand uitgeleefd.

Het eten bij dit strandpaviljoen vonden we overigens niet echt bijzonder. Maar misschien gewoon een verkeerde keuze van de kaart gemaakt, dat kan natuurlijk. Het strand is hier wel prachtig mooi en schoon.

Banjaardstrand Zeeland

Neeltje Jans is dicht in de buurt van RCN de Schotsman en is ook heel leuk om met je kinderen te bezoeken. Verder kan je natuurlijk heerlijk fietsen in deze omgeving (gebeurt ook heel veel) en bevindt zich in Westenschouwen een heel leuk klimbos.

Meer weten over wat er allemaal te doen is in de omgeving van Kamperland? Op de website van de camping vind je nog veel meer tips.

Op vakantie met een dubbele glimlach

Als laatste wil ik je nog even wat vertellen over de manier waarop RCN onderneemt. De winstuitkering van RCN wordt namelijk gebruikt om ook minder bedeelden een vakantie te gunnen. Mensen die het zelf niet kunnen betalen of door fysieke omstandigheden eigenlijk niet in staat zijn om op vakantie te gaan.

Onder het motto ‘Jij een glimlach, zij een glimlach’ neemt RCN deel aan tal van maatschappelijke projecten. Dit geldt niet alleen voor RCN de Schotsman, maar voor alle RCN parken. Zo geven ze bijvoorbeeld jaarlijks 100 gratis vakanties aan bijstandsgezinnen. Daar word je toch blij van!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *