Stand out in the crowd; zo maak je reclame voor je bedrijf

Het is in deze tijd best een uitdaging om je bedrijf in the picture te spelen bij de consument. Er zijn al zo veel bedrijven die ongetwijfeld ook iets dergelijks doen als jij op het oog hebt met je onderneming. Dus… hoe ga je opvallen tussen al die anderen? Hoe ga je reclame maken voor je bedrijf en ervoor zorgen dat je gevonden wordt?

We geven je een aantal tips, zodat jij met kop en schouders boven de anderen uit kan steken. Zodat je gevonden wordt. Online en offline!

Reclame maken voor je bedrijf – 10 tips

Ben je net gestart als ondernemer en heb je geen gewone winkel maar lever je bijvoorbeeld diensten of heb je een webshop?

Dan is het van groot belang dat je ook online gevonden wordt. Je online vindbaarheid heeft met veel verschillende elementen te maken. Je kan niet zomaar even een website online knallen en dan vervolgens denken dat je achterover kan leunen omdat de consument je wel zal vinden.

Wachten tot er een klant op je afkomt. Zo simpel werkt het niet helaas. Maar met deze tips voor online en offline reclame maken voor je bedrijf komt ook jouw bedrijf steviger in haar schoenen te staan!

reclame maken voor je bedrijf

Website maken als online visitekaartje

Allereerst is een website natuurlijk van belang. Wie online gevonden wil worden zal een plek op het internet moeten ‘veroveren’. Je moet jezelf via een website presenteren. Ben je zelf handig? Dan kan je met WordPress prima een mooie website voor je bedrijf maken.

Zoekmachine optimalisatie

Voor veel ondernemers is zoekmachine optimalisatie een onbekend begrip. Toch is het een van de pijlers waar je bedrijf door kan groeien en waardoor je goed gevonden kan worden.

Seo pas je op verschillende vlakken toe. Denk daarbij aan de juiste structuur van je website, maar ook aan het vullen van je website met de juiste content en het schrijven van blogs op die website.

Daarnaast kan je eventueel gastbloggen voor anderen en dan afspreken dat je een link naar je eigen website mag vermelden. Zo werk je ook gelijk aan je linkbuilding, wat ook een belangrijk element is van seo.

Offline reclame maken voor je bedrijf

Om niet gelijk alles online in te steken hier ook een tip voor het offline reclame maken voor je bedrijf. Heb je een winkel of een ander pand waar je graag mensen naartoe wilt trekken, dan blijken van die vlaggen bij je deur een hele goede manier om publiek te verwelkomen.

Vrienden van ons heeft bijvoorbeeld een galerie in Schijndel, Dutch Art House. Het publiek naar binnen halen was een uitdaging omdat mensen bij een galerie nu eenmaal een drempel over moeten.

Om iedereen welkom te heten hebben ze nu van die vlaggen bij de deur gezet waardoor mensen veel sneller binnen stappen om de prachtige kunst te bekijken!

Maar je kan het ook anders aanpakken. Toen ik bijvoorbeeld een webshop had maakte ik veel online reclame voor mijn bedrijf, maar ook offline. Zo had ik zelf in mijn kantoor in ons oude huis een bord van dibond voor het raam staan. Hierdoor kon ook langslopend publiek zien welk bedrijf hier gevestigd zat.

En wat denk je van het laten maken van visitekaartjes? Het lijkt misschien een beetje passé in de online wereld, maar bij ieder event waar ik naar toe ga, gaan ze mee in de tas.

Zo kan ik toch goed netwerken en kunnen anderen mijn bedrijf onthouden door het visitekaartje in hun zak te steken. Zo zie je dat je zelfs bij een online bedrijf ook offline nog reclame kan maken.

Reclame maken op social media

Reclame maken bestaat niet alleen uit het plaatsen van je eigen producten of diensten op social media. Denk er bij het reclame maken ook om dat je graag gevonden en gelezen wilt worden.

Dat betekent dat je met interessante content moet komen. En dat kan zomaar ook een uitstapje zijn naar andere afbeeldingen en foto’s of een ander verhaal. Als het maar indirect aansluit.

Bijvoorbeeld doordat je iets plaatst uit dezelfde woonplaats als waar jij gevestigd bent. Of dat je een verhaal publiceert waar herkenbaarheid van je klanten in zit.

Denk overigens bij social media ook aan Youtube en aan Pinterest. Beiden zijn uitermate geschikt voor het reclame maken voor je bedrijf omdat dit eigenlijk zoekmachines op zich zijn.

Via advertentieplatformen jezelf profileren

Er zijn online ook diverse advertentieplatformen te vinden waar je (gratis) reclame kan maken voor je eigen onderneming. Op www.promo-tip.nl kan je bijvoorbeeld gratis je bedrijf en producten promoten.

Momenteel super trendy: de Podcast

Heb jij de wereld wat te vertellen? Maak dan reclame voor je bedrijf door een podcast op te zetten. Liefst geen eenmalige natuurlijk, maar bijvoorbeeld een wekelijkse podcast, of een twee-wekelijkse. Hoe interessanter je podcast, hoe meer mensen willen luisteren en ook weer terugkeren voor de volgende.

Geef een e-book uit

Misschien voor een webshop minder handig, maar heb je een bedrijf waarbij je diensten verleent en gaan die diensten over onderwerpen waar veel over geschreven en verteld kan worden?

Breng dan bijvoorbeeld een e-book uit over de onderwerpen waar jouw klanten mogelijk in geïnteresseerd zijn. Hiermee geef je waardevolle informatie weg waardoor de lezer jou als expert gaat zien in je vakgebeid. En dat ben je natuurlijk ook! Prima reclame voor je bedrijf dus, zeker als ze hierover met anderen praten.

Een excellente klantenservice

Dit is nog altijd een van de betere reclames die je kan hebben. Een klantenservice waar je klant blij van wordt. Wedden dat ze het doorvertellen? En de beste reclame die je kan hebben is nog altijd de reclame van een ambassadeur die heel tevreden is.

Wist je trouwens dat er bedrijven zijn die bewust een fout maken zodat hunklantenservice het daarna goed kan oppakken? Uit onderzoek blijkt dat dit heel goed werkt. Raar maar waar.

Adverteren op Facebook en Google

Wil je gratis reclame maken voor je bedrijf dan is dit geen optie natuurlijk, want adverteren via Facebook of Google kost geld.

Maar in sommige gevallen blijkt deze vorm van adverteren wel degelijk te lonen. Onderzoek dus of dat dit voor jou ook zo is. Als je weet wat je aan investering kwijt bent en weet wat een nieuwe klant je opbrengt, dan heb je zo uitgerekend of dit lucratief kan zijn.

Plaats je producten op marktplaats

Voor diensten is marktplaats wellicht niet the place to be. Maar verkoop je producten, dan kan een advertentie op marktplaats (ook onbetaald) prima voor je werken.

Ik heb al heel regelmatig met een zoekactie op Google mijn producten via Marktplaats gevonden. Gewoon nieuw, bij een bedrijf dat een advertentie plaatst om zo reclame te maken voor zichzelf.

Zet een winactie op

Deze tip werkt nog steeds. Als je reclame wilt maken voor je bedrijf en een groter publiek wilt aantrekken, zet dan een winactie op. Niet iedereen die aan de wiactie meedoet is een potentiële klant natuurlijk, maar als je ze post delen (voorwaarde voor deelname natuurlijk) dan bereik je wel een groter publiek dan normaal.

Een winactie kan je opzetten in de vorm van een product, maar je kan ook je diensten aanbieden in een winactie.

Heb jij nog lucratieve tips om meer reclame te maken vor je bedrijf? Laat het ons weten!

1 gedachte over “Stand out in the crowd; zo maak je reclame voor je bedrijf”

  1. Bedankt voor het delen van deze waardevolle tips over het maken van reclame voor je bedrijf! Het identificeren van je doelgroep, het gebruik van social media en het leveren van kwaliteitscontent zijn inderdaad essentiële aspecten van effectieve reclamemethoden. Daarnaast ben ik het eens met de nadruk op het opbouwen van relaties en het benutten van mond-tot-mondreclame als krachtige marketingtools om je bedrijf te laten groeien.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven