Relatiemarketing voor jou én je klant, voor de ondernemers onder ons

‘The money is in the list!’ Pfff, wat een paniek brak er uit op de internationale marketingafdeling van mijn eerste werkgever (een grote farmaceut) toen de relatielijst ofwel ‘the list’ zoek was. Pas later begreep ik wát er nou eigenlijk kwijt was. En nu, nu ik zelf volop aan het ondernemen ben, zie ik heel duidelijk de waarde van mijn eigen ‘lijst’. Als die morgen kwijt zou zijn, zou ik ook iedereen vragen om mee te zoeken! Relatiemarketing.

relatiemarketing

Relatiemarketing en de lijst

Meer waarde creëren voor jezelf en je relaties, dat is wat je als ondernemer wilt (en dat is marketing ten top!). Je relatielijst is daarbij onmisbaar. Het gaat eenvoudig gezegd om een lijst, maar dat is er eentje die je van grote waarde kunt maken voor je onderneming maar vooral ook voor de personen zelf die op je lijst staan. En meer waarde creëren voor alle partijen, dat is natuurlijk wat je wilt in je bedrijf, relatiemarketing is geboren.

Maar de vraag is hoe krijg je een goede lijst? En hoe maak je deze waardevol ofwel hoe creëer je er meer waarde mee? Mijn ervaring is: door serieus werk te maken van je relatiemarketing.

Relatiemarketing, dat is het optimaliseren van jouw marketing én jouw aanbod. Het gaat erom je marketing af te stemmen op je relaties en hen een passend aanbod te doen. Hoe vanzelfsprekend dit ook klinkt, ik merk toch vaak dat ondernemers niet genoeg nadenken over relatiemarketing. Ze bieden iedereen steeds hetzelfde of zelfs helemaal niets (actief) aan en dat is jammer. Want vergeet niet dat jouw relaties al min of meer geïnteresseerd in je zijn. Anders zouden ze geen relatie van je zijn, toch ? Als je ze dan ook nog een passend aanbod doet, komt dat net op tijd  (maar dat wist jij vooraf natuurlijk al). Je geeft de klant de waarde die hij ‘zocht’ en creëert zo de beste kans op verkoop. Win-win! Het hoeft trouwens niet altijd een aanbod met geldwaarde te zijn, sterker nog informatie, kennis of gratis aanbod op het juiste moment is zeker zo belangrijk.

Over het doen van het juiste aanbod op het juiste moment en aan de juiste relaties én relatiemarketing is veel te leren. Ik vertel je er een andere keer graag meer over.

Werk aan je relatiemarketing lijst!

Even terug naar je lijst en waarom ik deze waardevol vind (en waarom jij hier dus aan moet gaan werken)

  • De mensen die op je lijst staan hebben interesse in jou of jouw producten of diensten, wat wil je nog meer?
  • Je mag aan je relatiemarketing lijst inhoudelijke én commerciële informatie sturen als je maar een juiste balans creëert
  • Je zendt je boodschap uit wanneer jij dat wilt, je houdt daar zelf controle over (dat is fijn, kan ik je vertellen 😉 )
  • Je kunt gericht naar een deel van je lijst (segmentatie) een bepaalde boodschap sturen (dat werkt echt goed)
  • Jij bepaalt zelf de omgeving van je boodschap; je verzorgt zelf de layout en de informatie die bij je boodschap past (soms moest ik als marketeer maar zien wat er op de volgende pagina van mijn duurbetaalde advertentiepagina in een magazine staat. Een onzeker uitgangspunt met soms onhandig resultaat)
  • Je zorgt vanzelf goed voor je relatiemarketing lijst, zelfs beter dan wanneer het maar wat losse adressen zijn
  • Daardoor is het voor personen zelf ook interessanter om op jouw lijst te staan. Als je op mijn lijst staat, krijg je als eerste mijn artikel, met extra informatie, meer tips of unieke aanbiedingen en acties.
  • Een lijst geeft je direct een connectie en een mogelijkheid om een langere relatie aan te gaan. Dat is zó belangrijk want je bestaande relaties zijn goud waard!
  • Voor de gevorderden onder ons: je kunt je lijst ook gebruiken voor affiliatie marketing (affiliate). Affiliatie marketing is het samenwerken tussen partners waarbij de een de ander online ruimte geeft, bijvoorbeeld via een banner op de website of promotie in een nieuwsbrief. Daarna vindt een verrekening plaats over het aantal kliks dat naar de andere partij leidt. Wees hier echter heel voorzichtig mee. Al zijn er bedrijven die heel veel omzet met affiliate maken, toch vind ik dat je nooit de waarde van je lijst uit het oog moet verliezen en zeker ook niet het vertrouwen van de inschrijvers op je lijst.
  • Tot slot, voor de ondernemers onder ons die bezig zijn de waarde van hun bedrijf te verhogen: als je lijst groter wordt (vooral kwantitatief), stijgt ook de geldelijke waarde ervan en daarmee de waarde van je bedrijf.

Hoe bouw je een relatielijst op?

  • Zorg dat de bezoekers van je website zich gemakkelijk kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Op mijn website kan dat bijvoorbeeld bovenaan iedere pagina.
  • Maak de inschrijfmodule duidelijk zichtbaar. Te vaak zie ik nog dat je er echt naar moet zoeken. Bij mij staat de inschrijving in de menubalk en dat is natuurlijk met een reden. Eyetrackingscans van websites wijzen keer op keer uit dat een bezoeker heel veel dingen op je website niet bekijkt, maar de menubalk wel.
  • Maak de drempel tot inschrijven laag: vraag zo min mogelijk gegevens bij de inschrijving. Later kun je er eventueel meer opvragen (om je aanbod nog gerichter te kunnen maken ofwel te segmenteren).
  • Zorg voor een directe inschrijfmogelijkheid en geen doorklikpagina. Bij doorklikken vergroot je de kans op alsnog afhaken.
  • Geef iets weg als extra stimulans om in te schrijven. Denk aan een CD, DVD of e-book of iets kleiners als een checklist of een artikel. Laat als beloning voor inschrijven zien wat jij kunt (misschien had de inschrijver dat net nodig). Geef de inschrijver waarde die jullie beiden verder helpt.
  • Andere online middelen om je lijst te laten groeien: webvideo marketing; filmpjes op You Tube; betaalde advertenties voor je weggevertje; een teaser onder je e-mailhandtekening; een uitnodiging via social media.
  • Andere offline middelen om je lijst te laten groeien: zet het op je visitekaartje; zet het op je flyers; praat er over in je workshops, trainingen en vraag ze direct in te schrijven; praat erover tijdens een netwerkborrel.

Er is nog veel meer te zeggen over je lijst en het goed inzetten van relatiemarketing. Belangrijk is dat erover na gaat denken en er een start mee maakt. Kies wat past bij jouw onderneming, marketing en vooral jouw relaties. Als je dit nog lastig vindt, of als je andere vragen hebt, bel of mail me dan.

 

 

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here