Roze wolk na de bevalling? Bij mij was het een donderwolk!

Had jij een ideaal beeld van het krijgen van je eerste kind? In verwachting raken bij poging één. Zwierend, energiek en vitaal de zwangerschap doorlopen. Slank tot het laatst, met een gave huid en geen striae. Geen pijntjes, geen beperkingen maar enkel Hosanna wat de klok slaat. Een bevalling in totale controle, perfect gepuft en na slechts enkele uren en een paar kreetjes een wolk van een baby in je armen? Daarna, uiteraard na de benodigde rust, met een perfecte ‘twinkling smile’ in je oude jeans, perfect in shape, een hippe kinderwagen voortduwend met een perfecte baby die alleen slaapt, drinkt en lacht. Picture Perfect dus.

Nou..van die roze wolk donderde ik al bij punt 1, en ik bleef donderen. Als een onweerswolk in plaats van de beloofde roze. Gek werd ik van alle adviezen en toestroom van informatie over wat je wel en niet mag én kan. Mijn vragen bleven vaak onbeantwoord of de adviezen waren tegenstrijdig. Ik wilde me lichamelijk en emotioneel voorbereiden, voor zover je dat in de hand hebt. Maar hoe doe je dat en wat als het niet lukt ‘volgens het boekje’? De realiteit is vaak veel anders dan ‘Picture Perfect’. De mentale en fysieke gevolgen worden vaak onderschat. Je leven staat op zijn kop bij het krijgen van een eerste kind en soms ook bij de daaropvolgende kinderen. De impact is nog groter na een traumatische bevalling, keizersnede of ziekte.

Veel (aanstaande) moeders lopen hier tegenaan, naar blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door BBB Healthclub. Bijna de helft van de ondervraagden, 115 vrouwen tussen de 20 en 40 jaar oud, hebben behoefte aan een coach die hen tijdens en/of na haar zwangerschap op maat adviseert op het gebied van lifestyle, voeding en beweging.

Yoga is populair, vooral ook onder zwangere vrouwen.
Yoga is populair, vooral ook onder zwangere vrouwen.

Op gewicht

Fit op gewicht blijven is een grote wens van de mama’s in spé. Hoe pak je dat aan? En als dat niet lukt, hoe pak je het dan weer op na de bevalling? Ruim de helft van de Nederlandse vrouwen komt tijdens de zwangerschap van hun eerste kind meer dan 12 kilo aan. Bij een tweede zwangerschap klopt de helft aan bij een voedingscoach voor advies omtrent de eetgewoonten en wordt men bewust van hetgeen ze eten voor twee.

Goed nieuws: Nederlandse vrouwen zijn sportief! Maar liefst 2 op de 3 vrouwen houdt dit vol tijdens de eerste zwangerschap. Vooral bij een volgende zwangerschap is er extra behoefte aan beweging. Opvallend is dat er in beginsel veelal gekozen wordt voor yoga, bij een volgende zwangerschap is deze bewegingsvorm echter minder in trek. Zwangerschapsgym, zwemmen en BBB (Healthclub) is ook populair onder de respondenten. Na de bevalling starten de meeste moeders na 2 tot 6 maanden weer met sporten. Na een volgende zwangerschap(pen) duurt het gemiddeld langer om de overtollige kilo’s kwijt te raken. Bij op 1 op de 4 is dat pas na 6 tot 18 maanden en 1 op 10 vrouwen zijn zelfs pas back in shape na , tot 3 jaar. Vrouwen die sporten tijdens de zwangerschap en dit 6 weken na de bevalling weer oppakken zijn over het algemeen het snelst hun zwangerschapskilo’s weer kwijt.

 

Door het land verspreid zijn een vijftal BBB Healthclubs gevestigd die een compleet coachingstrajact beloven met specialisten op het gebied van voeding, psychologie en fysiotherapie. Ook specifiek voor zwangere en recent bevallen vrouwen.

Heb of zou jij behoefte hebben aan een coach om je op het gebied van voeding, beweging en leefstijl te adviseren? Of heb je nog tips? Deel het met ons!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here