Rust in je hoofd en de invloed van je omgeving daar op; doe de test!

Heb jij teveel aan je hoofd, het gevoel dat je geleefd wordt en dat de boog altijd strak gespannen is? Lees even mee met dit artikel van Jolanda Meijer en doe de test voor jezelf. Dan weet je waar je staat!

Rust in je hoofd is een groot goed! Dat chaos in je hoofd kan leiden tot overspannenheid heb ik zelf ervaren, een half jaar na de geboorte van mijn zoon. Ik wilde naast het perfecte moederschap, echtgenoot en huisvrouw zijn, natuurlijk ook nog mijn carrière in stand houden. Dat ging mis en ik was lange tijd uitgeschakeld. Zo zie je dat rust in je hoofd echt van belang is. Ik begreep er niets van, ik was altijd zo sterk en stoer. Ik was ervan overtuigd dat ik mijn eigen keuzes maakte. Bij nadere analyse kwam ik erachter dat ik mij bij het nemen van beslissingen tóch liet beïnvloeden door mijn omgeving. Dat ik me vooral liet leiden door allerlei onvruchtbare gedachten, oordelen en verborgen angsten.

rust in je hoofd

Ruimte maken voor een betere werk-privé balans

Veel normen en opvattingen die er bij mij met de paplepel waren ingegoten, zaten mij eerder in de weg dan dat ze mij hielpen. Herken je dat? Je denkt dat je alles netjes doet zoals je dat hebt geleerd, maar ondertussen ontstaat er chaos in je hoofd omdat je er in jouw huidige situatie niet meer mee uit de voeten kunt. Dus hoog tijd om je hoofd op te ruimen en rust in je hoofd te krijgen! Een opgeruimd hoofd is als een opgeruimd huis. Je krijgt rust en overzicht door afscheid te nemen van gedachten en gevoelens die jou niet langer helpen, je sorteert wat je wilt bewaren en geeft alles een plek.

Leven van werkende vrouw is topsport!

Hoe komt het dat wij tegenwoordig zoveel aan ons hoofd hebben? Onze moeders hadden vaak meer kinderen dan wij nu en minder apparaten om tijdrovende taken van hen over te nemen zoals wasmachines, stofzuigers of vaatwassers. Er waren nog geen supermarkten waar ze alle inkopen in één keer konden doen en ze deden veel op de fiets. Je zou dus denken dat wij het vandaag de dag makkelijker hebben.

Toch vergelijk ik het leven van een werkende vrouw met een gezin, familie, zorg voor het huishouden en een actief sociaal leven met topsport! Het is een hele kunst om dagelijks alle ballen hoog te houden, stabiel te blijven en dus rust in je hoofd te hebben. Het is een wankel evenwicht om deze ballen allemaal in de lucht te houden. Dat evenwicht kan snel verstoord worden, waardoor je het overzicht kwijtraakt, geen grip meer hebt op de situatie en de spanning je te veel dreigt te worden.

Wie kent niet de paniek als ’s morgens blijkt dat één van de kinderen ziek is en niet naar school of naar de opvang kan. Jij hebt zelf een belangrijke vergadering waar je bij moet zijn en je partner zit de hele dag op cursus. Voor je het weet, heb je ruzie over prioriteiten, over welke baan belangrijker is of over welke hulptroepen er ingeschakeld kunnen worden. Spanningen en pijlsnel iets bedenken; je balanceert op het randje. Hoe ga je hiermee om, hoe blijf jij overeind?

rust in je hoofd

In balans en rust in je hoofd? Doe de test!

Wil jij weten of je nog in balans bent? Vul dan deze balanstest in (ontleend aan Hart aan het werk van Carien Karsten) en bekijk daarna het resultaat van je score. Geef een punt voor elke uitspraak die op jou van toepassing was de afgelopen 2 maanden. Als een uitspraak soms maar niet altijd van toepassing is, kruis je die ook aan. 

Fysiek

  • Ik slaap vaak minder dan 7 uur en sta dan vermoeid op
  • Ik sla vaak het ontbijt over of eet iets ongezonds
  • Ik doe te weinig aan lichaamsbeweging
  • Ik neem niet regelmatig pauze tijdens het werk, vaak eet ik mijn lunch achter mijn bureau, als ik al eet

Emotioneel

  • Ik voel mij vaak geïrriteerd, ongeduldig of angstig tijdens mijn werk, vooral als het werk veel van mij vraagt
  • Ik besteed te weinig tijd aan mijn gezin of aan degenen die mij dierbaar zijn en als ik bij ze ben, zijn mijn gedachten vaak afwezig
  • Ik heb te weinig tijd voor de dingen die ik leuk vind
  • Ik laat anderen te weinig merken dat ik ze waardeer en geniet te weinig van mijn eigen prestaties

Mentaal

  • Ik heb moeite om mij op één ding tegelijk te concentreren, ik word makkelijk         afgeleid, vooral door e-mail en sociale media
  • Ik besteed veel tijd aan urgente zaken die op mij afkomen, in plaats van me te concentreren op dingen die van belang zijn op langere termijn
  • Ik besteed te weinig tijd aan zelfontwikkeling en creativiteit
  • Ik werk veel ’s avond en in de weekenden en heb zelden een e-mailvrije vakantie

Motivatie

  • Ik besteed tijdens mijn werk te weinig tijd aan de dingen die ik leuk vind en die ik goed kan
  • Ik ervaar een kloof tussen wat ik belangrijk vind in het leven en dat waar ik de meeste tijd aan besteed
  • Ik laat mijn beslissingen in het werk meer afhangen van externe factoren dan van mijn eigen overtuigingen en doelen
  • Ik draag te weinig bij aan het welzijn van anderen of aan maatschappelijke doelen 

Scores

0 – 3Je bent goed in balans. Besteed vooral aandacht aan het onderhouden van je balans en energiehuishouding.

4 – 6Je hebt kans dat je uit balans en dat je de rust in je hoofd kwijt raakt als je geen maatregelen neemt.

 

7 -10Je energiebalans is al verstoord. Begin vandaag nog met het goed voor jezelf zorgen.

 

11-16Crisis! Het is verstandig om hulp te zoeken bij een deskundige op het gebied van overspannenheid en burn-out. Voorkom erger en werk eerst aan de opbouw van je energieniveau. Probeer in beweging te blijven en zoek je rust in ontspanningsoefeningen, meditatie of mindfulness.

En hoe sta je ervoor? Kun je wel wat hulp gebruiken om ruimte voor jezelf te maken en rust in je hoofd te creëren.

Tips om in balans te blijven:

Bewaak je grenzen

Geen grenzen aangeven is een belangrijke oorzaak van overspannenheid en burn-out. Nee is ook een antwoord. Oefen met grenzen aangeven en nee zeggen. Kijk wat voor effect dat heeft op jezelf en de ander.

Vermijd onnodige stress

Veel van onze stressgevoelens veroorzaken we zelf door al onze gedachten en opvattingen. Richt je op de feiten en de situatie zoals die is en probeer er niet van alles aan vast te plakken (als het om een mug gaat, maak er dan geen olifant van). Leer hoe je emoties kunt reguleren en ze beter te uiten voor dat de bom barst. Heldere communicatie helpt hierbij. Onderzoek je angsten en leer hoe je daar beter mee om kunt gaan.

Maak bewuste keuzes

Wist je dat 95 procent van ons gedrag onbewust is? Dus de meeste keuzes die je dagelijks maakt, gebeuren ook onbewust. Je doet de dingen zoals je ze altijd gedaan hebt, vaak ingegeven door het idee dat het zo hoort! Wie bepaalt wat goed voor jou is? Jij of je omgeving? Bepaal wat jij wilt bereiken in je leven, kies je prioriteiten en laat je niet afleiden door anderen.

Neem de tijd om met levensgebeurtenissen om te gaan

Gezinsuitbreiding, scheiding, verlies van een dierbare en gezondheidsproblemen zijn voorbeelden van levensgebeurtenissen die er voor zorgen dat je tijdelijk uit balans raakt. Neem de tijd om opnieuw je evenwicht te zoeken en om verlies ( afscheid nemen van iets waar je aan gehecht was) te doorleven.

Laat oude patronen los

Je denkpatronen worden vaak al gevormd in je jeugd en worden aangevuld tijdens de rest van je leven. Omdat jij zelf verandert in de verschillende levensfasen die je doormaakt, is het goed om ook de ideeën en opvattingen, die je denkpatronen bepalen, aan te passen. De normen die als kind je misschien hielpen kunnen je in je huidige leven eerder in de problemen brengen, dan dat ze je helpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: niet onbeleefd zijn tegen grote mensen, niet boos worden, altijd de ander helpen et cetera.

Het is beter om voor jezelf op te komen en te leren hoe je boosheid op een goede manier aan de ander duidelijk kunt maken. Natuurlijk is het fijn als je een ander kunt helpen maar dat hoeft niet ten koste van de rust in je hoofd. Laat gerust die oude patronen los want als je als volwassene probeert je oude kinderkleren aan te trekken, kom je erachter dat die je niet meer passen en je beknellen.

Fit in je hoofd goed in je vel

Plan voldoende rust en ontspanning in na inspanning en zorg voor voldoende slaap. Beweging en gezonde voeding helpen je om je energiehuishouding op peil te houden!

tip: Wil je meer weten over hoe je ruimte kunt maken voor jezelf? Lees dan het boek Een opgeruimd hoofd in 7 stappen van Jolanda. Het is vlot leesbaar en overzichtelijk, precies zoals het in je hoofd ook zou moeten zijn 😉 .

Andere interessante artikelen over dit onderwerp vind je hier:

*gebruikte afbeelding via Shutterstock

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here