Je bent ondernemer, maar hebt een hekel aan sales. Kan je dan je sales uitbesteden? Of is dat geen goed idee? Ik neem je mee in de mogelijkheden die er zijn als je zelf niet sterk bent in sales. Want je zal tóch omzet moeten draaien, niet?
Ik weet het, het is voor veel ondernemers een ding, het verkopen van jezelf, je diensten of je producten. Je moet als ondernemer ook allerlei vaardigheden hebben. Sales is daarin een heel belangrijke, of kan je dit eventueel uitbesteden?
Het is volgens mij de bottleneck voor veel ondernemers. En de reden waardoor veel ondernemers zelfs onderuit gaan met hun bedrijf omdat er gewoonweg geen opdrachten en geel geld binnenkomt; de sales.
Alhoewel… ook de administratie is voor velen een hekel punt.
Je sales uitbesteden; waarom?
Gelukkig zijn er oplossingen voor als je zelf niet goed bent in verkopen. Die lees je hieronder.
Maar als eerste wil ik je even meenemen in het verkopen zelf en de reden waarom jij sales zo moeilijk vindt. Heb je een hekel aan sales en zo ja, heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom je een hekel aan sales hebt en dit wilt uitbesteden?
Jij wilt de sales uitbesteden omdat je onzeker bent
Het is vaak je onzekerheid die daaraan ten grondslag ligt, wist je dat? Jij vindt het moeilijk om te verkopen omdat je het idee hebt dat:
- jij niet goed genoeg bent
- dat wat jij aanbiedt niet bijzonder genoeg is
- jij jezelf niet ziet zoals anderen jou zien
Omdat jij denkt dat jij niet bijzonder of goed genoeg bent, of dat je product of dienst niet bijzonder genoeg is wordt het steeds lastiger om de sales zelf te doen.
Je komt in een soort vicieuze cirkel terecht als het om sales gaat. Jij bent onzeker (door bovenstaande redenen), het verkopen gaat moeizaam, je krijgt niet genoeg opdrachten binnen of verkoopt niet genoeg orders. Dat laatste bevestigt jou weer dat je niet goed bent in sales.
Je wordt nóg onzekerder, je gaat nog minder verkopen en… nou ja, de rest laat zich raden.
Wat zijn de mogelijkheden die je hebt voor je verkopen?
Het is tijd om bovenstaande te doorbreken en dat kan je op een aantal manieren doen:
Je sales uitbesteden
Een van de eerste manieren is het uitbesteden van je sales. Stel… jij bent blogger, en je schrijft heel graag. Je bent verder eigenlijk niet zo heel erg thuis in seo maar je weet dat dat belangrijk is en gaat met cursussen aan de slag.
Je bent er klaar voor om te groeien met je blog en je blog wordt steeds beter gevonden. Ook door potentiële klanten. Je krijgt je eerste aanvraag binnen per mail en per direct stijgen de rode vlekken op in je nek. Wat nu?
Aan de ene kant ben je blij met de aanvraag, maar je weet absoluut niet wat je ermee aan moet. Dan ga je wat vragen stellen aan andere bloggers. Hoe doen zij dat? En dan blijkt dat je niet de enige bent.
Er zijn zelfs heel veel bloggers die hun sales uitbesteden aan een mede blogger die hier veel beter in is. Gewoon omdat ze niet weten hoe ze zichzelf en hun blog moeten verkopen.
Daar. Is. Niets. Mis. Mee.
Je sales uitbesteden is misschien zelfs wel een heel goed idee. Want als iemand anders veel beter is in het sluiten van een deal, dan heb je meer kans op opdrachten én op een beter tarief binnen die opdrachten. Zo zorgt jouw salespersoon ervoor dat die zichzelf terugverdient.
Een sales strategie implementeren
Een ander voorbeeld. Je hebt een bedrijf waarmee je cursussen geeft aan bedrijven. Bijvoorbeeld op het gebied van social media. Jij bent een kei in wat je doet, samen met je werknemers, maar het verkopen van de cursussen kan voor je gevoel beter.
Je hebt namelijk niet helemaal op je netvlies wie jouw perfecte klant is. En daarnaast weet je eigenlijk wel dat je naast die social media cursus ook nog andere dingen kan verkopen, zoals bijvoorbeeld een audit van het social media kanaal, of een pakket aan diensten voor het onderhoud ervan.
De vraag is alleen… hoe ga jij dit aan jouw klanten verkopen? Ga je je bestaande klanten benaderen, of probeer je in één deal een totaalpakket te verkopen. En hoe dan precies?
Loop je met dit soort vragen rond dan is het niet van belang om je sales te gaan uitbesteden, maar dan is het belangrijk om een goede funnel te creëren en een sales strategie op poten te zetten. Eentje waarmee jij aan de slag kan en je werknemers.
Het opzetten van zo’n strategie is niet altijd even makkelijk. Maar wél heel belangrijk als je je omzet wilt laten groeien. Salesarchitects kan je daar als ondernemer bij helpen.
Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen en implementeren van sales strategieën en heeft daarin jarenlange ervaring.
Oefen zelf voor de spiegel én publiek
Als laatste wil ik nog de mogelijkheid benoemen om jezelf te verbeteren in plaats van het uitbesteden van je sales.
Misschien is dit niet voor iedereen geschikt, maar jezelf verbeteren op het vlak van sales heeft meer voordelen dan je denkt.
Het is niet alleen zo dat je -door jezelf te verbeteren in verkopen van jezelf en je producten- meer omzet kan genereren, het draagt óók bij aan je algehele voorkomen als eigenaar van je onderneming. En het verbetert je zelfvertrouwen.
Binnen een kleinere organisatie ziet de klant jou namelijk als de kracht achter je bedrijf. Dat zijn de voordelen én nadelen als ondernemer. Als je dan in de communicatie naar je klant niet sterk staat en jezelf niet goed weet te verkopen, dan geeft dit de klant het gevoel dat je niet goed bent in wat je doet of te leveren hebt.
Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar het klantgevoel is hier wel mee verbonden.
Verbeter jij jezelf dan zal je niet alleen meer zelfvertrouwen krijgen, maar ook jouw potentiële klant krijgt meer vertrouwen in wat jij doet en te bieden hebt. Een win-win.
Ik wens je heel veel succes met de keuze die je maakt en hoop dat je in de toekomst meer zelfvertrouwen krijgt!