Nieuw basisonderwijs in Nederland: the School of Understanding.

Bij het naderen van de schoolgerechtigde leeftijd van mijn oudste brak er een nieuw tijdperk aan. Je draagt je kind 5 dagen per week over aan een leerkracht, in de hoop dat ze er wijzer, socialer en zelfstandiger van worden, klaar gestoomd voor de toekomst. Als ouder vind je het dan ook belangrijk om de aanwezige basisscholen in de omgeving goed te vergelijken om een juiste keuze te maken, die aansluit bij jouw wensen en je kind. Zelf heb ik mijn uiteindelijke voorkeursscholen met elkaar vergeleken op de site www.scholenkeuze.nl. Op deze site worden ook de verschillende onderwijsvormen uitgelegd zodat je weet welke onderwijsmethoden er op deze scholen gehanteerd worden. School of Understanding was daar echter nog niet bekend.

school of Understanding

School of Understanding, nieuw onderwijs

Geheel nieuw is de School of Understanding waarvan de eerste vestiging na de zomervakantie in Amstelveen zal worden geopend. Op deze school staat de levenshouding van het kind centraal. De moderne vorm van educatie staat wat haaks op de klassikale lessen zoals de meesten van ons gewend zijn.
De bestuursleden trachten op deze wijze meer aan te sluiten op de hedendaagse maatschappelijke behoeften van de kinderen en hun ouders.

Hoe onderscheidt de School of Understanding zich, volgens eigen zeggen, van het reguliere onderwijs:

  • De focus ligt op de levenshouding en geluk
  • Een doorlopende leerlijn en kinderen worden niet ‘beperkt’ tot de leerstof van 1 schooljaar
  • De basisvaardigheden worden ontwikkeld via een individuele leerlijn: onderwijs dat aansluit bij zijn/haar eigen ontwikkelingstempo
  • Hogere vaardigheden ontwikkelen in  plaats van de basisvaardigheden en het ontdekken van de eigen talenten
  • Constructief samen leren
  • Ondersteuning van werkende ouders i.p.v. de verwachting dat de ouders zich aanpassen aan het systeem. Bijvoorbeeld door flexibele lestijden, per dag, maar ook per jaar. De betrokkenheid van de ouders wordt gestimuleerd
  • Geïntegreerde kinderopvang (bij regulier onderwijs is dit ook in opmars)
  • Tweetaling onderwijs (75% Nederlands, 25% Engels, ook dit zie ik geregeld terug bij regulier onderwijs)

De laatste twee punten zijn dus qua onderscheidenheid discutabel. De flexibele lestijden, en dus niet de binding aan de schoolvakanties, zijn naar mijn weten wel uniek.

 Kinderen ontdekken kracht van optimisme op de School of Understanding.

De kinderen leren er, volgens bestuursvoorzitter Klaas Degen, om zelfbewust in het leven te staan. Ze worden actief gestimuleerd om over zichzelf en anderen na te denken, om daadkracht te ontwikkelen en om verantwoordelijkheid te nemen. Klaas Degen: “In een klassikaal systeem kun je gewoonweg niet het beste uit elke leerling halen. Onze leerlingen werken met een gepersonaliseerde leerlijn die aansluit op hun individuele behoeften en talenten. Zo kan elk kind op zijn eigen niveau werken en wordt het niet gehinderd door het tempo van de klas. Wij kunnen de ontwikkeling van iedere leerling zo op de voet volgen.”

En eerlijk gezegd, dat klinkt goed! Een kind dat als persoon wordt ontwikkeld en gestimuleerd in plaats van als een schaap in de kudde. Maar…ik zie graag eerst de resultaten voordat ik mijn kind onderwerp aan zo’n belangrijk en bepalend onderdeel van haar leven. Mijn reactie: positief, enthousiast maar nog een tikkeltje terughoudend. Als ik de facebookpagina van de School of Understanding mag geloven, loopt het storm met de aanmeldingen en stromen er veel enthousiaste reacties van ouders binnen.
Helaas (en daarom voor mij sowieso niet haalbaar) is een tripje naar Amstelveen dan wel nodig. Maar niet getreurd, de School of Understanding is ambitieus: het bestuur streeft naar 10 vestigingen in de komende 3 jaar.

En, begrijpt deze school onze behoeftes? Zou jij je kind graag aanmelden voor de School of Understanding?

 

 

 

Mijn naam is Marjolijn Langens, woonachtig in het Brabantse Drunen samen met mijn man en 3 kinderen; Eva (2009), Valerie (2011) en Thomas (2014).
Naast het übermoederschap ben ik vooral ook een freelance tekstschrijfster en journaliste voor Wegener Media.
Met een schoolgaande kleuter, een (enorm!) puberende peuter, een baby en mijn werk waarbij ik een diversiteit aan mensen ontmoet, is er vast genoeg stof om over te schrijven.
Wat zie je van mij terug in MamsatWork? Als lid van de redactie verzorg ik reviews, blogs en verslagen van (pers-)evenementen.
Daarnaast help ik hier en daar de puntjes op de i te zetten door ingezonden stukken te redigeren.

5 gedachten over “Nieuw basisonderwijs in Nederland: the School of Understanding.”

    1. Ik merk ook in mijn omgeving dat er een enorme behoefte bestaat aan een dergelijke school. Ouders willen geen eenheidsworst meer voor hun kinderen, het zijn de behoeftes van deze tijd waaraan tegemoet gekomen moet worden.

  1. Wij hebben onze zoon op deze school gedaan en hebben nog geen seconde spijt gehad. Hij komt iedere dag blij thuis, vol verhalen. Wij als ouders zijn ook heel gelukkig met de manier van communiceren van deze school. Het is de overstap meer dan waard geweest en dan is het schoolsysteem nog niet eens volledig ingevoerd

    1. Dag Judith,

      Hoe gaat het nu na bijna een schooljaar? Wat merk je als ouder van de hele startfase en ontwikkeling van de school? Ik zou heel graag wat meer ervaringen van ouders horen, want ik overweeg onze kinderen ook in te schrijven. Maken ze de onderwijsmethode waar? Wat zijn de positieve punten? En waar kan er nog verbetert worden?

      Groet
      Tagea

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top