Een schoonmaakschema voor thuis

Bij mezelf merk ik onrust als ik geen structuur heb in het schoonmaken en opruimen van ons huis. Zeker nu we met vijf personen zijn, met daarbij een baby die het kruipen gaat ontdekken, vind ik het belangrijk dat het hygiënisch én leefbaar is. Ik hoef geen huis waar niet gespeeld of geleefd mag worden, maar wel een huis waar alles een vaste plek heeft. En een huis waarin het aanrecht, de toilet, de badkamer en de vloeren schoon zijn. Vandaar dat ik een schoonmaakschema voor thuis heb gemaakt, wie weet heb jij er ook wat aan!

Voordat ik een schoonmaakschema had

Voor we kinderen kregen werkten we allebei fulltime en gebruikten we de zaterdag om het huis te doen. De avonden verdeelden we zo, dat degene die het eerst thuis was het eten kookte en de ander dan na de maaltijd opruimde. En de wc hield ik gewoon goed bij, net als de badkamer. Voor er visite kwam checkte ik altijd extra of toilet en hal netjes en schoon was. Het huis werd ook minder vies, omdat we er meer niet dan wel waren en maar samen, zonder kinderen of huisdieren. Dat scheelt natuurlijk een hele hoop in je schoonmaakschema!

Waarom een schoonmaakschema nu hard nodig is

Nu is ons gezin uitgebreid met een stoere en mega energieke jongen van 5 jaar, een pittig en sociaal meisje van bijna 4 en een vrolijk, lief babyzoontje van bijna 1 jaar. Bijna dagelijks komen er vriendjes en vriendinnetjes spelen en alle kinderen spelen ook graag buiten. En je kent het vast: druk met werk, je gezin, proberen om in de vrije tijd nog wat aan beweging of ontspanning te doen en dan ook nog het huis eigenlijk zo schoon willen houden als voordat je moeder werd. Het is eigenlijk niet te doen, zeker niet zonder schema.

Ik wil geen moeder zijn die constant met een doekje achter ze aan rent maar ik heb wel de regel: laarzen en schoenen uit, jas aan de kapstok. Anders rennen ze gerust met laarzen en al over elkaars jas. En ik ben erg blij met onze bijkeuken. Daar is het niet erg als de modderlaarzen uitgeschopt worden, aan het einde van de dag de dweil erover en het is weer schoon.

Leg die lat maar wat lager

Breng die lat maar naar beneden. In plaats van een perfect schoon huis streef ik nu naar: een schoon genoeg huis waar geleefd kan worden. Ik kook op de dagen dat ik niet werk wel eens voor 2 dagen. Dan maak ik de ene dag stamppot en de volgende dag bak ik het restje op. Of maak ik verse pastasaus en daar eten we de ene keer spaghetti bij en de dag erop doe ik de saus over de pizza heen. Of ik kook aardappelen teveel en de overgebleven aardappelen zijn de dag erop gebakken aardappelen. Allemaal manieren om het jezelf wat makkelijker te maken, net als dat schoonmaakschema.

Voorbeeld van mijn schoonmaakschema

De dikgedrukte dagen zijn de dagen waarop ik werk, dan doe ik geen grote klussen. En op zondag doe ik behalve de vaatwasser in – en uitruimen en de tafel dekken en afruimen zo min mogelijk. Verder hebben wij de badkamer en het toilet gescheiden en beneden. We hebben boven geen toilet of tweede badkamer en een klein huis, dat scheelt natuurlijk in het schema van schoonmaken. Wellicht is onderstaande schema ook voor jou een houvast.

MaandagDinsdagWoensdagDonderdagVrijdagZaterdag
ToiletBadkamerToiletWas doenStrijkenStrijken
Was doenBeneden opruimenBovenverdieping opruimenBuitenboel
Beneden stofzuigenBovenverdieping stofzuigenWas opvouwen
Beneden dweilenBovenverdieping prullenbakken legen

Schoonmaakklusjes die ik doe als het nodig blijkt:

Deze klussen heb ik niet in het schoonmaakschema:

  • Ramen zemen binnen en buiten (dat doe ik zodra het nodig is of in een schoolvakantie)
  • Kastjes herordenen en schoonmaken (ook in een schoolvakantie)
  • En als er veel meer was is, dan zet ik de wasmachine ook echt wel aan op een andere dag.

Maak het jezelf gemakkelijkermet schoonmaken; 13 tips

Om jezelf geen slag in de rondte te werken is het handig om naast een schoonmaakschema in huis ook met onderstaande tips rekening te houden.

  1. Ik heb wel 3 sets dekbedovertrekken voor iedereen. Mocht er eentje in het bed plassen, geen paniek er ligt altijd schoon beddengoed op voorraad. Daarnaast is het niet erg als ik ze niet snel droog heb, zeker met herfst of winterweer droogt het minder snel bij mij en dan geeft het me rust als er al voorraad in de kast ligt.
  2. Je kunt net als ik denken aan meal preppen. Eten dus bereiden voor 2 dagen, dat scheelt in de avondspits.
  3. Op de dagen dat ik werk ben ik laat thuis en heb ik de energie niet meer om naast het op bed leggen van de kinderen nog een badkamer goed onder handen te nemen. Daardoor plan ik het bewust niet in, anders voel ik toch druk.
  4. Wat ik elke avond doe: een opruimrondje per ruimte. Lege wc-rolletjes van het plankje van de wc naar de papierbak, een vieze wastafel in de douche even snel schoonmaken met een sopje en kleding die in de badkamer nog hangt in de juiste kast opruimen.
  5. Verder probeer ik de kinderen in de vakantie te trainen om hun eigen slaapkamer op te ruimen.
  6. ’s Ochtends doe ik het huishouden, ’s middags is het dan tijd voor andere dingen.. dit kan in de vakantie een boswandeling zijn of vriendjes die komen spelen. Daarbij scheelt het dat ik een ochtendmens ben dus ’s ochtends doe ik het meeste.
  7. Elke eerste zaterdag van de maand zeem ik de ramen binnen. Manlief mag dat buiten doen.
  8. De administratie is geen schoonmaakklus, maar wel iets wat ik bij verplichte activiteiten reken. Deze doe ik op de donderdag.
  9. Met schoonmaakdoekjes kun je ook dagelijks even snel de wc bril en grond doen, in plaats van iedere keer een emmer sop. Wekelijks 1 keer de uitgebreide beurt volstaat ook prima heb ik geleerd 😉 .
  10. Betrek je kinderen. Zelf je bord op het aanrecht zetten, helpen om de tafel te dekken of op te ruimen, in de slaapkamer aankleden en niet naar beneden waardoor er een spoor van pyjama’s en dergelijke ligt. Je hebt er profijt van als ze zelfstandiger zijn en geloof me, je toekomstige schoonzoon of schoondochter zal er maar wat blij mee zijn. Hier vind je ook een takenlijst voor kinderen.
  11. Elke schoolvakantie plan ik één dag een grotere klus. In de herfstvakantie is dat alle winterkleren uitwassen en in de kasten leggen, de zomerkleren naar zomer en wat kapot is of te weinig bij te kopen of te ruilen. In de kerstvakantie pak ik de keukenlaatjes aan en reorganiseer ik de kelder. En in de voorjaarsvakantie doe ik er een grote klus in de tuin bij, vaak is het dan lekker weer.
  12. De boodschappen bestel ik online, daarom staan ze niet in het schoonmaakschema. Omdat dit wisselt op welke dag ze bezorgd worden, maak ik de koelkast schoon voordat de boodschappen komen.

Schoonmaakschema tips van poets goere Zamara Kok

Een tijdje terug had Joyce overigens een webinar over schoonmaken en het hanteren van een schoonmaakschema. Te grappig, want ze is niet zo’n poets 😉 . Dat webinar werd gegeven door Zamara Kok, poets goeroe. Haar onderstaande tips willen we je ook niet onthouden:

  • Kleed je aan voordat je begint met schoonmaken. Je zit daardoor in een andere energie waardoor je beter presteert.
  • Maak spotify lijsten met schoonmaakmuziek. Met goede muziek ben je beter in je element.
  • Zorg voor goede apparatuur om schoon te maken zoals een fijne stofzuiger; een draadloze steelstofzuiger zoals de Roidmi is hierin bijvoorbeeld ideaal, maar daarover meer in een ander blog.

Schoonmaakschema op papier of in excel

Ben jij iemand die een reminder nodig heeft bij zo’n schoonmaakschema? Dan is het misschien een goed idee om jouw schema op papier te zetten er ergens neer te hangen waar het voor jou zichtbaar is. Misschien op een manier dat je ook wekelijks af kan vinken wat je gedaan hebt als je dat fijn vindt?

Je kan op internet voldoende schoonmaakschema’s vinden die je uit kan printen waar je gebruik van kan maken, maar je kan ook heel eenvoudig in excel een schoonmaakschema maken voor jezelf.

Wij zijn benieuwd; maak jij gebruik van een schema om schoon te maken of doe jij alles zomaar wanneer het uitkomt?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here