Slaaptips voor kinderen: slaap kindje slaap, want mama wil ook rust

Slaap kindje slaap… Hoe vaak kan jij het zingen voor die grote ogen eindelijk dichtvallen? Sommige kindjes slapen nu eenmaal niet zo gemakkelijk in als anderen. En dat kan je als ouder behoorlijk opbreken. Hebben jullie ook slapeloze nachten omdat er regelmatig een kindje aan het spoken is? Dan lees je in dit artikel slaaptips voor kindjes. Hou vol paps en mams, en heel veel succes met jullie kleine nachtbraker 😉 .

Lees ook: Hoeveel slaap heeft een kind eigenlijk nodig?

Slaaptips

We hebben voor jullie 10 slaaptips op een rijtje gezet. Hopelijk bieden ze je wat houvast.

Tip 1: Rustige dagen, rustige nachten

Een rustige nacht begint bij een rustige dag. Onrustige nachten zie je vaak bij peuters die in de néé-fase zitten en overdag volop op zoek zijn naar grenzen. Volg de workshop ‘Als je kind niet luistert’ voor handige survivaltips voor in de peutertijd! Een vast dagritme (net als op het kinderdagverblijf) geeft houvast en brengt rust: vaste speelmomenten, rustmomenten e.d. Je leert bij de cursus ook nog meer slaaptips voor als je kindje moeite heeft met het vinden van rust.

Tip 2: Het ritueel

Een vast naar-bed-gaan-ritueel is onmisbaar voor (jonge) kinderen. Zo creëer je een overgang van de dag naar de nacht en de herhaling van het ritueel (hetzelfde boekje, hetzelfde liedje etc.) maakt hun wereld veilig en begrijpbaar.

Tip 3: Welterusten

Een hele belangrijke onder de slaaptips: zeg weltrusten. Daarmee geef je aan dat het bedtijd is. Zeg welterusten als je kind nog wakker is. Zo leren kinderen alleen in slaap te vallen en is er minder paniek als jij ’s nachts opeens ‘verdwenen’ bent. Rommel, neurie/zing liever hoorbaar op de gang. Je stem bevestigt je aanwezigheid en biedt vaak al voldoende troost.

Tip 4: Geruststellen met je stem

Troost met je stem door het bedritueel / slaapverhaaltje op te nemen en het zachtjes af te spelen als je kind in bed ligt.

Tip 5: Kiekeboe

Door kiekeboespellen leren kinderen dat iets wat even weg is, toch blijft bestaan. Dat begrip is erg belangrijk voor een kind om de nacht te overbruggen zonder jou.

Tip 6: Stel gerust door saai te zijn!

Roept je kind je ’s avonds/’s nachts of wordt het in tranen wakker? Wacht niet te lang met geruststellen, omdat kinderen zich anders overstuur huilen en hierdoor moeilijker in slaap vallen. Nog een topper onder de slaaptips: gebruik een vast troostzinnetje. Je stem en vaste troostzin worden voorspelbaar, bieden troost en bevestigen je aanwezigheid. Bijv: ‘Shhh, mama/papa is hier. Sanne gaat lekker slapen. Het is donker. Slaap lekker.’ Praat je meer dan beloon je het huilen met te veel aandacht. Haal je kind dus liever niet uit bed, geef geen drinken en word niet boos!

Tip 7: Een slaapmand

Voor kleuters is een slaapmand een uitkomst! Maak een slaapmandje naast het bed en vraag wat een slaapkampioen/slaapprinses nodig heeft om ’s nachts lekker te slapen. Denk aan een favoriete knuffel, boekje, nachtlampje, een dromenvanger, zwaardje om de monsters weg te jagen etc.

Tip 8: Tijd om op te staan!

Mocht je zoon of dochter al in een (peuter)bed slapen dan kan je hem leren wanneer hij naar pappa en mamma toe mag. Klok kijken kunnen de meeste kinderen pas echt vanaf 7 jaar. Tot die tijd is een lamp + tijdschakelaar een goed alternatief. Oefen overdag dat hij pas naar pappa en mamma toe mag als het lampje brandt. Dus ‘Lampje aan dan mag ik naar mama gaan!’ Herhaal voor het slapen gaan nogmaals de bedoeling. TIP: Nijntje slaaptrainer en de Momo kinderwekker zijn erg geliefd!

Tip 9: Je bent een slaapkampioen / slaapprinses omdat…

Benoem ook waarom je kind een slaapkampioen /  slaapprinses is en wat daar zo fijn aan is. Als Sanne de hele nacht slaapt, kunnen papa en mama ook goed slapen en zijn we allemaal blij. Als het een nacht niet lukt, benadruk je dat het de volgende dag wel gaat lukken.

Tip 10: Duidelijkheid en voorspelbaarheid

Misschien wel de belangrijkste onder deze slaaptips: wees altijd duidelijk. Kinderen gaan voor duidelijkheid en voorspelbaarheid. Wanneer je iedere nacht anders reageert, is dit onduidelijk en reageren kinderen met nog meer huilen en weerstand om (alleen) in slaap te vallen. Bedenk dat wat nieuw is ook geïntroduceerd moet worden. Houd die aanpak dan ook minimaal een week vol. Hoe lastig en zwaar opgebroken nachten ook zijn!

Lees ook: Slapeloze kids met warm weer: zo zorg je voor verkoeling

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top