Je kind komt thuis met een slecht rapport, hoe reageer je?

Uren aan leren, discussiëren, vragen, mopperen en misschien zelfs wel   gaan er aan vooraf. En dan eindelijk is het zover. Het loopt tegen de kerst en je kind komt thuis met zijn of haar rapport. In veel gevallen is dat een prima rapport, maar er zijn -uiteraard- ook kinderen die thuis komen met een slecht rapport. Wat doe je dan?

Wat is eigenlijk een slecht rapport?

Wat voor het ene kind een slecht rapport is, kan voor het andere kind een enorm goed rapport zijn. Afhankelijk van hoe je kind in elkaar zit, op welk niveau hij les krijgt en zijn eigen leerniveau, kan de uitkomst van een rapport heel anders beoordeeld worden.

Is je kind zwaar dyslectisch? Dan ben je bij de talen waarschijnlijk al heel snel tevreden, ook al heeft je kind ‘maar’ een zesje op het rapport. Maar met een studiebol die de kantjes eraf loopt wordt een zesje al snel anders gewaardeerd!

Lees ook: Dit is wat je kind met dyslexie ziet

slecht rapport

Inzet tonen voor een goed rapport

Zo wordt al snel duidelijk wanneer een slecht rapport eigenlijk echt een slecht rapport is. Dat heeft namelijk alles met inzet te maken. Heeft jouw kind zich uit de naad gewerkt en zich écht ingezet maar toch lager cijfers gehaald? Dan is er iets anders mis en kan je eigenlijk niet spreken over een slecht rapport. Zijn of haar inzet was goed toch? En dat moet gezien worden!

Niets is namelijk pijnlijker dan een een hele goede inzet die niet beloond wordt. Ga jezelf maar na. Stel dat jij enorm je best hebt gedaan voor je partner, of een vriend of vriendin, en je inzet wordt niet beloond maar gewoon ‘weggewuifd’. Hoe voel jij je dan? Juist!

Het feit dat jouw kind de verwachtingen op dat moment niet waar kan maken heeft wellicht een heel andere oorzaak.

Rapport geen verrassing

Een slecht rapport komt over het algemeen niet echt als een verrassing. Als je een beetje begaan bent met je kind weet je wel wat er speelt en hoe je kind op school acteert. Zeker op het voortgezet onderwijs hebben je tussentijds hele goede mogelijkheden om de voortgang van je kind bij te houden. Bij ons op de middelbare school gebruiken ze bijvoorbeeld ‘Magister’. Een methode om het huiswerk, de proefwerken, de cijfers, de aanwezigheid en ook de rapporten te registreren en beschikbaar te maken voor de leerlingen en hun ouders.

Gebruikt jullie school geen Magister -of andere app-  om de gegevens te ontsluiten naar jullie toe, dan kan je natuurlijk wel voor onaangename verrassingen komen te staan. Zeker als je kind wat slecht presteert, want ‘slechte’ cijfers zijn nooit tof om door te geven aan je ouders.

Lees ook: huiswerk maken, hoe hou je het gezellig?

Slecht rapport is een slechte naam

Een slecht rapport klinkt overigens afschuwelijk. In het kader van positief opvoeden is het dan ook geen goede benaming. Gebruik liever een andere term.

Hoe ga je om met een rapport wat beter had gekund?

Ook al ben je teleurgesteld door het rapport waar je zoon of dochter mee thuis komt. Boos of negatief reageren is niet zo heel zinvol. Dat weet we allemaal. Hoe moeilijk het soms ook is, toch is een positief kritische reactie een stuk beter. Probeer je negatieve emoties dan ook niet de overhand te laten nemen.

Hoe kan je dan het beste reageren op een zogenaamd slecht rapport? Ik geef je wat tips mee:

  • Reageer positief
  • Aandacht hebben voor wat goed gaat
  • Niet straffen
  • Laat jouw kind vertellen
  • Laat je kind een voorstel doen

Reageer positief

Een hele belangrijke dus, reageer positief, ook bij een slecht rapport. En met positief wil ik niet zeggen dat je persé moet belonen. Tuurlijk mag je benoemen dat je niet tevreden bent met het resultaat (mits de inzet ook afwezig is geweest), maar vergeet niet júist ook de positieve zaken te benoemen. Je wilt niet dat je kind met een knoop in zijn maag naar huis komt om zijn rapport te laten zien. Of erger nog… dat hij of zij het rapport niet laat zien!

Aandacht hebben voor wat goed gaat

Nee. Thuis is een veilige haven en hier kan alles besproken worden. Dat zou in ieder geval zo moeten zijn. Thuis is er om je te stimuleren je cijfers te verbeteren, en niet om je de grond in te trappen of je nog onzekerder te maken.

Benoem dus ook zeker dat uitstekende punt voor lichamelijke opvoeding, het feit dat je kind zo’n fijne vriendengroep heeft en zelf zo sociaal is. Of geef aan dat je blij bent dat je zoon of dochter gelijk het rapport laat zien aan je. Is het heel moeilijk om iets te bedenken? Schakel dan tussendoor ‘voor even’ over naar dingen die thuis heel fijn gaan. Er zal vast wel iets goed gaan toch?

Niet straffen

Straffen is nutteloos. Ik kan voor je uittekenen wat er gaat gebeuren als je straft (been there, done that gevalletje). Je zoon of dochter schiet boos naar boven, nog voordat je goed met elkaar hebt kunnen praten. Hij of zij denkt ‘zie je wel, ik kan nooit iets goed doen’ en je komt niet aan de opbouw van een gesprek toe. En dus ook niet naar een mogelijke oplossing!

Bespreek wel de gevolgen van een slecht rapport voor je kind.

Je kind moet gaan vertellen

Wat wel uitermate goed werkt is dat je je kind laat praten. Niet jij moet vertellen maar hij of zij mag vertellen. Vertellen over het rapport. Over de cijfers en de leraren bijvoorbeeld. Stel na even praten tussendoor vragen aan je kind. Hoe heeft het nu zover kunnen komen? Wat is nu écht de oorzaak van de slechte cijfers?

Laat je kind met een voorstel tot verbetering komen

Dit geldt voornamelijk voor kinderen die al op het voortgezet onderwijs zitten, aangezien die ook meer zelf in de hand hebben qua studie, dan kinderen op de basisschool. Een slecht rapport heeft hier dan ook vaker als oorzaak dat ze het belang ervan (nog) niet inzien. Na het mee naar huis nemen van zo’n rapport valt regelmatig ineens ‘het kwartje’ bij je zoon of dochter.

Vraag je kind dan ook hoe hij dit wil gaan oplossen. Je hebt als het goed is al besproken wat de gevolgen zijn van een slecht rapport. Vraag je kind hoe hij of zij over deze gevolgen denkt, en wat hij of zij hieraan wil gaan doen voor het volgende rapport. Je hebt waarschijnlijk zelf al wel een idee over een bepaalde aanpak, maar als die van jou komt, dan zal die niet zo snel aangenomen worden als dan dat ze er zelf mee komen. Natuurlijk kan je je kind wel helpen met de uitwerking van een plan als het gaat over zijn huiswerk.

Bespreek zeker ook de mogelijkheden dat het niet te laat is om iets te veranderen aan de inzet. Motiveer je kind en laat zien wat er gebeurt met het gemiddelde als hij bijvoorbeeld een aantal goede cijfers haalt.

Lees ook: eindelijk is de proefwerkweek voorbij, ook moeders vrije tijd komt terug!

Ga lekker vakantie vieren

Een laatste tip. Laat een slecht rapport de vakantie niet beïnvloeden! Als duidelijk is wat de te nemen stappen zijn, dan kan je kind daar wellicht al aan beginnen tijdens de vakantie. Zorg er echter voor dat je kind het vakantiegevoel niet verliest. Ook bij mindere inzet gedurende de afgelopen maanden zal je kind een overduidelijke behoefte aan vakantie hebben. Zorg ervoor dat je zoon of dochter met frisse energie het volgende deel van het schooljaar in kan gaan.

Heb jij nog goede tips voor het omgaan met een slecht rapport? Laat het ons zeker weten, zodat iedere ouder hier profijt van heeft!

Gebuikte afbeelding via Shutterstock

 

1 REACTIE

  1. Ach ouders maken zich soms veel te druk om een slecht rapport. Het gaat erom dat je kind gelukkig is op de middelbare school. Cijfers kunnen altijd weer opgehaald worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here