Sloddervos boek; een tof kinderboek voor 8 tot 11 jaar

Het Sloddervos boek is een avonturenboek voor kinderen van 8 tot 11 jaar. De auteurs van het Sloddervos boek zijn Dinand Woesthoff en Dore van Montfoort. Via Uitgeverij Dromenjager ontvingen wij dit boek voor Lotte om te reviewen en ik vertel je graag wat ze ervan vindt in deze review over dit toffe kinderboek.

Sloddervos boek; hét avonturenboek voor kinderen van dit moment

Zijn ze bij jullie thuis fan van lezen? Of is het juist een enorme uitdaging om je kind aan het lezen te krijgen? Kinderen tussen 8 en 11 jaar hebben nu eenmaal een hoop andere dingen op hun planning staan. Bij de een gaat het lezen vanzelf en de ander zit het liefst de hele dag op TikTok. Herkenbaar? Je kan ze proberen aan het lezen te krijgen met een tijdschrift voor kinderen. Of een kinderboeken abonnement. Maar dat werkt lang niet altijd. Heb jij zo’n tiktokker in huis? Het boek Sloddervos kan daar verandering in brengen!

Het lijkt namelijk allemaal te draaien om het vinden van het juiste boek. Want als je deze vindt, worden ze er helemaal ingezogen en kan je ze er niet meer uit wegtrekken. Yes, doe mij eens zo’n kinderboek! Nou ik kan je vertellen, het Sloddervos boek is door Lotte als zo’n boek bestempeld. Het wordt verslonden!

sloddervos boek review

Avonturenboeken krijgen de voorkeur bij kinderen van 8 tot 11 jaar

Avonturenboeken lijken toch wel de beste keuze om kinderen van deze leeftijd te triggeren met lezen. En dan het liefst een kinderboek waar het hier en nu in wordt verwerkt.

Wij stuitten op ‘Sloddervos’ via uitgeverij Dromenjager en ik werd gelijk getriggerd door de cover van het boek. Een stoer meisje met een vossencape om? Volledig getekend in de stijl die de kids van die uitdagende leeftijdscategorie cool vinden. Hmm… interessant! De tekeningen en prenten aan de binnenkant zijn ook heel leuk. Bij binnenkomst van het boek Sloddervos begon Lotte er direct even in te bladeren. Meestal blijft het daarbij 😉 , want eerlijk is eerlijk, Lotte is ook niet echt een lezer. Ze verschuilt zich ook nogal snel achter haar huiswerk en daarna natuurlijk haar telefoon. Maar toen ze er bij het bladerden achter kwam dat de hoofdrolspeelster zelf haar eigen TikTok account heeft raakte ze geïnteresseerd.

[affiliate_products]
[/affiliate_products]

Het verhaal van het Sloddervos boek

Rhona is 10 jaar en helemaal van deze tijd. Haar moeder is influencer, haar broer een actieve gamer en ze vindt het maar megastom dat er een virus is waar ze nu mee gepest wordt. Rhona, Corona! Nou, echt niet grappig dus! Uhhhh, ik voel de gelijkenis met ons gezin! Oké Lotte is ietsje ouder dan Rhona, en ik ben geen echte influencer (vind ik zelf), maar wel een fulltime blogger, én Lotte d’r broer is een fanatiek gamer. Een schot in de roos!

Gelukkig is er meer te vinden in dit boek, dan influencers, TikTok en corona. In het boek ‘Sloddervos’ gaat Rhona namelijk op zoek naar de verborgen mythische wereld achter onze wereld en achter onze werkelijkheid. Zij komt er dan achter dat deze aan het afsterven is omdat niemand meer in goden en wezens gelooft. Maar als deze goden en wezens sterven, sterft ook de aarde en alles wat daarop leeft. Het komt er dus eigenlijk op neer dat het einde van de wereld nadert en deze jonge, stoere meid ons moet gaan redden.

Het verhaal is supernieuw en het boek is nog maar een half jaar jong. Toen het uitkwam in september is het zelfs verkozen tot het nummer 1 verkopende kinderboek van Nederland. Dat moet wat betekenen, als je het ons vraagt 😉 .

Een verborgen boodschap voor je kind

Wat voor ouders zo fijn is aan het Sloddervos kinderboek, is dat het ontluikende zelfvertrouwen van de jonge hoofdrolspeelster centraal staat. Waar ze eerst onzeker is, gaat ze op den duur in zichzelf geloven en in alles wat ze eigenlijk in haar mars heeft. Het is echt een boek waarin zelfontplooiing, kracht, durven en lef de ‘verborgen boodschap’ zijn. Daarnaast staat vriendschap centraal. Rhona heeft haar beste vriend Ramses, maar wordt ook gepest door Fee, met wie ze als klein kind stiekem eigenlijk goed bevriend was. Gelukkig zorgt het verhaal ervoor dat de vroegere vriendinnen elkaar weer terugvinden. Maar we willen niet te veel spoilers vertellen natuurlijk.

Sloddervos is écht het avonturen boek van nu, over durven te leren geloven in jezelf en in alles wat je ziet en niet ziet. In alles wat je weet en niet weet. Omdat niet alles verklaarbaar hoeft te zijn om waar te zijn. Want er is nog zoveel meer en alles is verbonden. Cryptisch hè?

Zo krijg je jouw kind aan het lezen; met Sloddervos van Dinand Woesthoff

Lotte heeft het boek gelezen en het slaat de spijker op zijn kop. En ik heb gezien dat we eindelijk een boek hebben gevonden waar jonge, (bijna) tieners hun aandacht van de tablet of telefoon af willen halen om eens lekker ouderwets een boek te lezen. Het proberen waard, toch?

En wist je dat het boek dus geschreven is door de leadzanger van de band Kane? Dinand Woesthoff debuteert met dit boek als kinderboekenauteur en voor ons als ouders is dat wel even een trip down memory lane. Onze kids zegt Kane misschien niets, maar het is wel leuk dat de favoriete zanger van velen vroeger, nu een boek heeft geschreven voor jouw kind. Zeker weten dat die het Sloddervos boek ook te gek vindt. Echt heel grappig en leuk!

Sloddervos boek review en conclusie

Lotte is fan van Sloddervos en dat wil wat zeggen. Zoals ik al aangaf heeft ze in het verleden nooit écht met plezier een boek gelezen. Iedere keer moest ik haar er weer toe zetten om het boek erbij te pakken en even lekker op de bank te gaan liggen lezen. En nu blijkt dus wel dat het zó belangrijk is dat je het juiste kinderboek uitkiest. In ieder geval om mee te beginnen. En zodra je kind dan een aantal keren vol enthousiasme een kinderboek heeft gelezen zoals het Sloddervos boek is het volgende boek om aan te dragen peanuts.

Reviews van anderen op Bol.com

Voor de volledigheid heb ik ook even gekeken wat anderen van dit boek vinden om jullie een compleet beeld te geven. Het boek heeft tot nu toe al een aantal reviews ontvangen en het gemiddelde aantal sterren is 5 (van de 5 die ze kunnen krijgen)! Beter kan niet zou ik zeggen. Enkele uitspraken in de reviews over het Sloddervos boek:

• Voor ik het wist was mijn zoon halverwege het boek!
  • Een fantastisch mooi magisch kinderboek
  • Een heel stoer en vooral spannend en leuk boek
  • Een echte aanrader!
  • Echt een keer wat anders!
  • Mijn zoon wilde het boek gelijk hebben toen hij het inkijkexemplaar zag
  • Prachtig avonturenboek
  • Ze kan niet stoppen met lezen!

En zo kunnen we nog wel even doorgaan 😉 .

[affiliate_products schema_markup=”1″][/affiliate_products]

Winactie kinderboek Sloddervos

Nu ben ik zelf benieuwd wat jouw kind er van zou vinden. Ik hoop dat die er net zo enthousiast over gaat zijn. Tof is het dan ook dat we 3 boeken weg mogen geven van het Sloddervos boek.

Om in aanmerking te komen voor een van die boeken kan je me hieronder in een reactie antwoord te geven op de volgende vraag: ‘Hoe probeer jij je kind te stimuleren om te lezen?

De winactie loopt tot en met 15 mei en daarna krijgen de winnaars automatisch bericht van ons.

Informatie over Sloddervos

• Auteurs Sloddervos : Dinand Woesthoff en Dore van Montfoort
  • Ean nummer: 9789493216211
  • Aanbevolen leeftijd: 8 tot 11 jaar
  • 224 pagina’s
  • Uitgever: Dromenjager Publishing BV

Het Sloddervos boek is onder andere verkrijgbaar via bol.com en Bruna, maar ook via vele andere (online) boekwinkels. Bekijk ook even de leuke website van www.sloddervos.nl voor een boekbesprekingspakket, extra leuke opdrachten en hun YouTube kanaal waar je kan leren tekenen zoals de illustrators. En voor de echte, echte fans is er ook nog een hoodie te koop.

5 gedachten over “Sloddervos boek; een tof kinderboek voor 8 tot 11 jaar”

1. Ik vind het dus heel moeilijk om ze te stimuleren. Vaak is het boek niet leuk of duurt het te lang voor het interessant wordt. Hopelijk is dit een boek wat gelijk boeit en zijn ze dan eindelijk into lezen.
    Mijn zoon is 9 en mijn dochter 7, maar denk dat ze het ook al leuk vind.

2. Mijn zoon van 9 hoeft gelukkig niet gestimuleerd te worden, want hij is dol op lezen. Nieuwe boeken zijn dan ook altijd welkom. Wat ik vooral mooi vind aan dit boek is de verborgen boodschap over de worsteling met onzekerheid en in je kracht gaan staan. Iets wat ik nu heel erg zie gebeuren met mijn zoon. Ik merk dat hij dit moeilijk vind en daarom gun ik hem dit boek en deze boodschap zó ontzettend.

3. We gaan allemaal samen naar de bieb en zoeken allemaal een leuk boek uit en gaan dan lekker iedere avond lezen

4. Op de vraag hoe probeer jij je kind te stimuleren om te lezen? Is mijn antwoord.

Bij mijn zoon van 8 die erg weinig slaapt mag na bedtijd zijn bed niet meer uit en alleen nog lezen of stilliggen. ’s Morgens net zo. Maar hij vind lezen leuk dus geen probleem.

Mijn puber van 16 daarin tegen heeft al vanaf groep 3 een hekel aan lezen. Hem heb ik tot 15 zelf voorgelezen. Daarnaast hebben we lezen op verschillende manieren afgewisseld. Bv door blz. Om blz te lezen van bv Harry Potter en als het boek uit was een filmavond te maken, samen te koken en hem te laten zeggen wat we moesten doen (recept lezen), een spelletje te doen met vragen en kaartjes bv monopolie (ieder leest zijn eigen vragen), mij interviewen met een quiz uit een tijdschrift, poppenkast laten spelen voor de buurt (teksten leren), speurtocht of fietsroute fietsen en hem de leider laten zijn (dus lezen waar we heen moeten) etc. Er zijn zoveel manieren om te lezen zonder dat je het bewust doet.