Sluikreclame aan de orde van de dag

Meerdere Nederlandse voedselbedrijven hebben zich schuldig gemaakt aan sluikreclame. Zo bericht de Reclame Code Commissie deze week.  De bedrijven waar het om gaat blijken meegewerkt te hebben aan reclames voor kindervoeding die ongezond blijkt te zijn.

sluikreclame

De sluikreclame werd gepubliceerd in een Vakantie Doeboek van een supermarkt en bedrijven als Unilever, Kelloggs, Heinz, Iglo en Friesland Campina zijn hier bij betrokken geweest. Koekjes, snoep, hagelslag en frisdrank werden onder het mom van puzzells, kleurplaten en andere kinderspelletjes aan ‘de man’ gebracht. Normaal gesproken zou je denken dat daar niets mis mee is misschien maar het betrof producten met meer vet, suiker of zout dan toegestaan voor reclames.

Nu heb ik de reclame code er even op nageplozen, maar ik krijg geen exact beeld van wat wel of niet mag. Ben eigenlijk wel benieuwd naar de situatie. Om wat voor soort suikers en zoetwaren ging die sluikreclame dan eigenlijk? En waar ligt de grens? Soms vraag ik me af of dat we niet teveel proberen te betuttelen hier in Nederland. Aan de andere kant heb je op een gegeven moment ook niet meer in de gaten dat je beïnvloed wordt.

Sluikreclame doet wat met je

Dat je er door beïnvloed wordt dat is voor mij een feit. Een van de redenen waarom voor mij de kinderen niet zo vaak mee hoeven om boodschappen te doen. Laat mij maar lekker alleen de gangpaden in de supermarkt afstruinen in plaats van dat ik kinderen aan mijn benen heb hangen omdat ze bij de snoep en chips zakken hebben staan kwijlen. Of ik doe ‘het’ gewoon van achter mijn bureau. Nóg eenvoudiger en geen enkele sluikreclame die mijn kinderen dan bereikt 😉 . Hooguit mijzelf, maar daar moet ik mezelf tegen wapenen en dat doe ik dan ook. Online boodschappen doen (in ons geval bij de Appie), doe ik namelijk alleen als ik net gegeten heb, met een lekker cappuccino naast me. Uitstekend idee. Even vlug tussen het werk door en geen smaalpupillen die op hol slaan met al dat lekkers waar je anders langs loopt.

Wat vind jij van de sluikreclame? Zijn we te betuttelend bezig in Nederland, of juist niet genoeg? Ik ben wel benieuwd of jij last hebt van die sluikreclame of helemaal niet?

 

1 reactie op “Sluikreclame aan de orde van de dag”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top