Sneller nieuwe klanten door gratis testimonials

Ben jij ondernemer? En maak je gebruik van testimonials? Nee? Lees hier hoe belangrijk dat is.

Bescheidenheid mag de mens dan sieren, als ondernemer moet je niet bang zijn je te profileren. Een testimonial geeft blijk van jouw betrouwbaarheid en vakmanschap. Door aanbevelingen van anderen te delen met je (potentiële) klanten, laat je zien dat je werk gewaardeerd wordt en om welke redenen.

Hoe werkt een testimonial (voor jou) bij jouw potentiële klant?

  • Jij wordt geloofwaardiger doordat een ander iets over jou zegt;
  • Je kunt laten zien welke resultaten je hebt gehaald (jouw ‘proven track’);
  • Je wordt zichtbaarder;
  • Je geeft een voorbeeld van een project/probleem én de oplossing ervan die voor je klant ‘herkenbaar’ is (“Oh ja dit probleem heb ik ook of dat wilde ik ook al langer hebben”);
  • Je klant kan gemakkelijker inschatten hoe jij bepaalde werkzaamheden doet (betrouwbaar, snel, creatief);
  • Je klant kan alvast wat over jou lezen en ‘kent’ je wat beter. Hij doet dan eerder zaken met je;
  • De klant leest alvast over al die oplossingen, toepassingen of voorbeelden die jij in huis hebt.

Hoe werkt een testimonial voor je?

  • Je krijgt een goed gevoel over jezelf doordat anderen uitspreken wat ze van je werk vinden;
  • Jij kunt laten zien waar jij goed in bent;
  • Jij kunt laten zien wat jij belangrijk vindt;
  • Je kunt natuurlijk selectief testimonials publiceren, je hoeft niet alles te laten zien maar, maar ik raad je aan wel over alles een testimonial te vragen, je weet maar nooit….;
  • Je wordt zichtbaarder en steeds een beetje beroemder.

Wat is slim om in je testimonial terug te laten komen?

Als je om een testimonial vraagt, krijg je vaak de wedervraag: “Wat zal ik er dan inzetten?” Dat lijkt lastig, maar eigenlijk  zit je daar op te wachten!. Met het antwoord kun je de inhoud een beetje sturen. Stel dan de volgende slimme vragen:

  • Kun je zo concreet mogelijk een ‘voor en na’ situatie beschrijven? Heb je daar ook concrete voorbeelden of cijfers bij?
  • Kun je aangeven waarom je me hebt ingeschakeld? Wat was het probleem waarvoor je me vroeg?  Wat moest ik voor je oplossen?
  • Geef je me vooral inhoudelijke informatie over het proces en niet zozeer over je smaak of emotie?
  • En als laatste: mag ik je initialen, maar liever nog je naam en/of functie bij je testimonial vermelden?

Extra tip!

Als je een testimonial vraagt, hoop je natuurlijk dat je klant daarmee tevens op het idee komt ook jou aan te bevelen bij anderen. Om dat extra te stimuleren stel ik altijd de vraag: “Zou jij mij ook aanbevelen bij iemand anders”? En maak de ander duidelijk waarom hij/zij een testimonial voor jou zou schrijven. Wat ‘wint de ander daarmee’? Denk bijvoorbeeld aan de exposurewaarde van zijn of haar naam op jouw website.

Waar plaats je jouw testimonials?

Testimonials kun je op verschillende manieren gebruiken en plaatsen. Ik geef je hieronder wat voorbeelden maar de lijst is natuurlijk oneindig. Bepaal zelf gerust welke manier past bij jouw product, onderneming en klanten.

Online (=verbonden met internet)

  • Op je website; Op Twitter
  • Op je Facebook bedrijfspagina
  • In je Linkedin profiel (aanbevelingen/recommendations)
  • In je e-zine; En als je hele enthousiaste klanten hebt: maak een filmpje van hun testimonial en plaats deze op You Tube.

Offline (=niet verbonden met internet)

  • Op een flyer
  • Op een poster
  • In een Direct Mailing mailing (alles wat door de brievenbus kan, bijvoorbeeld je folder of je brief)
  • In je cursusmateriaal
  • Op het product zelf.

Probeer het eens uit! Ik ben benieuwd wat het jou oplevert. En, heb je nog vragen over testimonials of andere (online) marketing gerelateerde vragen? Mail of bel me dan gerust! Ik adviseer je graag

1 gedachte over “Sneller nieuwe klanten door gratis testimonials”

  1. Pingback: Sneller nieuwe klanten door gratis testimonials - Customer-eye

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven