Snooze jij ? Pas maar op, snoozen is ongezonder dan je denkt!

De vakantie zit er helaas weer op. Dit betekent dat weer trouw de wekker gezet wordt en wat doen we dan het liefste als we weer wakker worden? Snoozen! Het liefst drukken we die knop zo vaak mogelijk in, hier in huis in ieder geval zeker. Mmaar misschien is het verstandiger de snooze-knop met rust te laten. Snoozen blijkt namelijk helemaal niet zo gezond te zijn, wist je dat?

Snoozen is ongezonder dan gedacht

Die paar minuutjes langer slapen lijken dan misschien een geschenk maar het verstoort je ritme behoorlijk. De snooze-tijd is gemiddeld zo’n negen minuten. Dit korte slaapje is niet lang genoeg om echt in slaap te vallen waardoor je elke keer weer vermoeider wordt. Wist je dat? Jij maar denken dat je dan toch nog lekker een dik kwartier aan slaap kan pakken als je de weeker 2x op de snooze knop drukt, maar niets is minder waar! De slaap waar je in valt is te oppervlakkig, waardoor deze alleen maar averechts werkt!

Het gevoel is wel lekker, dat dan weer wel. Jezelf even omdraaien voelt als de hemel op aarde, vind je niet? Zeker als jouw partner er eerder uit moet. Maar stel dat je partner ook van snoozen houdt, tel dan eens uit hoeveel slaap jij eigenlijk echt mist!

Meer slaapweetjes die zorgen voor een betere slaapmodus

  • Val je vaak in slaap met de tv aan of een laptop op schoot? Grote kans dat je niet uitgerust wakker wordt. De beeldschermen geven zoveel licht dat je lichaam niet in de ‘slaapmodus’ gaat. Even gewoon ontspannen door bijvoorbeeld te lezen is veel beter.
  • Lekker uitslapen in het weekend? Dit verstoort je biologische klok. Maandagochtend fris en fruitig opstaan is daarom nog moeilijker. Je lichaam moet weer helemaal in het ritme van de werkweek komen. Onregelmatige slaaptijden kunnen ook leiden tot overgewicht en andere gezondheidsproblemen. Beter is het om juist wat eerder naar bed te gaan in de avond.
  • Alcohol voor het slapengaan? Je valt er vast sneller van in slaap, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van je slaap stukken minder is. Dit komt doordat je niet in de ‘diepe’ slaap terechtkomt (de fase waarin je optimaal uitrust). Het duurt daarom langer voordat je echt ontspant en tot rust komt.
  • Lig je te woelen en draaien? Blijf niet eindeloos van de ene zij naar de andere te draaien. Je kunt beter iets doen dat weinig inspanning kost. Lezen of een klein wandelingetje door je huis en ga weer naar bed als je moe bent. Zo voorkom je dat je gaat piekeren.
  • Laat tafelen? Laat avondeten dat veel proteïne bevat kunnen je uit je slaap houden. Ze zijn namelijk moeilijker te verteren door het lichaam. Eet je proteïne rijk voedsel vlak voor je gaat slapen, dan raakt je lichaam in de waar. Het moet namelijk nog even aan de slag terwijl je lekker wil gaan slapen. Hierdoor duurt het langer voordat je in slaap valt.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top