Ieder kind gun je een stevige basis thuis en op school. Dat ze goed in hun vel zitten, dat ze vriendjes hebben, met rivaliteit, plagerijen en tegenslagen kunnen omgaan. Maar hoe help je je kind met deze sociale vaardigheden? En wat als het even niet lukt?
Sociale vaardigheden herkennen
Hoe herken je nu eigenlijk dat je kind wel wat hulp zou kunnen gebruiken met zijn sociale vaardigheden? Als jou kindje erg verlegen en teruggetrokken is, of juist snel agressief is en last heeft van woede uitbarstingen, dan is het goed om je ogen en orden open te houden. Komt daar dan bij dat hij of zij weinig zelfvertrouwen heeft, weinig vriendjes heeft èn geplaagd wordt… dan is het goed om samen met je te kind te werken aan zijn of haar sociale vaardigheden.
Sociale vaardigheden leren
Veel werkende ouders geven aan dat ze veel missen van het sociale gebeuren in de klas. Ze vinden het hebben van vriendjes of vriendinnetjes belangrijk voor een goede ontwikkeling van hun kind. Logisch, want dat is het ook. Sociale vaardigheden leer je niet alleen 😉 .
Gedijt je kind niet, wordt hij weinig gevraagd voor partijtjes, of lukken de speelafspraken steeds niet, dan baart dit ze zorgen. Het hebben van vrienden is inderdaad belangrijk: Vrienden zijn een sociaal, moreel en emotioneel klankbord voor elkaar!
Wist je dat…
- Sociale vaardigheden voor een deel erfelijk zijn? De appel valt niet ver van de boom. Is je kind verlegen, dan is er een grote kans dat jij of je partner dat ook is of was.
- De sociale identiteit (wat vinden anderen van mij) van je kind zich voor een groot deel op het schoolplein ontwikkelt?
- Het vormen van een positieve sociale identiteit van doorslaggevend belang is voor het goed doorlopen van de puberteit?
Nu je dit weet, weet je ook hoe belangrijk sociale vaardigheden zijn voor de ontwikkeling van je kind.
Weinig tot geen sociale vaardigheden op basisschool?
Geen nood, je kan je kind hier echt mee helpen.
Tip 1: Breng op papier in beeld wat je kind leuk vindt. Denk aan sport, bordspelletjes, hobby’s, gamen etc. Vraag wie in de klas dat spel ook leuk vindt. Schrijf zijn of haar naam bij dat specifieke bordspel of die specifieke hobby. En wie houdt er ook van knutselen of tekenen? Zo krijg je een sociale kaart van kinderen in de klas waar je kind iets mee kan. Een volgende keer dat je kind in de klas iets wil doen weet hij wie hij kan vragen om mee te doen!
Tip 2: Bedenk samen een plan van aanpak. Oefen regelmatig thuis met Stel dat… situaties. Stel dat je nu met Sam wilt afspreken, wat zou je dan zeggen? Stel dat Sam nee zegt, wat zeg jij dan?
Tip 3: De leerkrachten en een sportcoach hebben bijvoorbeeld een goede kijk op sociale vaardigheden en de plek die jouw kind heeft in de klas. Stem dus ook met hen af en kijk met welke tips zij komen.
Tip 4: Speel een rollenspel met je kind, waarbij jij een ander kindje speelt en kijk zo hoe je samen situaties aanpakt
Buiten het feit dat sociale vaardigheden dus voor een deel erfelijk bepaalt zijn, vind ik het bijzonder om te zien dat mijn twee eigen kinderen daarin zo van elkaar verschillen. Herken jij dat ook?