Door poppenspel ontwikkelen kinderen hun sociale vaardigheden en empathische vermogens!

Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat kinderen die met poppen spelen zich zowel ontwikkelen in hun sociale vaardigheden als in empathisch vermogen. Kinderen die al op jonge leeftijd met poppen spelen maken op latere leeftijd gezondere keuzes. Door het vroeg ontwikkelen van hun empathie en sociale vaardigheden maken ze meer kans om betere cijfers op school te halen. Verder haken ze minder vroegtijdig af met hun schoolloopbaan.

spelen met poppen
Stockfoto van kindje dat thee drinkt met pop door FamVeld

Spelen met poppen? Kinderen ontwikkelen zich door spel

Toen ik nog kleuterjuf was zag en hoorde ik vaak in de hoeken hoe het er in de gezinnen van de kinderen aan toe ging. Veel kleuters doen precies hun vader of moeder na als ze de tafel gaan dekken of opruimen in de huishoek. Er zijn er die eerst al het bestek neerleggen en dan de borden en weer een ander moet eerst placemats en tissues hebben want de tafel kan niet tegen water.  En wat wordt er zo in een hoek afgespeeld en afgepraat, vooral in de huishoek. Zo hoorde ik een keer: ‘Nu ben ik het echt zat, als je zo doorgaat dan ga je maar op de trap zitten en dan blijf je daar tot het avondeten’. Waarop een andere kleuter opmerkt: ‘Er is hier geen trap..’. Met poppen spelen = situaties nabootsen.

In hun spel verwerken kinderen hun dag en nemen ze dingen van elkaar over. Dingen als op elkaar wachten, elkaar aankijken, rekening houden met de ander en inspelen op wat de ander doet of zegt zijn voor kleuters nog lastige begrippen. Maar wel heel belangrijk om te leren. Het lijken kleine dingen maar zelf vind ik het nog steeds fijn als een volwassene in de winkel niet voordringt en iemand me aankijkt als ik wil oversteken of we een gesprekje voeren. Het is daarom niet voor niks dat een groot gedeelte van de kleuterdag gevuld is met spelen in de hoeken en nieuwe dingen aanleren op een speelse manier om ook creativiteit te stimuleren. Dingen aanleren met veel liedjes, gebaren en dergelijke om het zo concreet mogelijk te maken.

Speltherapie maakt ook gebruik van poppen en spel

Een prachtige eigenschap, zeker in een wereld die steeds meer individualistisch ingesteld is, is empathie. Mensen die empathisch zijn hebben veel oog voor de ander. Ze denken na over het standpunt van de ander en hoe deze zich moet voelen. Ook wanneer hun eigen standpunt heel anders is. Kinderen met veel empathie vinden pesten of onrecht vreselijk. Ze zullen dit ook willen voorkomen of mee willen zoeken en meedragen aan een oplossing hiervoor.

In de speltherapie, een therapievorm voor kinderen, wordt ook veel gebruik gemaakt van spelen met poppen. Een kind dat bijvoorbeeld gepest wordt en angstig is kan in deze therapievorm leren hoe zijn gevoelens te uiten. Zo kan hij of zij meer zelfvertrouwen opbouwen. Door een situatie na te spelen die het kind als lastig of vervelend ervaren heeft, komt er een gesprekje op gang. Hoe pak je het de volgende keer anders aan? Deze situatie wordt ook weer nagespeeld en dit geeft een goed resultaat. Uiteindelijk wordt een kind aangemoedigd om dit in de klassensituatie toe te passen, uiteraard na dit eerst uitgespeeld te hebben.

Recent onderzoek toont aan dat hersengebieden waarin sociale activiteit omgezet wordt geactiveerd worden als er met poppen wordt gespeeld

Er is recent een onderzoek geweest waarin neurowetenschappers van de universiteit van Cardiff -in samenwerking met Barbie- onderzocht hebben welke hersengebieden bij kinderen geactiveerd worden als ze met poppen spelen.

Hiervoor hebben de wetenschappers 33 kinderen tussen de 4 en 8 jaar geobserveerd. Zowel tijdens het spelen met poppen als het spelen van een creatief spel op de tablet. Ze hebben hiervoor 4 verschillende opstellingen opgezet:

  • Het kind speelt alleen met de poppen ( met verschillende barbiepoppen en speelsets )
  • Hij of zij speelt samen met de onderzoeksassistent met de poppen ( met verschillende barbiepoppen en speelsets )
  • Het kind speelt alleen op de tablet open en creatieve opdrachten
  • Hij of zij speelt samen met de onderzoeksassistent open en creatieve opdrachten

Om het effect hiervan inzichtelijk te maken hebben ze gebruik gemaakt van neurobeeldvormingstechnologie. Dit gaf een belangrijke ontdekking, die nog niet eerder zichtbaar vastgesteld was. Namelijk dat het posterieure superieure temporale sulcus ( pSTS ) in de hersenen geactiveerd werd. Even in Jip en Janneke taal: dit is het gedeelte in de hersenen waar sociale informatie binnenkomt, verwerkt wordt en omgezet wordt in handelen. Een extra positief tintje? Het is niet gebonden aan land of sekse. Voor zowel jongens als meisjes is dit gebied in even grootte mate waarneembaar.

Het zal je misschien niet verbazen dat de pSTS bij het spelen met poppen zowel geactiveerd werd als het kind alleen of samen speelde. Met een spel op de tablet blijkt dit in veel mindere mate het geval.

Aanvullend onderzoek door Barbie

Barbie heeft aanvullend onderzoek uitgevoerd over het spelen met poppen -wereldwijd- onder maar liefst 15.000 ouders.

91 % van de ouders gaf aan dat ze empathie een cruciale sociale vaardigheid vinden. Het inleven in de ander -en het nadenken over hoe een ander zich voelt- is ook een belangrijke voorwaarde om tot een goede samenwerking bijvoorbeeld te komen. Van deze ouders was 26 % zich bewust dat dit kwam door spelen met poppen.

Barbie heeft hierop een online hub gelanceerd met allerlei tips en informatie voor ouders, zorgverleners en kinderen over hoe sociale vaardigheden nog meer ontwikkelt kunnen worden. Je vindt hem hier..

Behalve met Barbiepoppen kan dit natuurlijk ook met playmobil poppetjes, een Baby Born pop, zelfgebouwde lego poppetjes of duplo figuurtjes. Het gaat vooral om het uitspelen van situaties. Het gedachten verwoorden, het inspelen op de ander en het ontwikkelen van je eigen fantasie, Dit wordt door het spelen met poppen bevorderd.

Speelt jouw kind veel met poppen?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here