Toen ik net startte als ondernemer had ik er grote moeite mee: netwerken. Net als “acquisitie”, een woord waar ik de bibbers van kreeg en een actie die ik angstvallig vermeed. Natuurlijk wist ik ook dat een netwerk op z’n minst prettig is om werk te kunnen doen waar je blij van wordt. Het merendeel van de vacatures en opdrachten wordt immers via-via ingevuld. Aan het werk dus: werken aan je netwerk? Nee!
Stop ermee! Het is totaal zinloos. Als je het niet goed aanpakt tenminste.
Ik deel graag met je hoe ik tegen netwerken aankijk en hoe ik denk dat het leuker kan. Toen ik net na de start van mijn loopbaancoachingspraktijk naar een netwerkbijeenkomst ging, voelde ik me op z’n zachtst gezegd ongemakkelijk. Ik voelde me als een klein kind dat midden in het schooljaar instroomt in een klas vol vreemde kinderen die elkaar al kennen. Ik keek verlegen rond, dronk mijn kopje thee, en schuifelde wat heen en weer. Gelukkig werd ik vrij snel aangesproken door iemand: “pfieuw, I’m blending in…”. Maar heb ik nu effectief zitten netwerken daar? Nou, neuh…
Het was geen netwerken, het was nét werken.
Hard werken ook. Want buiten mijn comfort zone, en geen idee hoe ik dat moest doen. Als je dat ook zo ervaart zeg ik nogmaals: stop ermee!
Als je de activiteiten die je onderneemt in het kader van netwerken voor nieuw werk of klanten met tegenzin doet, of de gesprekken die je voert saai zijn of stroef lopen, dan zit je zeer waarschijnlijk niet op de goede plek! Je bent op de verkeerde plek aan het netwerken, met de verkeerde mensen of organisatie aan het praten en een verhaal aan het vertellen dat misschien wel helemaal niet overkomt. Je verdoet je energie en tijd.
Netwerken is alleen zinvol als je doet wat past bij wie jij bent en bij jouw persoonlijke missie.
Leuk netwerken begint dan ook daar: met het kennen van jezelf, je kwaliteiten en je wensen, en met een helder beeld van wat je wilt bereiken.
Wie ben je? Waar loop je warm voor? Wat heb je te delen met de wereld (waar ben je goed in en waar ben je ongelooflijk enthousiast over)? Wat heb je te geven aan anderen, een organisatie of je klanten? Hoe en waar doe je dat het liefst? Wat wil je bereiken met het delen van je verhaal?
Begin bij jezelf. Schrijf de antwoorden op bovenstaande vragen op. Je hoeft er niet meteen een gelikte “elevator pitch” van te maken.
Een elevator pitch is hol en waardeloos als je hem niet kunt vertellen met sprankelende ogen.
Het moet over jou gaan, en komen vanuit je hart en oprechte bevlogenheid.
Wat je doet en zegt moet authentiek zijn. Zoek daarom alleen plekken op waar je op je gemak bent, herkenning vindt in anderen en oprecht geïnteresseerd bent in hen, hun verhaal, het werk dat ze doen en hun bevlogenheid daarvoor. Vanuit die bevlogenheid kun je aanhaken op elkaars verhaal en ontstaat jouw ruimte om te vertellen waarom jij doet wat je doet of het werk graag wilt doen wat je zoekt.
Zo straal je meer energie uit en zul je je verhaal met meer enthousiasme vertellen. Speel geen rol. Pas je niet teveel aan aan je gesprekspartners. Blijf juist jezelf en laat zien wie je bent. Stop met hard werken om te netwerken: vertel niet “wat ze willen horen” en gebruik geen mooie woorden maar vertel je eigen verhaal. Op plekken waar je jezelf kunt zijn.
Netwerken moet gemakkelijk voelen, niet als hard werken. Als het goed is, deel je immers je bevlogenheid en enthousiasme met iemand die daarvoor open staat!
Netwerken maakte mij altijd onzeker. Tot ik besloot alleen naar bijeenkomsten te gaan of in gesprek te gaan met mensen die met iets bezig waren waar ik enthousiast over was. Zo kwam ik met steeds meer leuke mensen in contact en groeide mijn netwerk in korte tijd enorm. En het levert me ook nog eens opdrachten, samenwerkingen en enorm veel plezier op!
Leer op een leuke manier je netwerk te vergroten zodat je het kunt inzetten om je loopbaandoelen te bereiken. Volg de workshop “Grow your network” op het loopbaanevent voor hogeropgeleide dertigers The Career Garden op 17 maart. Voor slechts € 20,- kun je op The Career Garden stil staan bij je loopbaan en nieuwe inspiratie opdoen voor je werk. Met lezingen over de veranderende arbeidsmarkt en wat die van jou als professional vraagt, een masterclass Solliciteren met social media en diverse workshops op het gebied van work-life balance, ondernemerschap, talent, LinkedIn, slimmer werken en netwerken. Kijk hier voor alle informatie en aanmelden.
Leuk stuk om te lezen, ik kan mij er helemaal in vinden. Helaas zie ik nog veel mensen die netwerken omdat het ‘moet’, een elevator pitch opratelen als een robot, zich niet op hun gemak voelen of helemaal niet geïntereseerd zijn in andermans verhaal. Jammer, terwijl het netwerken vanuit je hart en je passie zo leuk en inspirerend kan zijn!