Minder stress met deze tips

Stress speelt nog steeds een grote rol in onze samenleving en is oorzaak van veel lichamelijke klachten. We worden geleefd en stress verlagen of verminderen is meer dan eens het advies van een professional. Ook al ligt de stress gevoeligheid deels aan iemands karakter, feit is dat we in Nederland kei- en keihard werken. En feit is ook dat het stresshormoon cortisol een daadwerkelijke rol speelt in de stress die iemand voelt.

Ook de fear of missing out oftewel FOMO speelt ons parten. Eigenlijk willen we alles tegelijk, en dat kan niet. Dat levert stress op. En dan is het een kwestie van prioriteiten stellen en onderstaande tips doornemen om de stress te verlagen als je daar last van hebt! Lees eventueel ook ons blog over decemberstress als dat voour jou van toepassing is.

stress verlagen en verminderen, tips

Stress verlagen; tips om je stress te verminderen en stress vrij door het leven te gaan!

Allereerst is het goed om je te beseffen dat stress aan verandering onderhevig is. Stress en het stresshormoon cortisol zijn eigenlijk bedoeld om een staat van alertheid te activeren. Om beter te functioneren en gevaar of risico goed te doorstaan. Maar langzaamaan lijkt stress te veranderen van een tijdelijke en hevige emotie naar een chronische variant. Heb jij veel last van stress?Dan kan je je stress verminderen door actief met onderstaande tips aan de slag te gaan. Kom je er met onderstaande tips niet vanaf, lees dan eens wat meer over CBD olie, waar ik al vaker over geschreven heb!

1. Weg met die tijdsdruk

In een Volkskrant Magazine stond een artikel van een correspondent in Iran, die maar niet kon wennen aan het lage tempo van het land. Als Nederlander is hij gewend alles uit een dag te halen en elk uurtje zo goed mogelijk te besteden. In Iran voelen mensen die tijdsdruk niet, vertelt hij. Die kunnen hun werk uit hun handen laten vallen en zeggen: ‘dat komt morgen wel weer’. De cynische lezer zal nu zeggen ‘ja, daarom gaat het in Nederland ook een stuk beter dan in Iran’. Maar er zijn veel meer landen, meestal zuidelijker gelegen dan Nederland, waar men tijdsdruk volslagen onzin vindt.

Nu hoef je dit niet zwart wit te zien natuurlijk, maar daar waar je de tijdsdruk kan laten vieren… doen!

2. Controle bestaat niet

Het voelen van tijdsdruk is verwant aan controledrang. Er zijn nu eenmaal ontelbaar veel dingen waar een mens geen controle over heeft. Wat dat betreft willen we onszelf nog wel eens overschatten. Hou jezelf voor dat controle een illusie is, pas dat toe en je zult een stuk relaxter tegen het leven aan kijken. Zo zakt je cortisol gehalte en heb je minder stress om te verlagen.

3. Pak je piekermomenten om stress te verlagen

Als het je allemaal te veel wordt en je alleen nog maar loopt te piekeren, kun je met jezelf afspreken dit op gezette tijdstippen te doen. Een kwartier lang alle negatieve emoties de loop laten. Angst, verdriet en boosheid zijn ballast, en vaak irreëel. Je kunt deze emoties uitputten. Met een vast piekermoment breng je ze terug naar de achtergrond. Besteed de rest van je dag aan constructieve dingen. Vooral bij gevoelige, intelligente mensen gedraagt het brein zich als hangjeugd: als het zich verveelt, gaat het rottigheid opzoeken.

4. Neem de tijd voor je lunch, smeer je werkdag desnoods uit

De lunch is belangrijk, in sommige culturen zelfs heilig. Dat halve uurtje pauze in Nederland slaat nergens op. Natuurlijk wil je op tijd naar huis en duw je je bammetjes het liefst achter de computer naar binnen. Maar daarmee maak je de lunch tot een noodzakelijk kwaad. Het is zaak om ervan te genieten en naderhand nog even de benen te strekken. Idealiter neem je er anderhalf uur de tijd voor om je werkstress te verminderen. Vroeger gingen de winkels dicht tussen 12:00 en 13:30, waarom nu niet meer? Wat is er zo belangrijk dat we onze lunch afraffelen? Je kan uitstekend je stress verminderen door bewust langer te lunchen. Niet eenmalig, maar structureel als het kan.

5. Je smartphone, kun je nog zonder?

Na een half uur even niet op je smartphone gekeken te hebben, zie je de volgende dingen:
– Een mail van Ome Kees vol spelfouten
– Een bericht in de WhatsApp-groep van het voetbalteam: ‘vanaaf trainen, 20:00. Zin in!’
– 33 facebook-meldingen: Bibi en 12 anderen vinden je foto leuk, Julia vindt de pagina ‘Paneren kun je leren’ leuk, Menno heeft je uitgenodigd voor een evenement en zo nog wat dingen.
– pushbericht van de NOS: ‘overstroming Bangladesh’, ‘vorst voorspeld’, ‘Trump toch pruikdrager’

Het is grotendeels overbodige onzin die je hersenpan moet verwerken. Er zijn mensen die overstappen op de goeie ouwe Nokia 3310: alleen sms’en en bellen. ‘Oh wat heerlijk!’ reageren veel smartphonebezitters die dat horen. Het is een raadsel waarom zij dat piepende en trillende blok aan hun been vervolgens niet alleen met zich mee blijven slepen, maar ook nog elk jaar braaf het nieuwste model kopen.

Je voelt hem al aankomen. Een smartphone draagt niet bij aan het verminderen van stress. Sterker nog, je stress level zal direct verlagen als je die overbodige social media de deur uitgooit!

6. Kies een hobby om stress te verminderen

De gemiddeld ruim 700 uur per jaar dat we op onze smartphone zitten te koekeloeren, zijn beter te besteden. Een hobby geeft rust en werkt dus per direct stress verlagend. Dat varieert van het doen van legpuzzels (heel zen) of het bijhouden van een moestuin tot het bespelen van een instrument. Als je je ergens op toelegt dat bij je past, heb je minder de neiging om te kijken of er nog wat interessants op twitter staat. De wereld bestaat even niet als je iets creatiefs doet. Als je zit te breien, een heerlijk boek leest, aan een oude scooter sleutelt of meubeltjes aan het zoeken bent in een kringloopwinkel.

7. Nothing on the top but a bucket and a mop

Ambitie is niet zelden gestoeld op de angst om niet aan verwachtingen van anderen te voldoen. Wilde je toen je klein was graag profvoetballer of baas van de wereld worden? Nu besef je dat al die verantwoordelijk alleen maar stress met zich meebrengt. There’s nothing on the top but a bucket and a mop, zong een zekere artiest ooit: hoe hoger je op de ladder komt te staan, hoe meer werk je te verstouwen krijgt. Is het niet op papier, dan wel in je hoofd.

8. Ga minder werken, of iets anders doen

Daarom dien je ambitie te vervangen door dromen. Hoe, met wie en waar denk je gelukkig te worden? We zitten met z’n allen wekelijks te gniffelen om Ik Vertrek, maar die mensen jagen wel hun droom na. Ze doen simpelweg waar ze zin in hebben. Betaalt je werk goed, maar word je er niet blij van? Ga dan nog liever gisteren dan vandaag wat anders doen, tijd voor een carrièreswitch. Hier of ergens anders. Je bent toch niet op de wereld gezet om het merendeel van je leven in de baas z’n tijd door te brengen?

Zo merk ik zelf dat ik -sinds ik voor mezelf werk- verschillende stadia van stress heb doorlopen. Van spanning in het begin en veel stress met de webshops naar nu een heerlijke werkweek met weinig stress. Terwijl ik er toch maandelijks voor moet zorgen dat er geld op de rekening staat om van te leven. Maar als je kan doen wat je leuk vindt, dan heb je per definitie al minder last van stress. Daarnaast maak ik mijn eigen keuzes. Wil ik een keer overdag een deur schilderen of een lekkere lange wandelin gmaken met de hond? Dan doe ik dat, en dat werkt écht om stress te verlagen.

9. Neem je baan en jezelf niet zo serieus

Vraag je af, tijdens een vergadering bijvoorbeeld: waar zijn we nou eigenlijk met z’n allen mee bezig? Waar maken we ons druk om? Het antwoord is vaak te suf om waar te zijn. Het binnenhalen van een belangrijke klant, het lanceren van een succesvolle marketingcampagne… Je schiet onwillekeurig in de lach. Is het al die stress waard, denk je. Nee.

Geen baan of bedrijf is heilig, jouw welzijn is dat wel. Cabaretier en groot denker Theo Maassen wist dat mooi samen te vatten. Een installateur zei dat hij na het douchen altijd de tegels moest afnemen, omdat er anders kalkaanslag zou kunnen ontstaan. Maassen was dit niet van plan. ‘Tja, er ontstaat misschien kalkaanslag, maar anders moet ik elke keer die tegels afnemen’.

10. Yoga doen om stress te verlagen

Uiteraard weet je dat yoga goed is om je stress te verminderen en te verlagen, maar weet je ook waarom Yoga nog meer goed voor je is? Verdiep je er eens in!

Tips bewaren? Pin onderstaande afbeelding op Pinterest!

Artikelen die algemeen zijn, of ingezonden zijn door lezers van ons, maar niet door een vaste blogger, die staan verzameld onder 'MamsatWork'.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top