Toetsbare talenten? Kinderen hebben eigenschappen die boven cijfers en diploma’s zouden moeten staan.

Ik ken Bianca ‘van vroeger’, we zijn een aantal jaren collega’s geweest. Inmiddels hebben wij allebei ons hart mogen volgen. Ik in het bloggen en Bianca met haar kindercoachpraktijk. Niet lang geleden zaten we na jaren samen -bij mij op de bank- te praten over onze kinderen. En over kinderen in het algemeen. Over hoe ze niet gezien worden op school. Over hoe ze allemaal in hetzelfde stramien moeten passen. Over talenten die niet getoetst worden. Over hoe je buiten de boot valt als je niet in dat stramien past. Over verdriet. En over wanhoop. Niet alleen bij ouders, maar ook bij kinderen. Jonge kinderen. Omdat ze geen ‘fit’ hebben.

Ik bewonder Bianca om wat ze doet. Om hoe ze haar eigen en andere kinderen de toekomst in begeleidt en stiekem ben ik een beetje jaloers. Ik vind haar niet alleen een topvrouw, maar ook een hele mooie moeder. Ik ben dan ook ontzettend trots dat Bianca haar kennis met ons wil delen. Ze trapt af … 

talenten die niet getoetst worden

Levenswijsheid ten top

Ik zit in een tiny house. Met mijn drie zoons. Meivakantie en even tijd om samen te zijn.
Voor hen in een andere omgeving en zonder de Play Station. Voor mij met enkele boeken die maar op de stapel blijven liggen. Voor ons om samen weer mooie herinneringen te maken.

Opeens regent en hagelt het buiten. Mijn oudste zoon staat op, zijn grote puberlijf gaat in de open deur staan. “Mam, dat ruikt altijd heerlijk zo’n bui”.
Ik kijk hem met een lach aan. Ik herken de geur en het gevoel. “Het is dan net of de wereld een douche neemt.” zegt hij met een wijze blik. Hij snuift een keer extra.

Ik slik even moederverdriet weg….
Dit soort levenswijsheid wordt niet getoetst op school.

Lees ook: relaxed opvoeden

Talenten die niet getoetst worden

Mijn oudste zoon is bijna 15. Hoog gevoelig, wijs, humoristisch en enorm sociaal. Maar alles gaat mis op school. Na een goede basisschool en CITO naar de Havo. Van 2 jaar “overleven” op Havo naar het Vmbo-T. Daar blijft hij nu weer zitten… en hij is niet de enige….. het gebeurt al tientallen jaren lang.

Wie kent ze niet? De jongens die vroeger hun draai niet konden vinden op school? Die na school op hun wijze prachtbanen hebben gevonden!

Wat gebeurt er allemaal op deze leeftijd? Wat wordt er allemaal van ze verwacht? Wat gebeurt er allemaal om hem heen? In wat voor een wachtkamer heeft hij gezeten op de basisschool? In een klas met 34 kinderen. Maar ik weet dat hij op een dag gaat hij bloeien, op zijn manier. Daar heb ik alle vertrouwen in en dat geldt voor meer kinderen. Kinderen die ook in mijn kindercoachpraktijk komen. Ze hebben talenten die niet getoetst worden, maar talent hebben ze!

Temperamentvolle gevoelige kinderen

Wijze, gevoelige en temperamentvolle kinderen. Met een klein hartje, maar een sterk willetje. We hebben gesprekken waarbij ik hun leeftijden soms vergeet. Ik zie een klein fysiek lijfje voor mijn neus, maar heb gesprekken waar veel grote mensen van kunnen leren.

Van hun kijk op het leven. Hun levensvragen. Hun zorgzame wereldverbeteraarsplan.
Hun creatieve zwembad- en glijbaanontwerp. Hun pracht kijk op reacties van mensen om hen heen. Talenten die niet getoetst worden…

Lees ook: rapport basisschool; op welke manier wil jij je kind zien scoren?

“Bianca ….. dan zit ik op school en dan gaat de juf voor de derde keer uitleggen wat de bedoeling is. Ik wist al voor ze ging uitleggen wat de bedoeling was….. dat doet mijn moeder ook wel eens. Gaat ze het drie keer uitleggen….. Sloom…..!”

“Dan zit ik in de klas met mijn plan in mijn hoofd. Hoe we op de wereld wat aardiger kunnen zijn. Wie me daarbij kan helpen? Hoe we dat kunnen doen? Roept de juf opeens dat ik echt acuut aan mijn sommen moet gaan werken ….”

“Ik snap de juf op de middelbare school niet hoor. Ze heeft de klas niet in de hand. Wat een drukte en herrie. Gaat ze al een paar keer zeggen wat ze per maand verdient aan loon…..”

“Stil zitten …. kriebelig word ik er van. Zit achter in de klas en zie, hoor en voel alles wat er gebeurt. Ik weet ook wanneer de juf niet lekker in haar vel zit.”

Scoren is wat telt op school

“Moeten” een allergisch woord. Niet in je eigen tempo…. Te langzaam of te snel …. Het werkt niet prettig. En op allerlei vlak goed moeten scoren. Focus op je lastige vakken. Vooral taal- en rekengericht. Wij grote mensen hoeven dat niet. Mogen meer ons talent en tempo kiezen.
Kijken of je je dag wel of niet hebt.

Voelen, wilskracht, zorgzaam zijn, creativiteit, lef, zelfkennis, communiceren en leiderschap.
Er zijn zoveel vakken en eigenschappen waar niet op getoetst wordt. Kinderen die jaren door een trechter geloodst worden, terwijl het niet past.

Kinderen die vanaf 7 jaar al aan de Ritalin zitten, omdat ze zo aanwezig zijn. Terwijl ik dan vol trots van vader filmpjes zie van zijn stuurtalent op een bootje, zijn creatieve kijk op de natuur en zijn filmpjes met alle grappen!

We vergeten te kijken naar het beste wat zo’n kind te bieden heeft!

Kinderen met eigenschappen waar ze het ver mee gaan schoppen. Authentiek zijn, iets willen gaan betekenen, humor, creativiteit, beweging en energie! Zoveel eigenschappen waar je prachtige dingen mee op deze wereld kan zetten. En zoveel kinderen die “overleven” in al het moeten en verwachtingen.

Jij komt er wel jongen op jouw manier! Ik heb alle vertrouwen in jouw eigenschappen en karakter. Uiteindelijk staat dat boven cijfers en diploma’s.

Gebruikte afbeelding via Shutterstock

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven