Tijd voor jezelf creëren én behouden; 7 tips voor de werkende moeder

Begin deze week vroeg ik ‘hoeveel me-time je nodig hebt’. Daar zijn heel wat reacties opgekomen en duidelijk is wel dat de hoeveelheid tijd voor jezelf die iemand nodig heeft per persoon verschilt. Voor de moeders die het moeilijk vinden genoeg me-time te nemen -en dat zijn er nogal wat- geven we 7 tips om ook daadwerkelijk die tijd voor jezelf te krijgen en te behouden.

tijd voor jezelf

Behoefte aan meer tijd voor jezelf? Lees onze tips

Voor diegene die meer tijd voor zichzelf wil hebben maar niet goed weet hoe dit aan te pakken hebben we een aantal -wellicht voor de hand liggende- tips. Hoe voor de hand liggend ook, volg deze 7 tips op en je zal zien dat het beter gaat!

Tip 1: stel jezelf deze vraag

Bedenk je allereerst wat je het liefste zou willen doen. Als je tijd hebt voor jezelf, waar zou je die tijd aan willen besteden?

Tip 2: de planning

Wanneer ga je dit doen? Overdag, op je vrije dag, ’s avonds of in het weekend?

Tip 3: time management

Hoeveel tijd voor jezelf heb je nodig? Een uurtje, een halve dag, een heel weekend?

Tip 4: Beoordeel de kans van slagen

Wie of wat heb je ervoor nodig om het daadwerkelijk te gaan doen? Met andere woorden; zijn er belemmeringen die ervoor kunnen zorgen dat je toch weer me-time inlevert omdat er iets tussen komt?

Tip 5: regel het structureel

Heb je oppas, opvang of wat dan ook nodig, regel dit dan voor langere tijd. Niet voor één keer, maar zorg dat je structureel gebruik kan maken van iemands diensten wat betreft de opvang van je kinderen of het gebruik van een auto. Hoe eerder je de me-time structureel inplant voor jezelf, des te makkelijk wordt het ook om de me-time écht te pakken.

Tip 6: Wat zal het positieve effect zijn?

Benoem of beschrijf ook het positieve effect wat dit op jou zal hebben, zodat je geconfronteerd wordt met je eigen wens wat betreft me-time.

Tip 7: Heb het er met anderen over!

Deel dit positieve effect met anderen: je vriend, partner, vriendin, buurvrouw etcetera. Zo laat je zien hoe belangrijk je het vindt en kunnen ze jou ook stimuleren dit echt door te zetten. Ook zíj kunnen je er dan op wijzen als je een keer je me-time laat versloffen. Zij weten ook hoe goed het voor je is!

Vooral deze laatste tip is er eentje die je ter harte moet nemen. De reden waarom jij geen me-time hebt, of niet genoeg, die ligt namelijk écht bij jezelf! Ieder ander snapt dat je tijd voor jezelf nodig hebt, behalve je kinderen misschien 😛 .

Me-time voor energie

Het zijn misschien allemaal ‘open deuren’, maar dat maakt het niet minder lastig om ze echt uit te voeren. Realiseer je dat het tijdens me-time draait om jóu. Dat niks moet, maar dat je iets doet waar jij energie van krijgt, waar je rustig van wordt of … (vul zelf maar in). Een moment, ochtend, dag of weekend waarin je helemaal jezelf mag en kan zijn. Genieten dus! Daarna ben je weer extra energiek en geïnspireerd om te gaan werken, met je kinderen op stap te gaan, met je partner een gesprek aan te gaan, je beste vriendin weer eens te bellen, je zieke moeder op te zoeken en ga zo maar door.

Tip: blijf je het moeilijk vinden om tijd voor jezelf te nemen, probeer daar dan eens een boek over te lezen en het echt tot je door te laten dringen. Boeken die hierover gaan zijn bijvoorbeeld ‘Neem tijd voor jezelf en geniet van het leven‘ en ‘Gun jezelf de tijd en voorkom een burn out‘.

Andere artikelen die ook interessant zijn om te lezen vind je hier:

Gebruikte afbeelding via Shutterstock

Artikelen die algemeen zijn, of ingezonden zijn door lezers van ons, maar niet door een vaste blogger, die staan verzameld onder 'MamsatWork'.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top