Keurig gekapt wacht mama tot haar kinderen thuis komen; tv reclame

Een keurig gekapte moeder in een grote opgeruimde woonkeuken. Ze zet al jaar in jaar uit water op (als we de reclame mogen geloven). Daarnaast zit ze mooi te wezen en ze wordt ook geen steek ouder. Ze wacht tot haar zoon (of dochter) terugkomt van school om samen de dag door te nemen. Dat alles onder het genot van een kopje thee en een overheerlijk (al dan niet gezond en verantwoord) koekje. TV reclame heeft tot doel om ons over te halen iets te kopen. Om dit doel te halen is reclame vaak herkenbaar óf het belooft iets dat je ook graag wilt.

tv reclame

Bovenstaande is voor mij echter níet herkenbaar, én ik zou het nooit willen! Hieronder mijn gegronde argumenten!

TV reclame; om kotsmisselijk van te worden

Eerst even serieus. De werkelijkheid (in ieder geval míjn werkelijkheid, maar hoogstwaarschijnlijk ook die van jou) is toch echt niet zo?!

De helft van de tijd ben ik druk aan het werk. Dan gaan mijn kinderen naar de BSO. Daar worden ze onthaald met drinken en een stuk fruit om vervolgens lekker te gaan spelen. Daar komt nog eens bij dat ik drie kinderen heb in plaats van één. Dat verandert nogal de dynamiek in huis. Voor velen met mij waarschijnlijk zéér herkenbaar. Voor het gemak ga ik er ook van uit dat – op de dagen dat ik wel thuis ben – de kinderen al alleen naar huis komen. Wat nu (nog) niet het geval is.

Ook leuk: reclames stigmatiseren; vrouw achter het aanrecht

Hoe gaat het dan wel?

Als ik thuis ben (lees: niet aan het werk), probeer ik te zorgen dat ik al mijn boodschappen en huishoudelijke klusjes gedaan heb voordat zij thuis komen. Met zweet op mijn voorhoofd haast ik mij om op tijd thuis te zijn met volle boodschappentassen. M’n kleine keuken mooi opgeruimd? Meestal niet. M’n haren (nog) mooi? Mocht ik willen met dat Nederlandse weer!

Vervolgens stormen mijn schatten binnen (ervan uitgaand dat ze niet bij een vriendje gaan spelen), en rennen ze naar de wc. Uiteraard, ze hebben hoge nood natuurlijk. Vervolgens haasten ze zich als een stel wilden naar de keuken op zoek naar voedsel. Als ik ze wijs op het mooi opgemaakt schaaltje met al dan niet verantwoorde lekkernijen, rennen ze er direct op af, graaien ze zoveel mogelijk (want stel je voor dat de ander meer pakt) om in de mond te proppen. Kopje thee? Nee hoor geen tijd voor, ze slokken snel wat limonade naar binnen om vervolgens weer (buiten) te gaan spelen. Mijn kinderen hebben dus helemaal geen tijd om lekker met moeder te keuvelen. Ze hebben net uren stil moeten zitten op school. Er moet gespeeld worden en met vriendjes worden afgesproken. En geef ze eens ongelijk!

Ook leuk: have a happy periode; de onzinnige Always reclame

Wat nu als het wél gaat volgens de tv reclame?

Maar stel… het gaat wél zoals in de tv reclame. Ze komen rustig binnen, gaan gezellig bij me zitten en we nemen lekker de dag door. Dan heb ik dus ‘s avonds een probleem: wat te doen bij het avondeten?

Wat doen we bij het avondeten?

Het diner is bij ons thuis namelijk hét moment om de dag door te nemen als gezin. Zo voorkom ik dat alle aandacht uitgaat naar een eventuele gebrek aan eetlust. Als we ’s middags alles al besproken hebben, dan wordt het te stil aan tafel. Dan hebben ze alle tijd om te bedenken of ze mijn met liefde klaargemaakte avondmaal wel willen gaan opeten!

Als ik ’s middags alles al besproken heb zoals de tv reclame suggereert, dan hebben we ’s avonds dus niets meer te vertellen. Als ik dan nog eens vraag hoe de dag was zullen ze zeggen “dat hebben we al verteld”. Natuurlijk kan ik aangeven dat pappa er niet bij was en hij het ook graag wil weten. Maar ik hoor ze nu al diep zuchten om vervolgens uit te blazen dat ze daar nu écht te moe voor zijn. Of (nog mooier), ze vragen of ík het dan wil vertellen 😉 .

Het genoemde beeld in de tv reclame herken ik dus niet en daarnaast wil ik ook niet! Ik sla het middagmoment over en pak óns’ moment tijdens het avondmaal. Ik vraag bij het avondeten namelijk liever “Wat heb je vandaag weer gedaan?” in plaats van dat ik de vraag krijg “Wat heb je vandaag weer gekookt?” En dan hoor ik liever “Dat vond ik leuk vandaag” in plaats van “Dit vind ik niet lekker vandaag”!

Vertel eens, heb jij dat nu ook dat je getriggerd wordt door tv reclames, maar dan in negatief opzicht? Dat je je er aan ergert?

6 REACTIES

  1. Enig Linda, ga zo door!
    Leuk, dat je direct vanuit facebook op je verhalen kunt komen..
    Wat de reclame betreft, ik zet altijd direct het geluid uit, want beeld en geluid samen werkt nog dieper door in je geheugen.
    Tot grote ergernis van mijn wederhelft, die zich stom voelt, als hij beelden ziet zonder het geluid , dat erbij hoort..

    • Hallo Janny, ik heb begrepen dat de reclamemakers ervan uit gaan dat je wegloopt, daarom zetten ze de reclame altijd harder, kan je toch horen wat ze je willen opdringen… Bijna niet aan te ontsnappen…

  2. Beste Linda, ook ik heb een hekel aan die reclames, maar ook de perfect picknickende en kerstfeestvierende gezinnen zijn (voor mij) een illusie! Natuurlijk proberen we het een beetje na te doen, maar vaak pakt het bij ons toch anders uit!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here