Veilig genieten van de zon doe je met deze tips

Iedereen leeft op als het zonnetje schijnt en je wilt dan ook maar wat graag naar buiten. Lekker genieten van de warmte en natuurlijk ook een beetje kleur op doen. Zeker na de koude, en meestal ook wel ietwat grauwe winterperiode, ben je hier wel aan toe. Maar zorg wel dat je veilig in de zon gaat.

De eerste zonnestralen in de lente laten je direct voelen hoe krachtig de zon is. Hoe meer we richting de zomer gaan, hoe krachtiger de zon wordt en dat betekent dat je toch wel een beetje op moet passen als je graag in de zon bent.

Veilig in de zon vertoeven: 4 tips

Je verbrandt sneller dan je denkt, maar dat heb je vast en zeker al wel eens aan den lijve ondervonden. Bescherm je zelf dus goed en zorg ervoor dat je veilig de zon in gaat. Met deze tips ga je verantwoord om met de zon, het zonnen en lekker buiten zijn.

veilig in de zon met deze tips

1. Smeren, smeren en nog eens smeren

Er zijn helaas nog steeds veel mensen die zich niet insmeren met zonnebrand. Reden? Je zou dan niet bruin worden. Dit is echt een groot misverstand, want je wordt wel degelijk bruin als je je insmeert met zonnebrand.

Zonnebrand beschermt je tegen schadelijke UV-B straling. Het is deze straling die ervoor zorgt dat je huid verbrandt.

Niet alleen is verbranden erg pijnlijk, maar je begrijpt vast en zeker dat het ook niet heel best voor je huid is. Je huid wordt snel oud en dat uit zich onder andere door rimpels, pigmentvlekken of een ‘leerachtige’ huid.

Dat wil je waarschijnlijk niet, dus smeer je goed in, elke twee uur opnieuw. Kies een zonnebrand die afgestemd is op je huidtype, bijvoorbeeld een natuurlijke zonnebrand of een zonnebrandcrème voor de gevoelige huid.

Hierbij geldt dat hoe lichter je huid is, hoe hoger de beschermingsfactor van de zonnebrand moet zijn. Kinderen bescherm je het best door ze minimaal met zonnebrand factor 50 in te smeren.

2. Ga je voor veilig, dan kies je af en toe even voor geen zon

Hoe graag je ook buiten bent en in de zon zit, weet dat het heel verstandig is om de zon af en toe juist te mijden. Ook dat hoort bij veilig zonnen.

Zeker in de zomer is de zon tussen 12.00 en 15.00 uur bijzonder krachtig. Blijf tussen deze tijden uit de zon, liefst binnen. Het is niet voor niets dat in veel Zuid-Europese landen veel winkeltjes gedurende deze tijden dicht zijn en er bijna geen ‘locals’ op straat zijn te bekennen.

Zo ver zijn we hier nog niet, maar gebruik deze tijd om even bij te komen en je huid en hoofd de gelegenheid te geven om af te koelen.

3. Draag beschermende, lichte kleding, dat geeft veiligheid in de zon

Als de zon schijnt, draag je over het algemeen het liefst zo min mogelijk kleding. Bikini en zwembroek zijn favoriet, maar de hele dag in zwemkleding lopen is vaak geen optie. Zeker wanneer je naar je werk moet of voor je werk veel buiten bent.

Kies voor beschermende kleding die licht van kleur is, dat is redelijk veilig in de zon gaan. Dit wil overigens niet zeggen dat je dan niet verbrand in de zon. Maar in elk geval is je lichaam meer bedekt en gaat verbranden ‘door je kleding heen’ uiteraard vele malen langzamer dan wanneer je lichaam rechtstreeks aan het zonnetje wordt blootgesteld.

4. Pet op in de zon

Het wordt lastig om je hoofd in te smeren met zonnebrand. Toch is het goed om je hoofd te beschermen tegen de zon als je veilig wilt blijventegen verbranding én meer.

Ook een zonnesteek zit tenslotte in een klein hoekje. Er is dan dus niets mis mee om in de zon een zonnehoedje of stoere pet te dragen. Je beschermt hiermee niet alleen je hoofd, maar ook deels je gezicht.

Zet zeker kinderen een petje op als ze veel buiten in de zon spelen, dat is veiliger. Kies voor een hoedje of petje die de warmte niet vasthoudt, want dan bereik je natuurlijk het tegenovergestelde.

5. Blijf veilig en gehydrateerd en drink veel water in de zon!

Wat erg belangrijk is als je veel in de zon bent, is drinken. Je droogt snel uit en veel sneller dan je denkt. Dit kan ervoor zorgen dat je je een beetje licht in het hoofd voelt of duizelig wordt.

De vochtbalans van je lichaam herstel je snel door veel water te drinken. Water? Er gaat met warm weer toch niets boven een koud biertje of een koele witte wijn?

Dat is inderdaad erg lekker, maar wees voorzichtig met alcohol. Alcohol onttrekt juist vocht aan je lichaam in plaats van dat dit je vochtreserves aanvult. Houd het dan ook bij gewoon water en drink dit niet al te koud om te voorkomen dat je last krijgt van je maag.

Zo blijf je veilig in de zon gedurende de hele dag. Hier lees je hoe veel water je per dag moet drinken.

6. En als je toch verbrand bent?

Hoe goed je je ook met zonnebrand hebt ingesmeerd, het kan natuurlijk alsnog een keer gebeuren dat je flink verbrand bent. Soms echt zonder dat je het in de gaten hebt.

Het is dan heel belangrijk dat je de verbrande huid goed verzorgt. Doe dit bij voorkeur met aftersun, als het ware de tegenhanger van zonnebrand.

Aftersun verkoelt de huid direct, maar voedt en beschermt de verbrande huid ook meteen door deze intensief te hydrateren. Zo wordt de vochtbalans van je huid snel hersteld en nemen bovendien de pijnlijke klachten die gepaard gaan met verbranden snel af.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven