De afgelopen week vertelde ik het jullie al door middel van een foto op Facebook. We gaan nog één keer verhuizen 😉 . En man, ik heb er toch zin in… maar stiekem begin ik ook een beetje zenuwachtig te worden. Ik ben in mijn leven al heel wat keren verhuisd, maar dat was altijd nog zonder de kinderen. En de laatste keer is inmiddels ook al weer 15 jaar geleden. Heel eerlijk gezegd heb ik er geen idee meer van wat er allemaal bij een verhuizing komt kijken. Tijd om me daarin te verdiepen dus en een verhuizen checklist op te stellen. Dit omdat Frank nogal een lijstjes fan is en ik moet toegeven dat het in dit project eigenlijk onmisbaar is.
ps… deze checklist is bedoeld als geheugensteun bij het verhuizen zonder hulp van een verhuisbedrijf. Daar is de lijst dan ook op gebaseerd. Daarnaast ga ik uit van verhuizen in geval van koop en verkoop. Verder hebben we 14 dagen de tijd om te verhuizen. Binnen die 14 dagen moet alles in het andere huis staan en hebben we de sleuteloverdracht van ons eigen huis. Groot voordeel voor ons is dan ook dat het huis waar we naartoe gaan eigenlijk bestaat uit twee huizen. Als we gaan verbouwen kunnen we dus in het bijhuis verblijven zonder continu in de rommel te moeten leven. Want we willen ons natuurlijk zo snel mogelijk thuis voelen, en dat dat ook voor de kids geldt.
Omdat wij binnen twee weken alles verhuisd moeten hebben, hebben we besloten ruimte voor ruimte te gaan verhuizen. Verhuizen zonder stress is al vrij lastig, maar dit wordt helemaal een uitdaging! We pakken in ons oude huis ruimte a ‘in’, rijden naar het nieuwe huis en ruimen het daar direct uit in de juiste ruimte. We blijven in dezelfde woonplaats dus het is maar een klein stukje rijden. Voordeel hiervan is dat we niet alles uitgebreid in dozen inpakken om daarna niet meer terug te vinden.
Verhuizen checklist; waar moet je allemaal rekening mee houden?
Goed. Van internetaansluitingen tot aan offerte’s aanvragen voor allerlei verbouwingen en van onze FBTO inboedelverzekering tot verhuisberichten. Je kan het zo gek niet bedenken, het moet op de checklist om het verhuizen iets meer te stroomlijnen. En om te kunnen afvinken. Want hé, niets zo fijn als een lijstje afvinken. Zo krijg je weer wat rust in je hoofd en dat kan ik wel gebruiken want er spookt nogal wat in rond.
Nu we gaan verhuizen met kinderen wordt het nog een stukje ingewikkelder. De hoeveelheid zooi in huis is namelijk vertienvoudigd in de tijd dat we kinderen hebben. Herken je dat? Hierboven schreef ik overigens dan we in twee weken alles zouden gaan verhuizen. Dat klopt ook, maar ik kan je nu (achteraf) vertellen dat we voor de grotere spullen toch besloten hebben een bestelbus te huren. Samen met het charteren van de vrienden betekende dit voor ons dat we binnen één dag bijna helemaal over waren. Super fijn!
Ik deel de checklist voor het verhuizen op in 3 delen om het wat overzichtelijker te maken:
- Voorbereiding verhuizen
- Verhuizing zelf
- Checklist voor na de verhuizing
Checklist voorbereidingen van je verhuizing
- Je eigen huis verkopen
- Hypotheek regelen nieuwe huis
- Bankgarantie voor het nieuwe huis in de gaten houden. De rest van de zaken rondom het nieuwe huis worden vaak door de makelaar geregeld, maar de termijn van de bankgarantie en het op tijd (laten) storten ervan bij de notaris moet je zelf in de gaten houden
- Bespreken met nieuwe kopers wat er eventueel wordt overgenomen bij verkoop van je eigen huis. Dat wat wordt overgenomen hoeft niet mee verhuisd te worden 😉
- Loop op tijd door al je spullen heen. Doe weg wat je niet meer nodig hebt en sleep niets onnodig mee, consuminderen dus
- Voorlopige aanslag bij Belastingdienst wijzigen
- Verhuizing doorgeven aan de gemeente (kan vanaf 4 weken van te voren tot een aantal dagen erna)
- Offerte’s aanvragen voor verbouwingen (indien je die vooraf gaat doen)
- Inboedelverzekering en opstalverzekering eventueel opnieuw berekenen en laten aanpassen. Vaak kan dit binnen een paar dagen geregeld zijn. ps… check bij je inboedelverzekering of je nog recht hebt op kortingen, FBTO geeft bijvoorbeeld bij een goed beveiligd huis nog 15% korting op je inboedelverzekering
- Gas, water en licht regelen (2-5 weken van tevoren), eventueel ook nieuwe levernacier voor energie kiezen
- Verhuisdozen regelen en vervoer (wij hebben een aanhanger gekocht waar we mee verhuizen), op de checklist dus
- Vrije dagen regelen op het werk
- Meterstanden opnemen
- Moeten je kinderen naar een nieuwe school? Bijtijds regelen dan!
- Oude dekens en lakens apart houden om in/mee te verhuizen
- Familie en vrienden charteren voor de verhuizing? Wij doen het meeste gewoon samen, zoals we altijd gedaan hebben, alleen de heel zware zaken zoals de piano daar hebben we wat hulp bij nodig
- Aangezien ik een eigen bedrijf heb zorg ik ervoor dat ik in mijn emailhandtekening al vooraf mijn adreswijziging aankondig, dat scheelt weer
- Eventueel voor een tijdje je post door laten sturen naar het nieuwe adres
Waar moet je aan denken tijdens het verhuizen?
- Zorg als je in één keer verhuist – met hulp- dat je met verschillende kleurlabels werkt op de dozen. Iedere kleur staat voor een andere ruimte. Zo weet iedereen direct waar welke doos naartoe moet
- Sleutels van je nieuwe huis bijtijds bij laten maken, het is al chaotisch genoeg, als je ze nu kwijtraakt ben je de klos
- Oude huis schoongemaakt opleveren
Regelen nadat je verhuisd bent op de verhuizen checklist
Nadat je verhuisd bent heb je nog genoeg te doen waarschijnlijk. Toch zijn er een paar dingen die je niet moet vergeten na het verhuizen, zie de checklist hieronder:
- Eventueel nieuwe tandarts, huisarts en apotheek zoeken
- Alle heffingen en belastingen bij je gemeente regelen (en vergeet je adreswijziging dus niet)
- Checken wanneer alle containers bij je nieuwe huis geleegd worden
- Digitale verhuiskaarten sturen per mail of per app, kan allemaal tegenwoordig
- Klussen en genieten!
Heffingen bij de gemeente regelen? Adreswijziging is voldoende. De gemeente zorgt er zelf wel voor dat dit wordt aangepast, wees daar maar niet ongerust over ?
Daarnaast worden de eigenaarslasten maar 1x per jaar opgelegd aan diegene die op 1 januari de eigenaar was. Verandert de woning tussentijds van eigenaar, dan wordt dat meestal onderling verrekend bij de verkoop ( ia de notaris).