Stel, je bent boeken- en taalliefhebber, je heet Esther Vliegenthart en je hebt zelf een zoon met autisme. Wat doe je dan als je merkt dat de gewone voorleesboeken een ongewenst effect hebben? Juist! Zelf een boek maken, een voorleesboek voor kinderen met autisme.
Waarom een voorleesboek voor kinderen met Autisme?
Esther legt uit: “Ik heb zelf een zoon met autisme en TOS die maar geen plezier kon vinden in voorgelezen worden. Sterker; hij werd er zelfs onrustig van”.
In de loop van de tijd kwam ze er tijdens het voorlezen achter dat haar zoon het verschrikkelijk vond dat de hoofdpersoon in het boek bijna altijd contact maakt met de lezer. Met hem dus. Daarnaast werken de felle kleuren goed voor kinderen zonder autisme, maar voor haar zoon waren ze te fel. Hij kon er niet goed naar kijken. Dat, samen met de verhaallijn die voor hem niet altijd begrijpelijk was, maakte dat hij het voorlezen helemaal niet prettig vond, en dat hij er juist erg onrustig van werd.
In gewone voorleesboeken worden er in de verhaallijn namelijk nog wel eens wat denkstappen overgeslagen. Stappen die voor kinderen zonder aandachtspunten automatisch goed invulbaar zijn, maar voor een kind met autisme bijvoorbeeld niet.
Een voorleesboek voor kinderen met autisme zou minder prikkels moeten bevatten. Daarnaast zou het meer bij de belevingswereld van deze kinderen moeten passen om het voorlezen aantrekkelijk te maken, dat werd haar in de loop der jaren steeds duidelijker.
Voorlezen een must
Voorlezen is ontzettend belangrijk voor de taalontwikkeling van een kind. Mits het passende boekjes zijn uiteraard. Herkenbare situaties vergroten een gevoel van veiligheid bij kinderen die voorgelezen worden, waardoor ze zich beter kunnen ontwikkelen. Dat geldt uiteraard ook voor een voorleesboek voor kinderen met autisme, TOS en ADHD.
De boekjes over Saartje
De boeken die Esther schrijft en tekent zijn aangepast op de taal- en prikkelverwerking deze kinderen. De tekeningen zijn gekleurd in zachte tinten, het verhaaltje is kort en duidelijk en Saartje maakt geen oogcontact. Esther: “Het is fijn om te zien dat deze kinderen zoveel meer plezier beleven aan het voorgelezen worden. Ze lezen een verhaal waarin ze dingen van zichzelf herkennen, zo leren ze dat zij goed zijn zoals ze zijn en niet anders of raar. De ouders, die vaak wel tussen de regels door kunnen lezen, krijgen via de boeken van Saartje veel tips en tricks voor de opvoeding van hun bijzondere kind.
Inmiddels heeft Esther drie boekjes over Saartje geschreven. Het eerste boekje werd zo goed ontvangen dat ze al snel verder ging, gestimuleerd door alle enthousiaste reacties van ouders, verenigingen en organisaties betrokken bij kinderen met onder andere autisme, TOS en ADHD.
Het boek Saartje
Het verhaal Saartje is een eekhoorntje, dat altijd samen is met haar knuffel muis. Ze speelt alleen, maar dat vindt ze niet erg. In dit boekje kunnen jullie kennis maken met Saartje. Jullie zullen zien dat als Saartje wat kaders en structuur geboden krijgt, ze heerlijk kan spelen. Het verhaal heeft een duidelijk begin en een duidelijk eind, helder voor speciale kinderen.
tip: het boek Saartje kan je online hier bestellen
Het boek Saartje speelt met auto’s
Het tweede boekje over Saartje heet “Saartje speelt met auto’s”. Veel kinderen met (een vorm van) autisme houden van structuur en ordening. Ze kunnen vaak uren bezig zijn met het maken (en verplaatsen) van files, sorteren of tellen. Net als Saartje! Een herkenbaar spelgedrag voor veel ouders en docenten.
Tip: het boek Saartje speelt met auto’s kan je online hier bestellen
Saartje deel 3 en 4
Deel 3 “Saartje op de zorgboerderij” en deel 4 “Saartje en het Sinterklaasfeest” komen binnenkort uit. Esther: “Ik hoop op deze manier in de eerste plaats de kinderen zèlf te bereiken en hen leesplezier te bieden. Daarnaast hoop ik dat de kinderen zichzelf herkennen in Saartje, zodat ze zich niet “anders” hoeven te voelen.
Kinderen met autisme ‘anders dan anders’
Kinderen met autisme wordt vaak geleerd dat ze zich moeten aanpassen aan onze wereld en beleving. Omdat ze anders spelen, anders communiceren en hun omgeving anders in zich opnemen. Esther heeft als moeder mogen ervaren dat anders niet altijd makkelijk is, maar wel heel mooi kan zijn wanneer je je ervoor open stelt.
Esther Vliegenthart uit Kinderdijk schrijft boeken speciaal voor kinderen met autisme, taalontwikkelingsstoornis (TOS) en ADHD, niet óver hen, maar vóór hen, passend bij hun belevingswereld.
Herken jij bij jouw kind dat voorlezen inderdaad geen succes is of -erger nog- averechts werkt? Hoe ga jij daar mee om?
Andere artikelen die ook interessant zijn voor je:
- Begrijp ADHD kenmerken en leer hoe je er mee om moet gaan
- Energieke, enthousiaste kinderen en een mama met gebrek aan energie
- Zomer leesdip ligt op de loer, je kind zakt zo 1 a 2 AVI niveaus
- Nationale voorleesdagen, zijn ze voor jou een stimulans?
* Uitgelichte afbeelding van kind met autisme via Shutterstock
Ik ben blij dat ik jou gevonden heb op Google.
Ik ga de eerst boek bestellen van de auto’s.
Ik lees nu dikke dik voor maar al ik 1 plaatje laat zien dan zegt hij uit.
Gr johanna