Voorlichting op school in de Week van de Lentekriebels

Gisteren ontving ik een mail van school over een project “Week van de Lentekriebels”. Voorlichting op school, what? Nu al? Onderstaande punten stonden in de mail en ik verslikte me bijna toen ik het las. Hier zouden ze over gaan praten in de klas van Quinty die momenteel in groep 5 zit.

Sexuele voorlichting op school

  • Waarom doen we dit project: het gaat over allerlei gevoelens, ook over verliefdheid en sex.
  • We hebben afgesproken dat iedereen alles mag zeggen wat nodig is, soms kan dit een “vies” woord zijn. We gaan elkaar dan niet uitlachen of er tegen anderen over smiespelen. Er moet een veilige sfeer zijn.

voorlichting op school

Toen ik de mail las dacht ik “jeetje, zijn ze gék geworden? Deze kinderen uitleg geven over sex!” Ik vind dit nu niet echt een onderwerp voor 8 of 9 jarige. Of vergis ik me daarin?

Is dat niet te vroeg bij een 8 jarige?

Maar goed, het gaat natuurlijk toch gebeuren, die voorlichting op school, dus ik wacht gewoon af. Vanmiddag had ik het er met Quinty over. Hoe was het gesprek op school was gegaan? Ik maakte me er makkelijk vanaf en deed net alsof ik niet wist wat het onderwerp was.

Lees ook: de week van de Lentekriebels, over seksualiteit

Ze vertelde dat ze klassikaal gesproken hadden over het verschil tussen jongens en meisjes. En dat ze ook een werkboek hadden waar ze opdrachten in moesten maken. Vandaag hadden ze de volgende vragen besproken:

1. Wat zie je bij een jongen aan de buitenkant van zijn lichaam? Noem dingen die je bij een meisje niet ziet.
2. Welke namen weet je nog meer over de buitenkant van zijn lichaam.
3. Waar dient dit voor?

En zo ook dezelfde vragen over de buitenkant van een meisje.

Quinty moest wel erg lachen toen ze het vertelde… “Mama, weet je hoe ze bij jongens nog meer de piemel noemen? ” Waarop ik antwoorde: “Geen idee!” “Een brandweerslang zei ze daarop lachend, dat klinkt toch ook dom hé?”

Week van de Lentekriebels, een spannende week

Vanavond ben ik geïnterviewd door Quinty voor het onderwerp over de voorlichting van morgen: “Hoe ben ik geboren?”

De hele week worden er ook verschillende onderwerpen over gevoelens en relationele en sexuele vorming van kinderen onder de loep genomen. Ik vind het best een spannende week moet ik zeggen, maar ze lijkt er zelf niet zoveel problemen mee te hebben.

Wat vind jij nu eigenlijk de beste leeftijd om met je kind over sexuele voorlichting te praten? En vind jij het prettig dat ze voorlichting op school geven, of hou je dat liever zelf in de hand?

Lees ook: Seksuele voorlichting geven aan je kind, hoe pak jij dat aan?

Tip: Mocht je wel zelf al graag je kind voorbereiden op dit soort gesprekken op school, dan zijn er hele mooie boeken over te krijgen die het verhaal wellicht wat makkelijker maken voor je 😉

Gebruikte afbeelding via Shutterstock

4 REACTIES

  1. Ik vind het juist supergoed dat ze er al op zo’n jonge leeftijd mee beginnen, als je kijkt op de site van de week van de lentekriebels kun je zien hoe de lessen eruit zien, ze sluiten heel goed aan op de leeftijd van de kinderen. Beter al op jonge leeftijd bespreekbaar maken, dan gaan ze er later ook normaler meer om.

  2. Het hangt er helemaal van af hoe ver ze precies gaan, maar als het gaat om het benoemen van geslachtsdelen (dat maak ik op uit het stukje) lijkt groep 5 me helemaal niet zo vroeg. Thuis hebben ze het tegen die tijd toch allemaal al gehoord? Ik weet het niet hoor, mijn dochter is pas anderhalf, maar het lijkt mij dat ze het verschil tussen jongetjes en meisjes toch al een stuk eerder opmerken dan 8 of 9. Het voordeel van het vrij vroeg bespreken, is volgens mij dat ze zich dan nog niet zo schamen om het erover te hebben.

  3. Jeetje, ik vind dat eigenlijk ook nog geen onderwerp voor groep 5, meer iets vanaf groep 7 of zo. Nou zal het ene kind er sneller aan toe zijn dan het andere, maar toch…. In het geval dat een kind er al graag iets over wil weten op die leeftijd, kun je daar als ouder toch veel in betekenen. Nu wordt het toch min of meer opgedrongen, ook bij de kinderen die er nog helemaal niet aan toe zijn.
    Ik krijg er persoonlijk een beetje “onprettige kriebels” van.

  4. Tja, lastig hoor om echt een leeftijd aan te geven waarop je hierover gaat praten. Ik vind dat ook wel per kind verschillend. Het ene kind is toch verder in de ontwikkeling (lichamelijk of cognitief) dan het andere kind. Ik kan me wel voorstellen dat nu je hier opeens mee geconfronteerd wordt, dat je je gaat afvragen hoe je hier nu mee om moet gaan. 8 en 9 jaar lijkt mij toch ook wel heel vroeg (mijn dochter zit ook in groep 5). Dat het op school aan de orde komt in groep 7 (ook ivm de menstruatie en seksuele ontwikkeling van kinderen) kan ik me voorstellen. Maar dit lijkt me ook wel heel vroeg … Vooral om het op school al aan te kaarten.
    Maar ja, anderen zullen misschien het argument hebben: liever te vroeg, dan te laat. Moeilijk onderwerp hoor!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here