Nicky is een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur; zo combineert zij werk en gezin

In het kader van werkende moeders mocht ik deze keer aan een wel heel leuke campagne deelnemen. Een campagne over een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur die ik in het zonnetje mocht zetten. De campagne zelf bracht me overigens op een heel leuk ander idee, maar daarover later meer 😉 .

Ik toog in ieder geval vol goede zin naar Ekkersrijt in Son en Breugel om daar kennis te maken met Nicky, mijn chauffeur voor die dag 😉 .

Vrouwelijke vrachtwagenchauffeur in een mannenwereld

Niet lang geleden schreef ik nog een blogpost over stereotype voorbeelden in onze opvoeding. Dat vrouwen minder goed kunnen autorijden dat is er ook zo eentje. En op de vrachtwagen rijden? Dat al helemaal.

Tenminste, zo denken sommigen er nog over. Maar ik kan je zeggen, daar klopt helemaal niets van! Na een halve dag meelopen met mijn vrouwelijke vrachtwagenchauffeur Nicky weet ik wel beter. Vrouwen kunnen uitstekend achter dat grote stuurwiel zitten!

Sterker nog… het zou voor de bedrijfstak Transport en Logistiek een hele fijne aanvulling zijn, meer vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs, zo roept Sector Instituut voor Transport en Logistiek (STL).

En ik kan me daar absoluut in vinden. Ik heb zelf jaren in een mannenwereld gewerkt. Eerst jaren in de bouw en daarna in de ICT. Een mannenwereld kan zeker wel een vrouwelijke touch gebruiken. Net zo goed als dat een vrouwenwereld er beter van wordt als er ook wat mannen rondlopen. Want geloof het of niet, mannen en vrouwen houden elkaar in balans. Ook op het werk.

Nicky rijdt inmiddels 4 jaar op de vrachtwagen

Na onze eerste kennismaking vroeg ik Nicky de hemd van het lijf. Op een of andere manier ben ik toch enorm benieuwd naar waar haar keuze voor het beroep van vrachtwagenchauffeur vandaan komt. Ze begint te glimlachen: “zit in de familie”, komt er achter die glimlach aan.

Ik kom erachter dat Nicky samen met haar moeder haar vrachtwagenrijbewijs is gaan halen. Feitelijk gezien is er in deze familie dus niet één vrouwelijke vrachtwagenchauffeur maar twee! Maar ook Nicky d’r vriend Robin is vrachtwagenchauffeur, haar zwager én haar stiefvader.

Nicky’s moeder rijdt overigens niet, maar runt haar bedrijf Trommel Transport Tiel (Triple T) met 3 vrachtwagens die steeds op de weg zitten.

In de 4 jaar tijd dat Nicky op de vrachtwagen zit heeft ze al heel wat verschillende transporten gereden. Van containers tot puinbakken en van glasbokken tot het rijden van pendeldiensten. Toevallig hadden wij hier vorige week zo’n glasbok bij het huis staan, de vrachtwagenchauffeur moet deze dan ook nog met een kraan op de juiste plek zetten!

Badass girl

Ik vind Nicky stoer. Zonder dat ze echt overkomt als een badass girl is ze dat natuurlijk toch wel een beetje.

Want met zoveel ton vrachtwagen onder je kont heb je best wat vinger in de pap op de weg, vind je niet? En ik weet het… er zijn vrouwen die vinden dat hier niet teveel aandacht aan gegeven moet worden, want eigenlijk zou het allemaal ‘normaal’ moeten zijn.

Mannen en vrouwen zijn immers gelijk. Een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur zou dan ook eigenlijk niets bijzonders moeten zijn. Maar als je weet dat er van de 84.000 chauffeurs in 2018 ongeveer 2000 vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs zijn, dan hebben we nog een lange weg te gaan voordat dit ‘normaal’ is.

Wat is het mooiste onderdeel van vrachtwagenchauffeur zijn, vrouwelijk of niet?

Daar kan Nicky heel kort in zijn: “De vrijheid die het geeft!” “Ja, je moet er vroeg uit, maar het is heerlijk om in het donker met je eigen vrachtwagen de snelweg op te keren.”

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Niemand op de weg, lekker intunen op je eigen radiozender en met de vlam in de pijp op naar je volgende adres. Daarnaast geeft het ook wel een machtig gevoel dat je zo’n zware vrachtwagen over de weg stuurt.

Vrouwelijke vrachtwagenchauffeur en moeder; hoe combineer je dat?

Een vraag die ik natuurlijk móet stellen aan Nicky. De eerste 2,5 jaar van haar truckersbestaan heeft ze fulltime op de vrachtwagen gereden, maar toen haar zoontje Flynn eenmaal geboren was is ze duidelijk teruggegaan in uren.

“Het is qua tijden soms lastig combineren” geeft Nicky aan. “Je moet er als vrachtwagenchauffeur nu eenmaal vaak vroeg uit en je bent laat thuis.”

Nu kan dat met een baan in de zorg bijvoorbeeld ook een ding zijn, de diensten die je moet draaien in combinatie met opvang. Maar daar weet je vaak van te voren hoe je diensten gaan lopen en dus kan je plannen.

Voor een vrouwelijke vrachtwagenchauffeur ligt dat wat anders. Pas een dag van te voren weet je precies hoe je rit in elkaar zit. En dan nog is het soms moeilijk voorspellen hoe laat je thuis bent.

Ik begrijp van STL dat hier in de sector aan gewerkt wordt. Het beroep van vrachtwagenchauffeur moet niet alleen voor vrouwelijke chauffeurs interessanter gemaakt worden, maar ook voor de jongere generatie mannen.

Zo zijn er al bedrijven waar je als chauffeur in deeltijd kan werken. Voor Nicky zijn de werktijden in combinatie met haar zoontje de reden dat ze minder is gaan werken. Toch heeft ze inmiddels via een uitzendbureau een dag in de week een chauffeursjob van 07.30 tot 17.00.

En daarnaast rijdt ze nog voor het bedrijf van haar moeder. Het kan dus wel. Op die momenten rijdt Nicky overigens in de vrachtwagen van haar vriend Robin en is hij thuis bij hun zoontje, mooi afgewisseld!

Voor iemand die al 30 jaar in het chauffeursvak zit is een werkdag van dik 8 uur misschien net alsof hij niets gedaan heeft die dag, maar de jongere generatie wil toch ook graag meer tijd voor zichzelf of het gezin. En dat lijkt me niet meer dan normaal.

vrwachtwagenchauffeur vrouwelijk

Wanneer ben je geschikt om vrouwelijke vrachtwagenchauffeur te worden?

Je bent als vrouw net zo geschikt voor dit beroep dan als man. Wel is het handig als je als vrouw over bepaalde eigenschappen beschikt die het beroep makkelijker maken om uit te oefenen.

Allereerst moet je graag op de weg zitten, dat lijkt me evident. Daarnaast is het van belang dat je als vrouwelijke vrachtwagenchauffeur niet op je mondje gevallen bent. Je kan dan wel op je planning hebben staan dat je van A naar B moet, maar eenmaal op bestemming aangekomen gaat het niet allemaal vanzelf.

Ik heb vandaag wel gezien dat je je mond open moet doen om aan de beurt te komen 😉 . Je moet dus zogezegd je mannetje kunnen staan.

Die vrijheid die ook Nicky ervaart, daar moet je wel mee om kunnen gaan. Ja je hebt collega’s, maar ook die zitten op de weg. Je zit dus veel alleen in je wagen (lijkt mij heerlijk!) en daar moet je tegen kunnen.

Waar je nog meer tegen moet kunnen… dat zijn de vele mannen in dit beroep. Maak hier en daar een beetje gebruik van je charmes en voor je het weet is je container geladen om er weer op uit te trekken.

Wil je je laten omscholen? Dat kan. Sterker nog… de kans dat je opleiding vergoed wordt is ook nog eens groot! Doe bijvoorbeeld de test die ze op de website aanbieden.

Uiteraard heb ik zelf de test ook even gedaan en jawel hoor… 80% match! Maar dan moet ik wel eerst leren hoe ik zo’n zegel op de container vastkrijg, want daar heeft Nicky me toch mooi mee te pakken gehad!

Wil jij nog graag zien hoe onze dag is geweest? Check dan onderstaande filmpje!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven