10x waarom yoga zo goed is voor mij, mijn lijf en mijn stresslevel

Sinds een jaar of vijf doe ik aan yoga. Sindsdien zit ik beter in mijn vel. Ik voel me er erg goed bij en kan inmiddels niet meer zonder. Ik begon er mee omdat ik toen een fulltime baan had waarbij ik af en toe flink wat stress had. Ik zocht naar een manier om echt te leren ontspannen en meer rust te krijgen. Dat vond ik in yoga. Iedere week ga ik er nog met plezier naar toe en kom ik met een heerlijk warm en ontspannen gevoel thuis. Yoga is een onderdeel van mijn leven geworden. Hierbij de tien redenen waarom het zo goed voor mij is. Misschien is het ook iets voor jou?

yoga goed

10 redenen om Yoga te gaan doen

  1. Mijn rugklachten blijven weg

Jarenlang kampte ik met rugklachten. Soms was het zo erg, dat ik mijn bed niet meer uit kon komen. Er waren momenten dat ik zo veel pijn had, dat ik alles moest afzeggen en met pijnstillers plat op bed moest liggen tot dat het over was. Vreselijk vond ik het. Sinds ik aan yoga doe, lijkt het alsof mijn rugklachten als sneeuw voor de zon zijn verdwenen. Het lijkt wel of mijn lichaam een wekelijkse onderhoudsbeurt krijgt, waardoor de pijn geen kans meer krijgt.

  1. Ik laat even alles los

Tijdens onze yoga les beginnen we met de dag die voorbij is, los te laten. Door bepaalde ademhalingsoefeningen, probeer je de dag los te laten en gedachtes even te laten gaan. Natuurlijk lukt dit niet altijd, maar meestal wel. Deze oefeningen werken voor mij heel goed. Het lijkt wel alsof de stress uit mijn lichaam ‘verdampt’ en ik even alles om mij heen vergeet.

Lees ook: Lekker liggen als je zwanger bent, dat leer je op zwangerschapsyoga

  1. Ik kom tot rust in mijn hoofd

De hele dag denk ik na. Over wat ik moet doen, welke taken er op mij liggen te wachten, hoe ik gesprekken op mijn werk ga op pakken en welke zorgen ik heb over mijn gezin. Soms word ik er heel moe van. Door yoga komt mijn hoofd tot rust. Ik hoef niet na te denken, alleen maar te doen.

  1. Ik oordeel niet over mij zelf

Ik ben niet altijd lief voor mezelf. ‘Ik heb dit verkeerd aangepakt’ of ‘ik had dit anders moeten doen’ zijn gedachtes die wel vaker door mijn hoofd gaan. Maar tijdens yoga is het altijd goed. Ik hoef geen oordeel hebben over wat ik doe. Alles wat ik tijdens dit uur doe, is goed.

  1. Ik ben in het hier en nu

Tijdens yoga vergeet ik de tijd. Ik ben op dat moment bezig met oefeningen en kijk niet naar de klok. Ik ben in het hier en nu en niet bezig met wat ik nog moet doen, of had moeten doen, met het verleden of de toekomst.

Lees ook: hoe word ik zen? 5 tips om meer te ontspannen

  1. Ik luister naar mijn lichaam

Tijdens yoga luister ik naar mijn lichaam. Ik luister naar de signalen hoe een oefening voelt of wat de nawerking van een oefening is. Onze yogadocent staat hier regelmatig bij stil. Door hier op te letten, leer je beter naar je eigen lichaam te luisteren en pik je signalen sneller op. Niet geheel onbelangrijk als je stress hebt of voelt aankomen.

  1. Ik kom tot totale ontspanning

Na een yogales doen we een ontspanningsoefening. Dit zorgt er voor dat je lichaam tot rust komt. Het lijkt voor mij wel een soort fase tussen slaap en wakker zijn. Deze oefeningen zorgen er voor dat ik helemaal ontspannen thuis kom.

  1. Door yoga te beoefenen blijf ik lening

Ik heb voornamelijk een zittend beroep en dat maakt dat ik soms last krijgt van stijve spieren. Yoga zorgt er voor dat mijn spieren los komen en mijn lichaam lenig blijft.

  1. Ik hoef niet te presteren

De hele dag door moet ik allerlei zaken doen, regelen, organiseren en uitvoeren. Tijdens yoga hoef ik helemaal niets. ‘Kijk niet naar een ander en luister naar jezelf’, is een van de adviezen die onze yogadocent tijdens de les geeft. Het gaat er niet om hoe ver je komt met een oefening of hoe lening je bent. Het gaat er om dat jij de oefening doet, zoals die voor jou goed voelt, dan is het een goede yoga oefening.

  1. Na een yogales slaap ik altijd goed

Dit is een hele fijne nawerking van een yogales in de avond. Als ik thuis kom, voel ik me zo ontspannend dat ik heerlijk slaap. Heel fijn als je moeite hebt met in slaap komen of langer wakker ligt. Ik sta de dag erna altijd weer fit op!

Tip: Denk je er ook aan om yoga te gaan doen? Probeer dan eens verschillende yogalessen uit. Er zit namelijk heel veel verschil in het type yoga en welke yogadocent je voor je hebt. Niet iedere yogadocent werkt op dezelfde manier en het kan zijn dat je een les daardoor juist wel of niet prettig vindt. Het zou natuurlijk jammer zijn als je afhaakt na één mindere ervaring!

Doe jij ook aan yoga? Herken je dan wat ik omschrijf als positieve invloeden van yoga? En heb je nog aanvullingen misschien?

Gebruikte afbeelding via Shutterstock

Rosa Eversteijn
Mijn naam is Rosa Eversteijn, ik woon in Tilburg, ben getrouwd met Theo en moeder van een lieve en pittige dochter Laura van vijf jaar oud. Het moederschap is een wonder en een uitdaging tegelijk en zeker als je het wil combineren met een drukke baan en een sociaal leven! Ik werk part time als woonconsulent bij een woningcorporatie en heb vroeger gewerkt als freelance journalist. Na een carrière switch ben ik in de volkshuisvesting beland, een mooie en boeiende wereld. Echter heb ik de liefde voor het schrijven niet verloren en is dit nog steeds een van mijn passies. Verder houd ik van yoga, hardlopen en vind ik het heerlijk om er met mijn gezin of vrienden op uit te gaan. Ik ben gelukkig dat ik voor Mamsatwork aan de slag kan gaan en wil graag mijn ervaringen met jullie te delen!

1 REACTIE

  1. Wat leuk om te lezen Rosa! Ik herken er veel van! Ik heb een jaar of acht terug een mindfulness training gevolgd en ben sindsdien altijd wat yoga blijven doen. Had ook altijd last van rugklachten en stress en daar is yoga echt ideaal voor!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here