Zelf dipsaus maken en andere tips voor gezonder barbecue’en: blijf bikiniproof

dipsaus zelf makenJa ja, de zon schijnt weer, het is warm genoeg om buiten te eten, dus tijd voor een barbecue! Maar iedere keer weer die hamburgers op het vuur, al dat stokbrood met kruidenboter en al die dikmakende sauzen ben je snel zat. Dus nu eens wat tips voor een slanke barbecue, geschikt voor het hele gezin! Ieder pondje gaat immers door het mondje, en bij een barbecue komen de kilo’s maar al te vaak uit een sausfles. Daarom eindigen we met een recept om waarmee je zelf dipsaus maken kan. Eet smakelijk 😉 .

Gezonder barbecue’en: eitje

Het klinkt manlief misschien niet als muziek in de oren… Maar gezonder barbecue’en hoeft helemaal niet zo ingrijpend te zijn. Met een paar kleine veranderingen kan je de BBQ al een stuk gezonder en slanker maken. No worries: minder smaken zal het zeker niet.

Tips voor gezonder barbecue’en

Kies om te beginnen maar voor een beperkte hoeveelheid (mager) vlees. Kip is bijvoorbeeld een stuk gezonder dan varkensvlees. Of, eigenlijk nog beter, eet eens alleen vis! En laat de kinderen helpen met de voorbereidingen. Maak bijvoorbeeld verse kruidenboter, door wat verse kruiden zelf door een schep boter te roeren. Een kind kan de was doen. En de kinderen vinden het hartstikke leuk, als ze van rauwkost gezichtjes mogen maken op een groot bord. Of laat de kinderen lekker fruitspiezen maken als nagerecht.

Natuurlijk kan je ook groentes grillen in plaats van alleen een berg worsten en koteletten. Als je daar de juiste vormpjes voor gebruikt zie je zelfs amper het verschil 😉 . Maar in calorieën scheelt het natuurlijk wel. Zorg ervoor dat er een paar salades op tafel staan. Dan eet je je ook niet helemaal vol met stokbrood 😉 .

Zelf dipsaus maken

Wist je dat een fles ketchup voor een heel groot gedeelte uit suikers bestaat? Wil je een gezonder barbecue’en, dan kan je het beste ook eens de sauzen onder de loep nemen. Lekker, leuk én gezond: zelf dipsaus maken. Hieronder zie je hoe je dat doet. En je hoeft er echt geen chefkok voor te zijn 😉

Zelf dipsaus maken: recept

Ga jezelf dipsaus maken? Zorgt dan dat je een goede basis in huis hebt. Yoghurt, kwark of crème fraîche zijn een stuk gezonder dan sauzen op basis van mayonaise. Door kruiden toe te voegen, of bijvoorbeeld kerriepoeder of paprikapoeder maak je zelf heerlijke dipsauzen.

Om te zorgen voor een extra bite (en vitamientjes) kan je ook groenten toevoegen bij het zelf dipsaus maken. Gooi er gewoon in wat je lekker vindt 😉 . Zo kun je paprika’s of augurk of ui heel fijn snijden om aan een dipsaus toe te voegen. Wees niet bang om te experimenteren. Zolang je alleen ingrediënten toevoegt die je normaal ook lust, kan zo’n dipsaus niet snel mislukken! Ook lekker: een avocado dip. Eet smakelijk – en gezond 😉 .

Artikelen die algemeen zijn, of ingezonden zijn door lezers van ons, maar niet door een vaste blogger, die staan verzameld onder 'MamsatWork'.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top